söndag 20 maj 2012

Varför? Varför!

Hur tråkigt är det inte att användningen linbanor verkar vara i princip obefintlig?
Att man förr ansåg att just linbanan var ett av dom allra finaste och bästa transportmedlen som fanns att tillgå är det väl inte någon som vill kännas vid idag...
Linbanor började användas för storskalig godstrafik redan i mitten på 1800 talet och den första linbanan monterades i Falu koppargruva 1945.
Dom stora namnen i det här sammanhangen är naturligtvis:
Gustaf Husberg - Uppfinnaren av den flätade järntrådslinan, och såklart Ernst Nordström - Grundare av det mycket anrika Nordströms linbanor.

Det man blir mest nyfiken på är ju hur linbanerallarna levde och  framförallt hur dom spenderade sina lediga dagar?
Otaliga är nog dom Lappländska män som blivit snuvade på byns schuckraste brud av en stor och reslig linbanebyggare från Stockholm, som något berusad, lagt ut texten och lockat kvinnor med erbjudanden om att få sola sig i glansen av linbanerallarnas liv i sus och dus.
En och annan Västerbottning har nog också retat upp sig, så till den milda grad, att tom.våld kommit upp som en helt naturlig lösning på det förestående problemet med att bygdens söner inte haft en chans att få bedriva den sedvanliga Lördagsotukten med den kvinnliga delen av befolkningen, dessa kvinnor ville naturligtvis hellre bli retade till ormax ev en danskunnig mekaniker från Enköping.
Allt detta pga att "Sörlänningarna" tågat in i det Norrländska inlandet med snitsiga lekdräkter i tjockaste bomull, vattenkammade och med en pris av Ljunglöfs Ettan under läppen.

Undrar om dom var lika hårda som järnvägsrallarna? 
Vem vet sånt?

Hur som helst är det jävligt värdelöst att linbanor av industrikaraktär har gått i graven!
Men det fanns väl till slut inga ursäkter att inte använda lastbil... Lastbil känns ju jävligt sugigt om man jämför med en linbana.





1 kommentar:

  1. Imponerande kunskaper du sitter inne med. Och självklart har du rätt. Fler linbanor!

    SvaraRadera