söndag 18 mars 2012

Svenska skurkar.

Nu är Svenska skurkar färdigläst. En mycket underhållande och intressant bok, rolig att läsa helt enkelt.
Det enda som är dåligt med boken är att om man är en svagsint fantomnostalgiker som jag, så blir man bara ännu mer övertygad om att det faktiskt var så enormt mycket bättre förr.
Historien om Smugglarkungen Algoth Niska gav en enorm mersmak. Jag kommer att bli tvungen att leta igenom ett antal antikvariat, i min jakt på mer litteratur om denne äventyrare misstänker jag...
En liten överraskning var att en lokal berättelse som jag fått berättad för mig många gånger sedan barnsben, fanns med i Linnells lilla brottssamling, nämligen historien om bankjurist Vilhelm Rodius - "Kakelungsmördaren" som mördade den f.d. Tandläkaren Robert Aspelin, i ett försök att mörka förskingring av Aspelins pengar.
Rodius ägde vid mordtillfället Hessle gård, som ligger i närheten av det Boréska palatset.
Det sägs vara den kostsamma renoveringen av Hessle som drev Rodius till förskingringen och senare mordet.

Boken Svenska skurkar rekommenderas varmt!
Tyvärr finns den inte att köpa ny eftersom den bara tryckts i en upplaga, men leta på antikvariat så kommer er lycka så småningom att vara gjord...

Hessle gård


9 kommentarer:

  1. Jag har Niskas "Över gröna gränser" i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...ja, och "Svenska skurkar" också, förstås. Men det har nog alla.

      Radera
    2. Niska har väl skrivit en bok före människosmugglingsboken?

      Radera
    3. Ja, men den har jag inte. Tyvärr.
      Har dock letat flitigt!

      Radera
    4. Fast det var ju "Mina äventyr", boken som handlar om spritsmuggningen, som var den tuffa nöten.

      Radera
    5. Fel av mig, måste ha en släng av dyslexi (tycker man kunde hittat ett enklare ord för den åkomman...)

      Prova här då

      Radera
  2. Nej men efter spritsmugglingen, var det väl "Över Gröna Gränser"

    Den här har du kanske lyssnat på?

    SvaraRadera
  3. Hmm min bok ser annorlunda ut, kanske finns utgåvor?
    Hittade "mina äventyr" på en finsk sida, när allt va pröjsat å klart så fick jag ett mail om att den var slut, och en ny tryckning är på väg :-)

    Med vänlig hälsning, Johan

    SvaraRadera