söndag 23 december 2012

Förfall eller bara mänsklig svaghet?

Medan jag stod ute på trappan och varmrökte en Marlboro under, i stort sett, autentiska förskollärare-förhållanden - dvs, lite småsteppande i alldeles för kalla skor och med armarna i kors på klassiskt "kärring som är ute och tar ett snabbloss utan ytterkläder"manér- så funderade jag lite grann på ersättningar/löner och avgångsvederlag/fallskärmar.
Jag har under dom senaste veckorna, retat upp mig nåt djävulskt på att människor som är statligt, kommunalt eller landstingsavlönade, får betalt av skattebetalarna även då dom inte utför något faktiskt arbete åt oss. Te.x efter att dom avgått, fått sparken eller av någon annan anledning inte jobbar längre.

Hur i helvete kan detta vara försvarbart?!
Att en människa som inte jobbar får betalt månad efter månad för att han eller hon har jobbat tidigare? Det är ju helt absurt.
Tankesättet är inte direkt överförbart till någon av dom branscher där jag varit aktiv iaf.
Det vore ju läckert om alla som jobbat en mandatperiod på Scania kunde sluta och sen lösa ut sin månadslön som vanligt ett par år efteråt därför att dom ju faktiskt ställt upp en stund och visat god ton.

Tycker man, som pensionerad, 46årig, f.d riksdagsman att man förtjänat dom skattepengar man roffar åt sig? (Jag vet att det är kaffepengar det handlar om men det är principen jag är ute efter.)
Att den typen av ersättningar jag pratar om, dessutom är "helt enligt gällande regelverk" är ju bevis på ett folkförakt som inte är av denna värld.

Hoppar vi över till den "privata" sektorn så kan jag ju inte beklaga mig eftersom dom pengarna som snurrar där inte kommer ur vår gemensamma skattkista. - inte direkt iaf...
Men...
Hur tänker man som te x VD för ett företag, när man plockar ut mellan 20 och 30 miljoner per år i lön eller arvode eller vafan det nu heter?
Tycker man att man utför ett jobb som är så betungande att man måste ha 100 gånger mer i lön än dom övriga i företaget, eller resonerar man på något annat sätt?
Är det kanske så enkelt att när människan får känning på flis så skiter vi i allt annat förutom att dra in mer och mer till oss själva? - Dvs att var och en av oss skulle agera i princip likadant om vi sattes i den situationen...
Jag hoppas nästan att det är det sistnämnda som är den egentliga anledningen.
Ett bevis för en snedvriden självbild är det i alla fall tvivelsutan, Narcisuss är, i allra högsta grad, närvarande i tankar kring detta.


I övrigt vill jag passa på att sparka in en öppen dörr och påstå att den man eller kvinna, vars ögon inte tåras av dikten "Omkring tiggaren från Luossa" är ett tomt och ihåligt skal, utan vare sig hjärta eller förmåga att visa världen den känslomässiga respekt den förtjänar, och jag håller dem därför att vara iskalla swin!
Vart försök att få dessa swin att, genom att sprida dyrbara pärlor för dem, förstå det äkta och stora i detta stycke sanning, borde kvävas i sin linda, varvid vederbörande till slut skulle utarmas både fysiskt och mentalt och denne skulle således inte kunna föra sin blodslinje vidare.

Men,men. - Det är ju bara ett påstående, och vem är jag att stiga ut ur mitt silentium och högmodigt kungöra fakta kring dom lådvinstörstande barbarer som, med Tipsextra och Farmen, söker döva varje tillfälle av svidande olustkänslor inför den själsliga misär som oavbrutet ödelägger större och större marker i dom viktigaste delarna av det mänskliga inret till följd av otvivelaktigt skämd kulturhållning?

6 kommentarer:

  1. Jag orkar inte bry mig om orättvisor längre...Blir bara förbaskad. Själv jobbar jag som svetsare och är nöjd med min lön...Det gör mina jobbarpolare upprörda.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig i mångt och mycket vad gäller ersättning när personer gjort bort sig eller rent av agerat kriminellt och får betalt under period trots detta.
    Vad gäller omställningsstöd till folkvald politiker som av egen vilja eller på demokratiska grunder får lämna den gyllene buren så kan jag tycka det är ok. Då ersättningen är arvode och icke lön så innebär det att de inte är berättigade till A-kassa om de hade valt att vara anslutna till detta kollektiva skyddsnät. Däremot att det saknas krav på motprestation som i andra skyddsnät och att de kan nyttja skyddet, starta eget företag och konsulta utan löneuttag och behålla den är galet. Få se nu, kan jag vara sjukskriven, Vabba eller ha A-kassa och jobba i min egen firma? Nej, då jävlar ska du sättas dit utav helvete. Men har du suttit i gamla stan och lagstiftat eller varit emot så är det helt okej! Fan också Boré det här ämnet får all julstämning att fly sin kos. Vad gäller skälig ersättning för arbete så torde normen vara att de viktigaste jobben satte ribban, såsom personal i åldringsvården, bussförare och gruvarbetare. Hasse G

    SvaraRadera
  3. Nej Lester, alla skulle inte resonera så när det gäller att sko sig med stålar ur statskassan. Jag tror dock inte att vi är många som har moralen kvar. Hellre knackigt med flis och ett gott samvete, än gott om flis och ett knackigt samvete.
    Heder åt Rocket, Låt inte gaphalsarna dra ner dig.

    SvaraRadera
  4. Tack Stellan. Jag råkade bli farsa innan jag visste att jag var könsmogen så jag vet hur det är att ha risigt med stålar.
    Mitt mål i livet är att betala kåken innan pensionen, också det upprör mina jobbarpolare.

    SvaraRadera
  5. Hasse.
    Fint resonemang ang vilka jobb som förtjänar lite extra uppskattning.
    Synd att människor som innehar politiska uppdrag inte tycks inse att det inte går att maskera det dom vet är självförvållat politikerförakt, med hittepåsaker som rasism och annat.

    Stellan.
    Du kanske har rätt...
    Den stora frågan är väl om samhället fortfarande befattar sig med samvete och moral, eller om det bara är konsumtion och självförverkligande som är intressant...?

    rocket.
    Det tycks vara så att du hade tjejtjusartalanger som ung.
    Att ha den inställningen du har till lön och lån känns väldigt sunt och verklighetstroget. Undrar vad dina jobbarkompisar har för mål?

    SvaraRadera
  6. Mina jobbarkompisar har glömt bort sina barn/ungdomsdrömmar och mål. Nuförtiden verkar det handla om kök,badrum,altan och hemelektronik.
    Själv försöker jag att ta igen lite ungdom, men det funkar inget vidare...Jag har blivit ofrivilligt klok med åren...

    SvaraRadera