onsdag 9 maj 2012

Politiskt korrekt.

Att vara politiskt korrekt är kanske ett sätt att försäkra sig om att man inte sticker nån i ögonen med en egentlig åsikt, men är det verkligen ett bra sätt att hantera viktiga frågor?
Att folk i gemen är pk är väl iofs skitsamma eftersom folk i gemen inte förstår eller ens bryr sig om viktiga saker, utan bara kör efter devisen Apa ser, apa gör. Politiker och andra makthavare eller opinionsbildare sköter oftast sitt pk konto med bravur.
Jag kommer att diagnostisera den här saken på mitt vanliga, trångsynta och mycket  förutfattade sätt. - Utan att egentligen lägga någon riktig värdering i sak.

Vad som är beslutsfattande eller "offentliga" personers gängse uppfattning om vad som är rätt (eller åtminstone vad dom säger att dom anser är rätt...) kan ju vara så otroligt fel, eller omoraliskt, när man ser det retrospektivt eller bara ändrar infallsvinkeln en smula.

Ett exempel är SIFR - Statens Institut För Rasbiologi.
Instiftat 1922, efter en motion från ett antal personer som tillsammans representerade alla politiska riktningar inom Svensk politik, var det det första av sitt slag i världen.
Men det festliga här, är att farhågorna ang. degenerationsfaran eller förgiftandet av samhällskroppen, delades av i princip hela riksdagen. Även en hel hög med akademiska högdjur oroades av den eventuella, oönskade uppblandningen av den önskade kvalitetsbefolkningen.
Alltså!
1922 var det absolut mest politiskt korrekta en Svensk kunde klämma ur sig i en diskussion, att man verkligen tyckte att det behövdes ett institut för rasbiologi i vårt land.

Såhär i efterhand känns det ju inte direkt som något en nutida, skolad politiker skulle föra på tal?
Extra roligt är att alla solidaritetens förkämpars stora hjälte, Hjalmar Branting, skrev på beslutet utan att blinka. (Och ja, jag vet att det är skillnad på den inhemska solidariteten som var på tapeten förr och den internationella solidariteten som instiftades av Palme.)
Det enda som egentligen skiljer deras beslut från dagens politikers beslut är tid.
Om folket på den tiden hade sagt vad dom egentligen tyckte istället för att bara jamsa med så hade ju Sossar och Borgare av idag sluppit skämmas för sina garderobslik. - I alla fall ett av dom...
Folk var ju som bekant inte dummare förr än vad dom är nu.


Av detta kan man dra vilka slutsatser man vill, jag väljer att bara luta mig tillbaks och fundera på om folk i gemen OCH våra nuvarande makthavare kommer att ångra att dom inte sa vad dom egentligen tyckte, eller handlade på ett annat sätt medan det fortfarande fanns hopp... Eller om dom bara, hårdnackat fortsätter att titta rakt in i den självpåtagna ögonbindeln?
Politisk korrekthet är definitivt en färskvara!
Jag anser iaf att många i vårt land (även Hr. Boré i vissa lägen) har förtjänat att tilltalas med epitet som Ynkrygg, Nickedocka, Pk-hora osv.

Det är inte lätt att säga vad man tycker, men i min värld så är det fan en mänsklig skyldighet. - Med det menar jag naturligtvis inte att man ska vara helt jävla bränd i skallen och springa runt och uttala sig om hur ful någons frisyr är eller hur dålig hy nån har utan jag håller mig till viktiga samhällsbeslut som vi, pöbeln, faktiskt kan påverka, bl.a genom att sätta oss in i våra politiska partiers uppfattning i dom frågor vi själva anser vara av vikt och sedan rösta på dom som motsvarar vår personliga uppfattning av saker och ting.
Alltså motsatsen till att rösta på Sossarna eller Centern eller vad det nu må vara, bara för att man inte fattar, för att man inte är intresserad, för att man alltid gjort det, för att morsan och farsan gjorde det eller nån annan värdelös anledning till att man springer till vallokalen och försätter sitt samhälle i en situation som man inte ens gillar.



En klassiker i sammanhanget är byggboden (som jag själv suttit i under flera år) där det sitter 30stycken LO anslutna arbetare som gärna klagar högljutt på samhällsstrukturer, som gärna jobbar svart, har klart invandrarfientliga åsikter, som verkligen hatar lata människor och bidragstagare, som mer än gärna sjoxar grejer och fuskar med reseavdrag och som självklart röstar på... just det! -  SOCIALDEMOKRATERNA!?
Återigen, ingen personlig värdering men va faan! Dumt att kolla upp om det är skit eller pannkaka innan man börjar äta...

