söndag 25 mars 2012

Ett försök till en definition. Och så lite tattarsnack.

Jag tänker ta tillfället i akt och definiera ett ord/tankesätt som styr många människors förhållningssätt till det dagliga livet, nämligen Konservativ.
Konservativ, är ju som den vakne redan är medveten om, ett ord som ofta används i nedvärderande syfte av dom rödgrönrosa axelmakterna så fort inte minsta lilla barnsliga förslag om genusetikett, HBTQ frågor och miljöfacism tas emot med öppna armar och stående ovationer. Med detta sagt menar jag definitivt inte att alla förslag som rör dessa ämnen är dåliga, men det mesta är ju rent trams och således blir det ju svårt att få gehör för det som faktiskt är viktigt. - Jag skiter iofs i vilket eftersom jag inte rörs i ryggen av dessa frågor, möjligtvis miljön då, men hela den relevanta, nationella miljödiskussionen slog ju Birger Schlaug sönder till oigenkännlighet för länge sen.

Konservativ är i mina öron allt annat än ett skällsord.

Att ha förmågan att kunna förstå att ett samhälle behöver hierarkiska strukturer och en viss form av "ordergång" för att kunna fungera borde ju vara självklart för alla människor som nån gång har haft ett arbete?

Att anse att det finns en vinning i att följa dom gamla seder och bruk som redan har visat sig fungera i vilken situation man nu befinner sig i, borde också kunna vara lätt att ta till sig...

Att övertygelsen om att mänsklig frihet och privat ägande när varandra är ju något av en vattendelare rent politiskt men inte mindre sann för det.

Att man föredrar att den tekniska utvecklingen, likväl som andra innovationer och reformer ska ske i andan av den rådande traditionen är likaså en sak som känns sunt.

Att man som politisk konservativ inte litar på människors "sunda förnuft" i samma utsträckning som andra politiska inriktningar gör, ser jag bara som ett tecken på en god verklighetsuppfattning och att man har förmågan att se samhällssystem för vad dom är, utan att låta sin blick grumlas av ideologiskt agiterande.

Min erfarenhet är att väldigt många människor är konservativa utan att dom ens vet om det, detta pga samma anledningar som gör att folk röstar på sina respektive riksdagspartier om och om igen, utan att egentligen ha en jävla aning om vilken politik dom röstar på och framförallt varför...
Eftersom det demokratiska systemet ändå inte är speciellt bra så lämnar vi "boskapsdiskussionen" där.

Hård nåt djävulskt!
En betydligt mer glättig grej är att Calle Jularbo - Gypsy Kings självklara förebild - har fått ett lävla lyft i det Boréska palatset, han har med hjälp av  Drömmen om Elin och Livet i Finnskogarna lyckts klättra väldigt högt på popularitetsstegen.
Det som återstår innan sommaren kan firas in till tonerna av nämnda stycken är att jag hittar dom låtarna på grammofonskiva. Resegrammofonen ger sannolikt ännu mera schvung till bitarna.

Calle blev ju lite av en Superstjärna mha sitt dragspel och sitt extrema sinne för att komma ihåg låtar, han spelade ju som bekant på gehör och det är inte kattskit.
Han ville heller inte bli påmind om sitt ursprung eftersom han tillhörde Resandefolket, eller Tattarna som det hette i folkmun på den tiden. - Idag har det ju gått så många turer kring detta så jag vet inte om det finns nån som kan den politiskt korrekta benämningen på dessa människor?

Att Calle dessutom verkade i schlagergenren är ju bara grädde på moset för en bakåtsträvare som jag, det är annat än det som idag går under benämningen schlager det!
Det är ju såklart inte bara Calle som håller schlagergenrens fana högt, han har mycket god hjälp av andra storstjärnor som te x.
Harry Brandelius
Lasse Dahlqvist
Östen Warnerbring
Ulla Billquist

Ang. Östen Warnerbring, så ska jag faktiskt be en av mina favoritstorytellers att skriva ett litet kåseri till den här bloggen och förhoppningsvis kommer den gode Östen att figurera där - Om det nu blir nåt kåseri alltså...

Jag har inte hunnit smaka på min nyinköpta Appleton Estate än. - Jag är sjuk och vill inte riskera att förstöra det första intrycket av den Jamaicanska primören. Av samma anledning har det heller inte blivit någon cigarrökning dom senaste dagarna.
För ordningens skull - Jag är alltså sjuk fysiskt, min mentala hälsa är oförändrad sen långt tillbaka och känns stabilare än någonsin.
Han ser ju onekligen berest ut.




7 kommentarer:

  1. Jularbo, FTW!
    Om du ändå är krasslig och tycker synd om dig själv, ta dig tid att titta på följande lilla film som jag klippte ihop om en speciell herre i trakten med en ännu mer speciell modelljärnväg.
    Orkar du inte plöja igenom hela filmen så kan du hoppa fram till slutet, på tal om Kalle Jularbo (jag skriver Kalle med "K", det känns mer "i tiden").

    Morshyttans järnväg

    SvaraRadera
  2. Tillåt en annan bakåtsträvare att bidraga med detta filmklipp på entertainern Calle Jularbo.
    Kolla in de ordentliga ungdomarna i början som törstar efter en autograf..vidare sen hur han så totalt "laid-back" i stol kör igång sin show och totalt trollbinder publiken!Här behövs inte 20 dansare, paletter och annat bling som t ex Sean Banan, Perelli och andra schlagerns dagsländor behöver för sin överlevnad!

    Klistra in länken och njut: http://www.youtube.com/watch?v=c_FYzec1lLw

    SvaraRadera
  3. Skapligt ambitiös herre!
    Det var ju vänligt av honom att låta traktens superstar få stila lite i skogsbrynet.
    Hur kan det komma sig att Hedemora verkar vara fullproppat med sköningar förresten?
    Seså Gunnar, veva igång "drömmen om Elin" nu! ;-)

    SvaraRadera
  4. Anonym.
    Störtskönt klipp!
    Skapligt mäktig när han står o puffar utanför Caddyn och njuter av den idag helt möjliga kombon - dragspelare och superstar!

    SvaraRadera
  5. Jävlar vilket arbete att bygga upp en by :-) fint filmat och ihopklippt var det också!

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  6. Jularbo i all ära men 1967 i Eurovision visade Östen Warnerbring vad skåpet skulle stå för framtidens svenska artister! Kolla bara in Östen tjusiga och lite lätt arroganta entré..underbar!

    SvaraRadera
  7. Hallå igen,,,du vi får inte glöma bort en big big och dunder cool kille från förr..Sven Arefeldt..född 1908...fimpa sig själv 1956. Det inte denne man hann med att lira på Sonora på 30 och 40 talet är fan inte värt att nämna..lugn lugn..very easy.. jag har tanka ner det mesta för jam på ormön i juni..läs och lär på wikipedia/youtube..ja jag får gåshud av denne mans produktion..såååå nice för vaxfyllda lurar..Nisse Gangrän

    SvaraRadera