lördag 1 december 2012

Rökning som katalysator.

Jag har under dom senaste dagarna funderat över min något tvetydiga, inre hållning mot att bruka den ört som enligt den samlade expertisen är den mest gentila av alla jordens örter. - Nämligen tobaken.
Att bruka tobak som ett led i sin strävan att öka sin estetiska förmåga, graden av avkoppling, stresströskel eller kanske för att revalvera sin egen kurs hos det motsatta könet, är alla anledningar som används av allmogen för att försvara sitt bruk från den inre olustkänsla som krälar närmre och närmre ju mer den bjuds på den, av Socialstyrelsen stämplade samhällsinformationen gällande såväl tyngre tobaksbruk som mer moderata strömningar inom brukarskaran.

Den moderna och upplysta människan tror sig  ju veta att tobaksbruket är förenat med vissa hälsovådliga konsekvenser och därav kommer vi in på mina, inte helt okomplicerade funderingar...

Alltså, OM man tillhör den ofta mycket världsvana och charmanta kategori människor, som nyttjar tobakens välbehagseffekter i syfte att uppnå te.x. en högre grad av estetiskt medvetenhet, var kan man då ponera att gränsen för harmoni går? Å ena sidan finns den ökade förmågan och kvaliteten, å andra sidan den eventuella fysiska skadeverkningen.
I princip borde det finnas en nivå där det blir värt för samhället att "ta det goda med det onda" i och med det faktum att fördelarna blir övervägande i förhållande till nackdelarna?  - Dvs att den ökning av humankapitalets vällustkänsla samt ökning av BNP, som tobaken bidrar till, är högre än kostnaderna i form av sjukvård samt den mentala misär som infaller vid ett brukandeförbud.
Den ovan beskrivna principen är naturligtvis applicerbar på dom flesta anledningar till tobaksbruk.

Om man förutsätter att min tes stämmer så ställs man automatiskt inför nästa faktum, nämligen det att det i så fall kan vara rent utav dåligt att helt upphöra med sitt tobaksbruk eftersom dom goda och kvalitativa effekterna som tobaken ger, således också upphör i ett sådant scenario. Detta skulle ju kunna vara förödande för vissa människor som får rådet att helt sluta med tobak.
Detta behöver ju inte vara ett problem som enbart drabbar musiker eller konstnärer o.dyl. utan det kan naturligtvis drabba en tunnbindare eller en körsnär i lika hög grad...
Att det förekommer avarter inom sfären för tobaksbruk är jag naturligtvis mycket medveten om.

Sängrökningen, som tyvärr kommit att bli den mest föraktade formen av tobaksbruk, borde dock, enligt detta resonemang, också vara den mest tveksamma formen. Detta eftersom sängrökningen kan orsaka förhållandevis direkta konsekvenser i form av nedbrunna hus och att folk som frivilligt valt ett liv utanför sängrökningens lyckobringande egenskaper, kan komma till skada av det.
Så hur gör man då med den, mycket styvmoderligt behandlade, sängrökningen?
Är svaret en dispens eller ska man kanske bygga särskilda bostadsområden för sängrökare? - Områden där alla, så att säga, bor på lika villkor...
Den mest rimliga lösningen borde vara att man skapar ett statligt verk för detta ändamål.
"Sängrökningsverket" skulle då ha som uppgift att administrera alla ansökningar om att få bedriva sängrökning och efter avslutad utredning bedöma om vederbörande är berättigad till att få sin bostad "sängrökningssäkrad" - Dvs att sovkammaren byggs om med eldfasta material och att den presumtiva eldhärden, alltså sängen eller fållbänken, är tillverkad enligt rådande standarder.
Alla eventuella kostnader för ett sådant verk, samt all handläggning och praktiska ingrepp i aktuella bostäder, kommer självfallet att bekostas av skattemedel.
En lösning enligt den ovanstående skulle resultera i att vårt samhälle, på ett säkert sätt, skulle äga förmånen att behålla en stor del av vår kulturhistoriska folksjäl. Att så sker är naturligtvis av yttersta vikt för ett samhälle med fortsatt tillväxt. - Både ekonomiskt och själsligt.

Den konkreta och slutliga frågeställningen blir således:
Är det genomsnittliga tobaksbruket ett belastning eller en tillgång för samhället totalt sett?

Observera att detta resonemang endast går att tillämpa på tobaksbruk, då det är en "drog" som aldrig leder till sociala problem i form av utanförskap, negligerande av personliga problem eller andra bieffekter som te.x övermäktig alkoholkonsumtion kan leda till.

Errol

Greta

Johnny

Fangio

Anita

Marlon

Dean och Frank

Steve





9 kommentarer:

  1. Procentuellt hur många av ovanstående celebriteter dog av hjärt-kärljukdomar alternativt luncancer eller lunginflamatation, som det så fint brukat omskrivas. "han hade luncancer med direkta dödorsaken var lunginflammation..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning.
      Det är heller inte relevant eftersom frågeställningen rör ehuru OM och i så fall ungefär VAR det finns en eventuell brytpunkt för rökningens/snusningens skadeverkningar kontra det eventuella tillskott den kan tillföra.

      Att folk dör av rökning är jag mycket väl medveten om, såväl av vetenskapliga som rent personliga anledningar.

      Radera
  2. Folk dör av rökning, inget snack om det.
    MEN trots att rökningen minskar, ökar lungcancern och annat elände som alltid hänvisas till rökning.

    Min simpla slutsats är att rökningen inte är den enda boven här. Den kan mycket väl vara droppen som får bägaren att rinna över, men det är så mycket mer i vår livsmiljö som inverkar.

    Min ringa rökning gör nog varken till eller från. I november rökte jag två pipstopp och en cigarr.

    SvaraRadera
  3. Har inget att flika in i debatten, vill bara lätta mitt hjärta och berätta att undertecknad började vid den späda åldern av 19 min rökar-karriär med en dollar-pipa och gammal hederlig caravelle.

    När jag var på toppen av min tobakskarriär hade jag (och har fortfarande) en majestätisk 25 cm pipa från Stanwell, HC Andersen var namnet. Denna pipa stoppades med den formidabla tobaken från Borkum riff - Cherry Cavendish.

    När jag började närma mig de respektabla levnadsåren 30 lade jag undan denna levnadsstil för gott men likväl döljer den översta köksluckan mina tobaksverktyg som i tysta skrik vädjar på att husse återigen ska återvända...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde att inflika dessa tänkvärda ord från ingen mindre än Albert Einstein:

      "I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgment in all human affairs."

      Radera
    2. Runar.
      Lustigt att du drar till med just det citatet. Jag har nämligen använt det citatet på bloggen tidigare i ett pipsammanhang.

      Radera
  4. Jag vill påstå att väldigt få bränder uppkomna vid rökning är orsakad av piprökning. Så koncensus torde vara att piprökning ger tid för eftertänksamhet och klokskap, samtidigt som eldande av tobak i papphylsa är ett underhåll av skatteapparaten för att i någon mån täcka kostnaden som ofoget för med sig.
    Jag håller upp med rökningen och har så gjort i åtta år, innan dess brukade jag nattetid sitta under fläkten för att inte helt förfalla i den sociala normen och hänfalla till sängrökning.
    Tjing Hasse G

    SvaraRadera
  5. Hörde på radioapparaten att 30% av alla bränder med dödlig utgång var tobaksrelaterade, och snus som brinner så dåligt ...

    SvaraRadera