lördag 29 december 2012

Fantomnostalgi.

Jag sitter hemma och tittar på Rasmus på luffen med pallervantarna och kan inte låta bli att inbilla mig att ett liv på luffen måste ha varit makalöst bedårande.
Visst, man hade säkert en eller annan dispyt med länsman och det var naturligtvis regnigt och eländigt ibland, men det måste ändå ha varit ett okomplicerat liv.
Ett kallt konstaterande av att konsumtionssamhället ännu inte tågat in i vår tid gör ju saken ännu mera lockande.
Det fanns heller ingen risk att man skulle nödgas förklara för gemene man varför man ansåg att merparten av den Rix morgon zoo-zombiefierade pöbeln borde lyfta blicken en smula, om dom hade haft ett uns intresse i deras barns möjligheter att tillgodogöra sig den välfärd som tidigare generationer byggt genom att ta ansvar för varandra, i kombination med ett träget arbete och en sund fördelning av dom gemensamma tillgångarna.

Dessutom fanns det ju möjlighet att smita in på ett schweizeri och unna sig en pilsner - oavsett hur mycket eller lite klockan råkade vara när törsten blev som störst.

Det förekom heller ingen grov kriminalitet, i alla fall inte av den sort som skadade människor rent fysiskt, således behövde man inte oroa sig för att te.x sova ute osv.
Jag inbillar mig också att dom människor som var kriminella inte var lika föraktade som dom är idag - förmodligen därför att dom, trots allt, inte var helt befriade från moral och en skapligt sund människosyn?

Men som vanligt upplevs väl den uppdiktade dåtiden som betydligt mer storlagen, där den står klädd i gyllene skimmer, än vad den kanske egentligen var...
Helt säkert var den bättre än den ilskna och fränt stinkande nutiden med dess härförare i form av hjärtlösa ekonomer, och dess blint lydande trupper i form av styrelser och företagsledningar. Ytterst ansvarig befälhavare, med oinskränkt makt, är naturligtvis dom hungrande aktieägarna, som medan dom tar sin sedvanliga morgonpromenad över den liktäckta stigen, girigt funderar över hur högen med silvertalenter ska växa sig än mer oöverstiglig.

Utan att lägga någon värdering i det kan jag tycka att både dom svarta och dom röda har varit och nosat på den enda hållbara lösningen på det globala problemet...

Just det! Att gå på luffen ja...
Mmm, det var nog gemytligare förr i alla fall - vare sig man var luffare eller hölls med arbete.

Published with Blogger-droid v2.0.6

13 kommentarer:

  1. Även jag har snuddat vid tanken, bara dra lixom...Fast det blir ju aldrig av, ska bara fixa det och det först.
    Åkte till London 1V helt själv, det var jävligt gött..Fast jag saknade min familj så jag är nog ingen luffartyp...
    I afton blir det Kung/Pripps/Norrland och Tuborg Guld. En burk av varje.

    SvaraRadera
  2. SÅ lätt är det nog inte, då hade det funnits betydligt fler lodisar, eller om man så föredrar, luffare i Sverige. Nutidens luffare är väl såna som lever på bidrag?

    Min variant vore att flytta ut i en koja i skogen och leva på tjuvjakt/-fiske samt idka byteshandel med skinn med närmaste by i. Då endast för att byta till mig ammunition, salt och någon mjölsäck.

    Själv ha jag putsat med thinner i oventilerat utrymme hela eftermiddagen samtidigt som det spisats Crosby, Stills, Nash & Young på kasettradion! Behöver jag förklara mera?

    SvaraRadera
  3. Grogg - jag kan bara möta med terpentin, win och folköl.

    Känns också bra.

    Kramar till alla!

    SvaraRadera
  4. Glömde ju säga att Lynard, Monster Magnet (God sas no),
    Zappa och Dr John har blandats 50/50 med terpentin..

    Aaadjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joe's Garage hade varit förstahandsval igår. Jag provade men tyvärr var det bandbrott och jag hade ingen ork att reparera kassetten just då.

      Sneglade då på Robert Gordon men den kassetten gick så tungt att jag nog måste hitta nya drivremmar till kassettdäcket innan det blir aktuellt. Var får man tag i drivremmar (gummisnoddar)?

      Radera
  5. Äh, gå på luffen... En romantisk dröm precis som fungerande kommunism. Ingen traja,inga kräftor, ingen kåt fru, inga stålar och taskig underlivshygien. Dessutom skulle en så smal sak som en vanlig lunginflammation betyda döden.

    SvaraRadera
  6. Gå till sjöss, ta hyra på en råseglare till Argentina går ju inte mera.

    Lastfartyg till Australien eller USA går ju knappast det heller. Går väl knappt att gå till sjöss alls, inte ens ifall man skulle ha gått i sjömansskola är det väl så gott om jobb numera. Undrar vad dom gör med fripassagerare nuförtiden?

    Vid min koja i skogen, bredvid en bäck eller skogstjärn kunde jag ha en apparat puttande under en gran vilket iofs kräver tillgång till mäskbart material. Som lodis vete gudarna var du får tag i ditt halvrör eller vinare.

    SvaraRadera
  7. Ok, jag slår lufferiet ur hågen, jag slår även mina nautiska vanföreställningar ur hågen eftersom det, som grogg redan påpekat, förmodligen är omöjligt att komma ombord på ett handelsfartyg utan att ha sjömansskola i ryggsäcken.
    Precis som skomakaren kommer jag att förbli vid min läst!
    Möjligtvis att jag anlägger en luffarmusche...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På tal om det, hur går det rakkniven, har du lagt den på hyllan sas?

      Radera
    2. Den har fått vila ett tag, inne i en skäggperiod...

      Radera
  8. Skaffa knävelborrar! Tar mer tid att fixa än frisyren på ett kvinnfolk om morgonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knävelborrar!?
      Jag är väl för bövelen inte född med silversked i mun!
      Nej, märkvärdighetsfasoner och höga hästar kan finfolket i Stockholm hålla sig med.
      Nej här hålls vi med helskägg för att hålla kostnaderna nere.

      Men att det är gentilt med ett par gravt överviktiga mustascher, det är tvivelsutan.

      Radera