söndag 13 maj 2012

I väntan på ett nytt diskbråck...

Som alla vet så finns det ju inget som är så trevligt som att gå "i väntans tider". Vad man väntar på är, såvitt jag kan förstå, helt oväsentligt.
Medan jag då, ändå bara driver runt planlöst och väntar in mitt nästa diskbråck, så tänkte jag att jag skulle förgylla väntan lite grann och hänge mig åt den oerhört gloriösa sysslan - Jordskottning.
Att flytta 15 ton matjord med skyffel och skottkärra är fan i mig ingen dans på rosor, men det är å andra sidan en sannerligen intressant syssla. Som tur var hade jag god hjälp av min livskamrat. Hon är, som tur är, exakt lika fascinerad som mig, av matjords rörelsemönster... Såhär i efterhand så  står det klart att mina larviga flickhänder tydligen är mer lämpade att vika ihop bomullstrosor än att utföra karlgöra.
Det sägs ju att livet är som en chokladask - Man vet aldrig vad man får.
Konstigt att jag alltid, och det slår aldrig fel, lyckas plocka ut Fekalietryffeln ur askjäveln!
Btw - Den sannerligen vältränade och mycket sexuellt utmanande alfahannen på bilden nedan, föreställer mig när jag utforskar myten kring matjord.

Nog om matjord och smärtor och över till trevligheter.
I samma veva som jordärendet avslutats och saknaden efter markarbeten var som allra störst, så dök det upp en legendarisk läsare av den här bloggen. - I egen hög person, på min fastighet, och med en Toscanelli/Toscano i högsta hugg!
Han hade varit i Strängnäs på tjänsteförrättning och passade på att förära familjen Boré med ett besök. Vi drack kaffe, rökte cigarr och pratade om livsviktiga saker - En väldigt trevlig Söndagsstund alltså.
Detta var ett mycket uppskattat tilltag. Jag hoppas att det framgick att du alltid är välkommen tillbaks Gunnar?
Jag hann ju inte ens förevisa dom Boréska konstskatterna eller min C.M. Hess...

Nej, nu måste jag resa mig och ta en kopp kaffe och en Roslagspunch så att inte min kropp får för sig att den kan bestämma över mig med hjälp av sin alldeles egna härskarteknik.

Både intressant och lärorikt.

14 kommentarer:

  1. Lester - hur känns det i kroppen idag då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska vara Frank - Helt åt helvete! Det känns som om högerbenets baksida står i lågor, en inte helt obekant känsla...

      Radera
  2. Man ska inte ha så jävla roligt hela tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet.
      Eftersom att jag envisades med att ha roligt igår så får jag såklart ha lite tråkigt ett tag nu...

      Radera
  3. Hehe...

    Och frun mår prima?
    Vågar man fråga vilket syfte era övningar hade?

    Man ska visst sträcka ut musklerna brukade min sjukgymnast säga när jag hade brutit ryggen.

    Sitta på golvet och nå tårna, rulla ihop din gängliga lekamen och liksom försöka stoppa in huvudet där bak...

    Hur gick det med raggarhjulen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår ganska bra. Men så är jag ju lite mer vältränad också... Hahaha.

      Radera
  4. En motorman flyttar jord meddelst motoriserade verktyg. De smarta anlitar en motorman... och avnjuter skådespelet meddelst glada tillrop och läskande drycker i hand. Dumskallarna förkastar evolutionen och åsamkar sig värk, blåsor och allahanda onödiga krämpor..

    För att citera min far, grävmaskinisten. "Det finns dom som arbetar med huvudet och dom andra som arbetar med kroppen"... har fortfarande inte förstått vad han menar me det :)

    SvaraRadera
  5. grogg. - Trevligt att du tittar in! ;)

    Det skådespel som utspelade sig på fastigheten i helgen beror inte på dumhet eller brist på motoriserad utrustning. Anledningen till min möda är att det är så surt i backen, att resten av tomten hade blivit helt sönderkörd vid eventuell planering av den delen som syns på bilden. - Ett moment 22 alltså...
    Så!
    Skottning var således lösningen på mitt dilemma.
    Ibland är man tvungen att stoppa in den lilla flickan inom sig i sin ränsel, och bara tugga i sig av den fecesbuffé som livet har att erbjuda från tid till annan.

    Jag skulle vilja passa på att citera en annan grävmaskinist: "Alla som väger mindre än 130kg och inte kör grävmaskin är bögar!"

    SvaraRadera
  6. Jaha ja, trodde för ett ögonblick att du jobbade enligt devisen "det var bättre förr" - när höjden av teknikutveckling var den av Marco Polo nyss hemtagna Kinesiska uppfinningen - Skottkärran. Eller kanske ditt "bättre förr" inte sträcker sig fullt så långt bak i tiden.

    "Lite ryggont ska ju en riktig kar tåla". Gissar att den genen muterade tidigt i min släkt. Eller att det rentav var en förfader som uppfann den.

    Ännu ett citat av min far (när jag klagade på ryggont, när jag måste plocka hjortron som liten): - "Latmasken har ätit upp din ryggrad"

    SvaraRadera
  7. Skottkärra är ett fantastiskt instrument.
    Oavsett ehuru det var bättre förr eller inte så är mitt nuvarande tillstånd ett resultat av kroppsarbete...
    Hade detta utspelat sig förr så hade jag ju naturligtvis inte tagit skada eftersom jag då haft en betydligt större vana av att använda kroppen på det sätt som den är ämnad, och jag hade därför varit vid god vigör i nuläget.

    Ang. latmasken så kan din far ha en poäng.

    SvaraRadera
  8. Intressant tanke det där, om vad kroppen är ämnad till och hur evulutionen och tekniken kan ha påverkat ändamålet.

    Springa efter bytesdjur och/eller kättra i träd är ju passé. Sen har ju huvudet, tack vare "lättjan - uppfinningarnas moder" kommit fram med en massa smarta lösningar. Kanske i snabbare takt än resten hunnit med i.

    Dvs. kroppen har inte hunnit anpassa sig till att sitta och ligga största delen av dygnet. Den moderna människan har ju till och med blivit tvungen att hitta på maskiner för att kroppen skall få den fysika utmattning den uppenbarligen, fortfarande, behöver.

    När jag brukar få sådana där ideer, om att motionera, brukar jag lägga mig i soffan tills det går över. Motonera får man göra hos sjukgymnasten.

    SvaraRadera
  9. "Motionera får man göra hos sjukgymnasten." - Swinkul!!!
    Jag skriver upp det i min bok.

    SvaraRadera