onsdag 21 mars 2012

En trevlig eftermiddag i solen.

I dag blev det en kopp kaffe och en Upmann i solskottet efter avslutat värv.
Förjävla mysigt!
När jag satt där och puffade lite märkvärdigt så kom jag att tänka på Thomas Bodström, han verkar ju ha lite halvskralt i kassan eftersom han sitter och larvar sig i Efterlyst? - Ena dagen partiledarkandidat för Sveriges största parti, nästa dag sidekick till en av TV´s absolut tråkigaste och sämsta programledare. Världen är konstig...

När Bodströms förehavanden hade stötts och blötts en stund i huvudet så kom jag på en av veckans trevligaste ideér - En väderpinne!
Minst en väderpinne ska ju finnas i varje hemman, även ett kronohemman bör ha en väderpinne.
Eftersom en väderpinne skall tas på våren (inte helt säker dock...) så får jag passa på att hitta en liten granruska så fort saven börjar stiga, så att säga...
Om man kan läsa en väderpinne så är den formodligen minst lika bra på att förutspå väder som moderna prylar.
Ehuru moderna prylar kan göra väderprognoser eller inte illustreras av bilden längst ner. Döm själva.

Cigarren avslutades förresten i garaget som vanligt...
Trevligt!


Inte ta halsbloss... 



Väldigt exakt måste jag säga.

16 kommentarer:

  1. En del lever livet när vi andra får slava på vid skrivbordet. En klen tröst är att flaggpunschen smakade ytterligare lite bättre ur de nyinköpta punschskålarna från Svenskt Tenn.

    SvaraRadera
  2. Gunnar din stackas krake...
    Det smärtar mig att du nödgas leva som en gammal sågverkspatron, hoppas du slipper ta en cigarr till punchen iaf...
    Jag vet inte om det är möjligt men om det skulle bli ännu mer miserabelt än vad det redan är, så kan jag rekommendera Roslagspunch som en liten garant för att åtminstone ditt sinne lättas en smula.

    SvaraRadera
  3. Roslagspunsch på vardagar? Skämmes!

    Köpte en gigantisk myspipa idag, förresten. Och en bunt cigarrer samt piptobak. Lokala hökaren sålde ut lagret. Skulle fortsätta utförsäljningen i morgon, men när jag gått var det inte så mycket kvar att sälja ...

    SvaraRadera
  4. Vad blev det för gott då Gunnar?? Gärna bild :-)

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sortimentet på landet är skralt, så det blev bara några olika Avo och Zino. Avo rökte jag mycket i "unga år", så det blir en dejavu, även om jag redan har en dedikerad Avo-låda i kabinettet.

      Radera
  5. Vart bor du Gunnar? Avo har jag själv inte provat, hur är de?
    själv köpte jag en pipa för ett tag sedan, som anlände igår.
    Provröktes med Jock Scot Creamy malt, en sampler jag fick av säljaren till pipan, rökte fint gjorde den =)

    Länk till pipan i "namnet"

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  6. Och länken verkar inte funka, #$€@!!!

    Googla Stanwell mat nr.64

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  7. Gunnar.
    Kabinettet!?
    Nu snackar vi alltså storfräseri, entusiasm och beroende i kombination?
    Jag fick mindervärdeskomplex efter din kommentar igår så jag nödgades ta lite ur Roslagspunchen...

    Flugfiskaren.
    Jag misstänkte att det inte skulle duga med en Dollarpipa åt herrn...
    Hursomhelst så kommer den där pipan att göra ditt liv schuckrare! :-D

    SvaraRadera
  8. Är det ingen som kan nåt om väderpinnar förresten!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farsan är en jävel på slagruta. När vi skulle gräva på gården markerade han både vatten- och elledningar i förväg, och tamejfan så låg de där han markerat.
      Gubbjävel.

      Radera
  9. Lester - Jag har två kabinett, men de är inte så stora. Antar att Flugfiskarens arsenal är betydligt mer respektingivande.
    Förresten äger jag en Dollar-pipa som ännu inte är tagen ur förpackningen.

    Flugfiskaren - I lilla Hedemora finns inget cigarrutbud alls. Jag handlar på Roberts tobak i Stockholm, eller när jag är utomlands.
    Avo är snäll och trygg. Jämn kvalitet, lättrökt och trofast. Jag gillar generellt dominikaner mer än kubaner då smakerna ofta är intressant komplexa utan att vara skitstarka, men Avo tillhör inte de komplexa.
    Avo Domaine är humidorens svar på hemlagat potatismos.
    På min egen begravning röks det förmodligen Avo Intermezzo. Funkar för alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedemora...
      Min Rod såldes till en mjölkåkarson från Hedemora.
      Avo Domaine alltså! Nu måste jag hålla utkik.

      Radera
    2. ...vars pappa har ett skitstort ånglok på gården.

      Radera
  10. Gunnar, har du rökt lagrade cubanare? De brukar vara lite lugnare..
    Jag håller mig till Cuba förutom Anejo och Opus XXX serierna av Fuente.
    Även God of Fire funkar :-)
    Mitt lager är en kabinett, sen har jag en plastidor under sängen för boxar (cirkus 8lådor) samt en plastidor för vintagelagring, där ligger en låda Montecristo Sublimes LE 2008 (som jag är sjukt sugen på) och två lådor Punch Northern Lighs, ska blir kul och se om de kan utvecklas något eller om man skulle rökt upp alla nu :-)
    Och sen har jag Två krukor i vardagsrummet. Sen är det inte nått mer, så de finns risk att du har mer tobak än mig :-)
    Vägar du skriva ut din email?? Så kanske det kan komma ett paket till Hedemora :-)

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  11. Det mesta jag röker är lagrat, eftersom jag har en tendens att fylla på förråden snabbare än jag förbrukar. Skulle kunna tänka mig att snittåldern på mina cigarrer ligger över fem år, en del är från förra seklet. Samma med dryckjom, jag köper glatt nya roliga flaskor utan att brassa slut på de gamla, så baren innehåller idag runt en bra bit över 100 olika etiketter. Allt från sliskig kärringlikör till bättre calvados.

    En av mina paradgrenar är att köpa några billiga skitcigarrer när jag ändå beställer något kul. Man tar en färsk skitcigarr direkt vid leveransen, röker den och våndas. Sedan slänger man dem längst in i humidoren och glömmer bort dem i några år.
    En vacker dag kommer någon mindre nogräknad polare och frågar efter en fyllecigarr, då plockar man fram skräpet och bjuder, samtidigt som man ler i mjugg. Om fyllepolaren kläcker ur sig "fan så fin den var" dristar man sig själv till en puff, och inte helt sällan har faktiskt skräpcigarren mognat till sig och blivit fullt duglig.
    Jag gillar underdogs. Blir gladare av en 60-kronorscigarr som visar sig vara riktigt trevlig, än en 300-kronorscigarr som är snäppet över riktigt trevlig. Om du förstår hur jag menar...

    Jag kan inte tro att jag kommer ens i närheten av din nivå, definitivt inte kvalitetsmässigt. Innehavet varierar, men är väl över 200 cigarrer för det mesta. Då är dock kvaliteten verkligen skiftande, från stenhårda och arga italienska pinnar till lite bättre vintage.

    Åååh, så lite tid, så många laster!

    Min e-post är gunnar@ljungstedt.com
    Hemlig har jag aldrig varit. :)

    SvaraRadera
  12. Drar iväg ett mail ikväll :-)

    // Flugfiskaren

    SvaraRadera