måndag 14 maj 2012

Rehabilitering. - The true story about en gammal gnällig gubbjävel!

Eftersom jag tydligen, utan att ha vetat om det tidigare, är en riktig, tvättäkta nippertippa, så har jag beslutat att försöka ta mig tillbaka till, och förverkliga min tidigare självbild. Den självbild där jag sköter om och förfinar min familj, mitt hemman och min vagnspark, med samma kraft och obeveklighet som självaste Tor, där han i vredesmod bringar ordning på det kaotiska himlavalvet, med hjälp av endast sin hammare, sin vagn och sina tveklöst lojala dragdjur.

Det första steget i denna process är att kontakta en schaman.
Den enda schaman jag känner till finns som tur är i närheten, han bor nämligen granne med mig. Så i eftermiddags gjorde jag slag i saken och kontaktade honom i hopp om att han skulle presentera en enkel paketlösning på mitt problem.
Jag blev varse att riktigt så enkelt är det tydligen inte...
Men han kom iaf hit och vi drack kaffe och Flaggpunch medan vi stötte och blötte ämnen som te.x "Vart tog Junken vägen?" och "Lever Gringo fortfarande, och har han isåfall fortfarande afghanväst när han lackar bilar och har han Facebook?"
Det levererades inga svar utan jag står fortfarande lika vacklande som innan - möjligtvis att jag känner mig lite mera road.
Så mycket nytta hade jag av en schaman! Dock ska ingen skugga falla över honom. - Jag borde ha förstått att en schaman är helt fel i det här läget...

Efter att punchen gått i bivack inuti huvudet bestämde jag iaf att jag ska ta ut riktningen för min resa genom att återuppta min gamla paradgren. - Självbetvingande. Helt utan möjlighet till att smita undan.
Så nu vore det väl faan om det inte blev lite produktion i garaget!


En helt annan grej är SK16 - En gammal skolkärra, aktiv mellan 1947 och 1953(1972), och som i "original" heter  North American T-6 Texan.
Under Gunnars Söndagsvisit berättade han om denna flygmaskin och jag kopplade inte riktigt då, men nu efter att jag kollat upp saken så vet jag mycket väl vad han pratade om. - Jag fipplade ju en del med en sån maskin, när jag som ung rekryt i Flygvapnet var stationerad på flygbas.
Då och då fick vi påhälsning av gamla avlagda flygmaskiner som antingen var i privat ägo eller ägdes/förvaltades av försvarets civila flugklubb. När mitt minne friskades upp i ämnet så blev jag ju bara, ännu en gång, påmind om hur trevligt det var då, och den gnagande saknaden av svunna tider kom smygandes...
Hur som helst! - Balla grejer!
Eftersom flygplan kom på tal så slänger jag med ett boktips utan extra kostnad. - Yeager, boken om en av världens mest hängivna och hårdaste människor. Köp,Köp, Köp!!!!

Ibland, men bara ibland, är det synd att man inte har tid att förkovra sig i balla grejer på samma sätt som man hade innan man blev en lönnfet mästerpappa. (Här kommer barnaleendet in i bilden igen...)





7 kommentarer:

  1. ...och Junken strök med i en Sk 16...

    SvaraRadera
  2. Och nu blir det film igen! Från den flygtur jag berättade om, i Sk 16/Harvard/Texan, förra sommaren. 3,5 minuter in i klippet dessutom i formation med Boeing Stearman.
    Här är filmen. Klicka här. HÄR!

    Av det här lär vi oss att rediga propellerplan 1) sprutar eld, 2) har fuzzy dice's hängande i cockpit.

    SvaraRadera
  3. Gunnar.
    Du lär ju veta om det finns nån P-40 i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen inte. Två P-51 är nog det närmaste du kommer. Av en händelse ska jag hälsa på den ena nu på söndag, och den andra om ett par veckor.

      Däremot är en sådan här stygging på väg till ett litet privatfält nära dig. Kommer med lite tur redan i sommar!

      Radera
    2. Trevligt!
      Kommer detta att ske på ett gräsfält
      jättenära mig eller!?
      Det vore ju fint om man kunde få vara kranskulla.

      Radera
    3. Näh, inte segelflygfältet. Det är gossarna i Håtuna som lättat på plånböckerna och beställt en helt nyrenoverad maskin som nu är under uppbyggnad i Spanien.
      Klart unik maskin!

      Radera
    4. The Håtuna Holmers verkar ha både hjärtat och libran på det rätta stället...;)

      Radera