söndag 20 maj 2012

Konstigt...?

Hur kan det komma sig att det är mer socialt accepterat att sopa i sig ett till två helrör under en helg, än det är att dricka Punch, Rom, Calvados eller kanske en mahognygrogg under veckans fem övriga dagar?
Mitt resonemang handlar i det här fallet om sprit och inget annat. - Väldigt konstigt att det inte uppfattas som semialkoholiserat att dricka vin och/eller öl till vardags? Det uppfattas snarare som kontinentalt...

Ett exempel för att illustrera vad jag menar:
Person A är på sitt jobb och berättar under frukostrasten att han drack en 75:a under den gångna Lördagen, och blev såpass i gasen att han gjorde något överilat(det kan vara i princip vad som i helst)
Resultatet av det blir i regel att folk fnissar lite och tycker att historien var lite tokrolig.

Om person A istället berättar att han dricker en kupa rom eller whisky om kvällarna när andan faller på, oavsett vilken dag det är, då uppfattas han oftast som väldigt törstig...

Mängden alkohol man får i sig verkar vara helt oväsentlig, likadant med anledningen till drickandet.
Detta är konstigt enl min uppfattning, men å andra sidan kanske det är jag som har konstiga referenser.
Jag vill också tillägga att jag verkligen inte har några problem med folk som dricker sprit för att bli fulla. Jag önskar själv att jag hade tid att vara full oftare.

För övrigt så anser jag att kontinentalsupandet är det största hotet mot en hållbar mentalhygien, eftersom folk blir mosiga i skallen av rödtjut. En del forskare vill till och med göra gällande att stigande rödvinsförsäljning, och det stigande medlemsantalet i autonoma vänstergrupper går hand i hand...

2 kommentarer:

  1. Låter som förnekelse från din sida tycker jag....
    Eller..... Är det så att det blivit lite av en livsstil från din sida månne??

    SvaraRadera
  2. Det är ju kontinentalsupandet som är livsstilsbetonat!
    Men förnekelse ligger iofs nära till hands i mitt fall...

    SvaraRadera