13 kommentarer:

  1. PROPAGANDA !
    Jojo som man bäddar ...

    Problemet är ju om man anser att hela packet är en bunt hästhandlare som är mest intresserade av att sko sig själva på pöbeln.

    Det känns inte bra att ligga på soffan eller börja rösta på nazipartiet som grekerna gör...

    Därför frågar jag nu:
    Vadskamangöra ?

    SvaraRadera
  2. En gång gjorde jag en mycket vacker målning meddelst spritpenna i ansiktet på Hjalmar Brantings sonsonson, Fredrik Branting. Han hade druckit väldans mycket sprit då och somnat bakom en soffa, varpå jag tod tillfället i akt och skändade honom på ett mkt konstnärligt sätt. Är jag socialdemokrat nu? Tacksam för svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, ett sånt tilltag får nog anses som en tvärpolitisk manifestation. Sen beror det väl på om ansiktsmålningen innehöll ett politiskt budskap. Minns du det? Det verkar mer som att du drar åt anarkosyndikalism:-)

      Radera
    2. Ähum... Jag vill minnas att det mest var stiliserade manliga könsorgan som avbildades, som brukligt är i sådana sammanhang. Sonsonsonen är själv ingen politisk individ, han är faktiskt diagnosticerad som "dum som ett spån" misstänker jag. Dock rätt så treflig så länge han inte talar för mycket.
      Jag skulle nog klassifiera det hela som en manifestation mot idioti, dumhet och arrogans, mer är något med ett politiskt budskap alltså.
      (Nu börjar det synas vilken misantrop jag är va?)

      Radera
  3. Erik.
    Rikta in dig på kärnfrågorna så blir det bra!
    Enl mig så är det viktiga att rösta, och att kunna motivera för sig själv varför man röstar som man gör... Vad man väljer är ju naturligtvis upp till vår och en.

    SvaraRadera
  4. S.
    Ditt tilltag gör tyvärr inte att jag kan bedöma din politiska uppfattning...
    Men anarkist låter väl juste?
    Lill Bakunin! Hahaha!:-D

    SvaraRadera
  5. Erik! Jag anser så här, att inte välja är också att göra ett val. Själv har jag röstat blankt så länge jag kan minnas. På så vis markerar man sin ståndpunkt minst lika tydligt som att rösta på vilket parti det vara må. Motargumentet man brukar få är ju att man genom att rösta blank inte kan vara med å påverka. Jag köper inte det. Det politiska etablissemanget(från höger till vänster)har väl med all önskvärd tydlighet visat att den vanliga människans väl och ve inte står högst upp på agendan. Sen får dom stå och argumentera om motsatsen så mycket dom orkar. Mej lurar dom inte(och ingen annan heller, hoppas jag).För att travestera Alfred E. Neumann, "Vadå, jag resignerad?"

    SvaraRadera
  6. Anders.
    Att rösta blankt är som sagt upp till var och en. - Så länge det inte beror på lathet/dumhet.
    Men jag antar att du har en del åsikter och att rösta på ett parti som har snarlika åsikter borde ju definitivt inte skada. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I sak har du rätt! Om det nu vore så väl att ord och handling vore samma sak, vilket det mycket sällan är bland politrucker. Jag kan inte komma på en enda proffspolitiker som jag spontant känner är en person som man kan lita på. Tyvärr, måste jag säga! Det måste hända nåt med människan när man kommer upp på den där nivån, verkligheten hamnar nog väldigt långt bort. Ta bara Thomas Östros som ett lysande exempel. Förr, sossarnas ekonomiske eminens som skarpt kritiserade bankernas bonussystem. Nu, som nytillträdd VD för bankföreningen, ser han inte bonusar som ett samhällsproblem. Nänä, när man tre(3)dubblar sin lön till 175000 i månaden(+ ev. styrelseuppdrag), inga problem! Nä, man har nog valt fel bransch! Jag tycker inte alls det är konstigt att det finns politikerförakt. Nä nu måste jag spela lite luftbas så jag lugnar ner mej! Tjo!

      Radera
    2. Med all respekt så förstår jag ändå inte hur en blankröst påverkar saken på ett konstruktivt sätt?

      Radera
  7. Du förstår vad jag menar, Anders.

    SvaraRadera
  8. Fan inte tänk på det förr men i sista bilden ser han gans cool utlite som en blandning av hojbyggarna Paul Sr & Jesse James undrar om han också har bilder på kroppen, eller inte....

    DP says:Tänk om man ändå hade hår på skallen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjalle ståtar med crewcut.
      Brudarna måste ju ha gått bananer vid första Maj talen!

      Radera