fredag 14 december 2012

Fredagslättja.

Som den uppmärksamme redan noterat så intresserar jag mig, eftersom jag anser mig vara en av dom mest förnäma fanbärarna för den svenska sprittraditionen, för vad som dricks ute i slotten, kolmilarkojorna och dom f.d missionshusen?

För egen del kommer det sannolikt att bli någon av dom absoluta klassikerna i groggsvängen - Dvs Renat och Grappo eller Eau De Vie och Trocadero.
Jag funderar dock på att eventuellt låta mig ledas ned i det fördärv som Philip lockade med för en vecka sedan...

Så, låtom oss nu njuta Bacchi nektar och fly den plågsamma verklighet som allt oftare gör sig påmind med hjälp av det djävulska grin den så gärna visar oss då och då, och istället omfamna lättjan det trots allt innebär att svaja runt i sitt hemman men en lätt salongsberusad framtoning.
Var inte blyga utan ta till ordentligt med både starkt och sött - vem vet, om fru Fortuna skulle välja att lysa med sin närvaro kanske det blir till att leka "älg och lejon, fjäril, tiggare och Gud" lite senare...

Eftersom det lackar emot jul kanske det finns läsare som låter olika typer av julrelaterade brygder komplettera dom annars mer rutinbetonade blandningarna? Lite som att man häller i K-Sprit i 164:an när det börjar dra ihop sig till Allhelgona.
Om det nu, mot förmodan, finns någon läsare som tycker om att variera sitt supande i samband med årstiderna...?

Låt höra nu!

12 kommentarer:

  1. Bara virke för min del, förväntas möta upp vid Centralstationen för att ta svärföräldrarna till vår mångkulturella förort! Efter det kan jag hoppas på lite våta varor, ropar dock inte hej förrän tåget passerat Flemingsberg i alla fall. SJ har ju visat sig vara lika pålitliga som öststatsbyggda Rolex-kopior, det enda man vet med säkerhet är att de inte håller. Tjing! Hasse G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allting har ju som bekant sin tid.
      Mångkultur kan vara bra så länge alla inblandade har en sund uppfattning om hur man beter sig och vad som förväntas av en...
      Behöver jag oroa mig för katten?

      Radera
    2. Inte det minsta att oroa sig över den. Han är född nikotinälskare och har som favoritsysselsättning att tvätta fingrarna på rökare. Så förutom risk för russinfingrar av tvättandes är han mycket ofarlig.
      God natt! HG

      Radera
    3. Hahaha! Jag tänkte i första hand på om jag behövde oroa mig för honom med tanke på att han inte hade någon att snacka med då du hämtade svärföräldrarna...

      Radera
    4. Ojdå, det blev en missuppfittning. Ja vad gäller mångfalden så har jag uppfattningen att värdet hos hälaren på ett halvt avgaddat gubbskrälle till överviktig kastrat-katt göra arbetet med att baxa iväg honom olönsamt. Att han själv skulle ta chansen att sticka är låg då det fn. ligger snötäcke utanför och det enda han finner värre är kvartalsbadet.

      Radera
  2. Likt nätpokerspelande Whiskey-töntar så dricker jag inte innehållet utan etiketten/flaskan...Därför jagade jag ett starköl på den klassiska pantflaskan. Jag lyckades hittade ett jul öl och Anderssons stark öl. Det blev sex flaskor Andersson, kostade bara 54 bagis ink påse. Jag är lika nöjd som Lilla Alfadjis polare Abu Hassan.

    SvaraRadera
  3. Jultoddy inmundigas som sig bör såhär i juletider.

    SvaraRadera
  4. Även i år inhandlades systemenaktiebolagets romglögg, inte så tokig.
    Annars blev det ju bara pilsner, lite rötjut och lite mera pilsner.
    Dåligt med grogg helt enkelt, under eftermiddagen kan det nog bli bättre på den fronten .

    Läste att män som dricker läsk löper större risk för att drabbas av prostatacanser.

    Busgrogg = långt liv?

    SvaraRadera
  5. Päronsoda är inte att förakta!!

    Mvh Philip

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, missade gårdagens grogg...
      Lika delar Southern Comfort och vodka som toppas med Ginger Ale!

      Radera
  6. Eftersom jag nu har semester firas det med en fruktdrink och stråhatt !

    Lika delar tonic och loka en rejäl skvätt gin, några droppar pressad citron.
    Toppas med is.

    Tänk på prostatan .
    Fortsatt trevlig måndag.

    Adjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik.
      Med din högst aktuella verklighetsbeskrivning malande i bakhuvudet kan jag inte mana fram annat än just prostatatankar...
      Stråhatt och läskande drinkar! - Ja jösses, en del vet verkligen att njuta livets små, men ack så nödvändiga, källor till vällust.

      Jag ber att få önska dig detsamma.

      Radera