torsdag 22 november 2012

Mörkvitt... Eller kanske ljussvart?

Den Boréska världen är oftast svart eller vit och jag har fram till idag varit övertygad om att det är det korrekta sättet att läsa den på.
Min världsbild fick sig därför en ganska hänsynslös törn idag när jag kontemplerade över svensk alkoholpolitik.
Grundprincipen i svensk alkohol och tobakspolitik (sannolikt i andra länders också) är ju att alkoholen och tobaken är ett hot mot folkhälsan, och därför tar man tillfället i akt att beskatta sprit och tobak hårt med merkostnaderna som ursäkt.
Ehuruvida den rådande hållningen är bra eller dålig tänker jag inte raljera om just nu, jag kommer däremot att belysa den svenska alkohol och tobakskonsumtionen ur ett alternativt ljus.
Så.

Låt oss, istället för att utgå ifrån sakens dåliga natur, ponera att det alkohol och tobaksbruk som förekommer i Sverige idag är av godo och till gagn för samhället.
Alltså att om alkohol och tobak inte hade funnits, alternativt hade varit förbjudet, kan man tänka sig att en hel del av dom människor som idag tar sina helgfyllor och sina 4-17 röda Chesterfield om dagen, inte hade klarat av det hårdnande nutida arbetsklimatet, den större upplevda belastningen utanför jobbet osv osv, utan dom nämnda preparaten utan dom hade istället gett upp och sällat sig till en växande skara "ickearbetare" eller tärande humankapital om man så vill.

Enligt mitt nyvunna synsätt kan således både svart och vitt innehålla nyanser, en viktigpetter skulle säga gråskala, jag väljer att kalla det ljusare och mörkare svart och vitt.

En stadig grogg och ett pipstopp GHB kan enligt detta resonemang vara dom fem tomma revolverkamrarna som borgar för ett fortsatt liv i arbete och dessutom en försäkran om att bidraget till den före detta välfärdsstaten Sverige ökar något litet för varje klunk och varje bloss.

Men vad begriper väl en simpel ordbanal om verkligt svåra och komplexa frågor såsom te.x brännvinets skadeverkningar kontra nyttoeffekter?
Jag återgår å det snaraste till mitt silencium.

4 kommentarer:

  1. Om jag ska var ärlig så tror jag trots mim stora kärlek för såväl tobak som alkohol, att de knappast gagnar samhället alls. Det är en gammal tradition, det är gott och ruset kan vara trevligt. Men utöver det så är det nog mest av ondo. Svårt att tro att man inte skulle orka med det hårda samhällsklimatet utan sprit, jag tror att man faktiskt skulle klara av det bättre utan.

    GHB? WTF?? I förra inlägget var du inte drogliberal

    SvaraRadera
  2. Jag lägger ingen värdering i mitt resonemang, vill bara påvisa att det finns olika sätt att se på saker.

    GHB - Greve Hamiltons Blandning.

    SvaraRadera
  3. Jaha, det är även namnet på knark.

    SvaraRadera