måndag 26 mars 2012

Nu är jag rådvill...

Nu vill jag göra expertisen uppmärksam på en fundering jag har.
Hur gör jag med denna? Är den redan laddad eller...?
Jag vill ju kasta in den i min Plastidor (Kan inte komma ifrån att plastidor är ett extremt töntigt ord) men den behöver kanske fuktas upp först, som flickan sa...
Så kom igen nu och berätta för en imbecill hur det går till i cigarrsvängen.
Heartfelt har grejer dom!













Järnvägar kom ju på tal via nån halvbarock Calle Jularbo koppling, och nu måste jag slå ett slag för forna tiders symbolvärde och synen på hur viktigt det var med massiva symboler för att saker och ting skulle tas på allvar.
Idag finns det förmodligen en betydligt mer grundlig analys bakom alla symboler och varumärken av vikt, men av någon anledning så lyckas dom ju inte ens nå upp till fotknölarna på många av dom gamla symbolerna - Iaf sett ur en tuffhetsvinkel.
Jämför nya SJ symbolen med den gamla och gör en bedömning. Återkoppla gärna om åsikten skulle vara en annan än min. Jag kommer att återkomma till symboler framgent eftersom jag retar mig på att allt är så förbannat slätstruket nuförtiden.
Gamla
Nya

14 kommentarer:

  1. Fan va kul Lester pöjk :-)
    Hmm, börja med att borra ett 2mm hål i ena ändan av den blåa plasten, där för du sen in doseringssprutan du fick med. OBS!!! Använd endast dest vatten från Apoteket!!
    Fyll på med vatten tills hälften av beadsen blir transparenta, torka rent röret så inte vatten rinner ut i plastidoren.
    Kasta ner i plastidoren och låt ligga.
    Gör salttestet på hydrometern du köpt och kasta ner i plastidoren, kolla så du får 65% rh trol. Får du för lite, upp med röret och på med mer vatten.. Om du råkar överfylla så stiger bara fuktigheten, är det under 70%rh är det lungt.

    Nu när plastidoren håller jämna 65-69%rh så slänger du i dina kära cigarrer, låt de ligga i 2-3dyggn för att stabilisera sig innan du börjar pilla på dessa.

    En humidor i ceder kan förvara mycket fukt i själva trät, om/när du tar steget till de så är det en annan prossedur att "starta" humidoren.

    När du börjar köpa cigarrer så är de ofta överfuktade, det kan medföra arter får för hög fukthalten i plastidoren, blir det över 70%rh rekommenderar jag att du tar ut röret och använder frugans hårtork och försiktigt "torkar beadsen"
    Det är vanligt att få för hög fukthalt vid nyköp av cigarrer i plastidoren då plast ej förvarar den extra fukten.

    Hoppas detta var lite matnyttig info :-)

    För info om cigarrer och allt runt i kring klicka på länken

    SvaraRadera
  2. Flugfiskaren.
    Tack för det!
    Jag skrider till verket imorgon.
    Är det normalt att ha en enorm lust att vilja smuggla hem cigarrer eller är det bara jag?

    SvaraRadera
  3. Ja det är normalt :-) snart kommer du börja (om du inte börjat) surfa runt på nätet, jämföra priser hos handlare utrikes (lådköp) och kanske börja skriva listor, vad ska du lagra, vad ska du röka på en gång etc.
    Några veckor efter det kommer din kära sambo börja undra varför du får massor av avi'er att hämta ut, då kommer de vitalögnerna haha :-)

    Schyssta handlare utrikes
    cigarsofhabanos.com
    atlanticcigars.com
    cigarplace.biz
    Finns betydligt fler, men dessa är mina favoriter.

    Min polare startar även en egen cigarr/chocklad/kaffe butik
    Har kanske inte slagit upp dörrarna ännu men man kan kika lite

    Nu har du att göra ett par timmar :-)

    // Flugfiskaren, med länk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur blir det med tull o skit om man skulle brassa hem ett par lådor från The land of the free?
      Om Tullverksinspektören råkar titta i lådan så blir det ju swindyrt i ett trollslag!
      Är det billigare i övriga Europa än i Sverige, alltså så att det är värt att handla i te x Spanien eller Tyskland?

      Radera
  4. Det är ju bra att via bloggen få veta vad som kommer att ske framöver. När alla lögner börjar ramla in...

    SvaraRadera
  5. Lester, får dra ett mail till dig istället så inte frun din ser ;-)

    Lena, ber om ursäkt för vad jag gjort mot din sambo, kan du förlåta oss?

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  6. Jag handlar mest av absolutecigars.com.
    Av någon konstig anledning har jag aldrig behövt tulla för ett paket. Jag torskar annars på precis allt jag köper hem via nätet, utom just cigarrer.
    Spanien är inte skitbilligt, men ändå stor skillnad mot Sverige. Är man ändå där så handlar man förstås med sig någon låda. Fast jag kom faktiskt hem helt tomhänt i november, det var nog första gången.

    SvaraRadera
  7. ...för övrigt är jag skitsur för att du handlade beads utan att säga till. Jag behövde ju också!

    SvaraRadera
  8. Jag ska handla en sväng till så jag säger till - om inte du hinner före...

    SvaraRadera
  9. Flugfiskaren. Det är lugnt, det har varit värre saker än det här! :)

    SvaraRadera
  10. Lena; Är det något du vill dela med dig utav till oss läsare? =)
    Gunnar & Lester; Ni har mail

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  11. Nja, jag tror jag låter bli det. Vill gärna bo kvar. Men jag kan ju dra iväg ett mail, haha ;)

    SvaraRadera
  12. Haha Ja gör de, maken din har mailen :-)

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  13. Lena - haha...
    Tackar för kaffet.

    Ha det gott och glöm inte tänka på Jesus i påsk.

    SvaraRadera