lördag 19 maj 2012

I bring you the double feature:"Alkoholiserade charmörers favoritdag." Och "Teknik! Hahahah... Vilket skit!"

Gårdagen bjöd inga direkt spektakulära händelser.
Eftersom min fetma drev mig till vansinne, orkade jag inte mer än att lacka cylindern till Tonton, inventera garaget och småsupa lite. Allt detta utfördes på ett halvhjärtat och helt engagemangsfritt sätt.
Jag hittade en bortglömd liten kille i garaget, han var lika vackert späd som jag mindes honom från min ungdoms dagar...  - Min gamla Skoglund och Olson strykjärnsspis. Jag tog en Grovsnus och konstaterade att den är jävligt fin, och att det är synd att den inte används... Man kanske skulle börja stryka?
Lackeringen av cylindern blev mer komplicerat än jag trott, jag visste iofs att färgen inte härdar förrän vid 250 grader men jag trodde iaf att den skulle torka utan värme. Det gjorde den inte så det var bara att bära in den nylackade, väldoftande pjäsen i köket och stoppa in den i ugnen ett tag.
150 grader och 10 minuter senare var den svart och torr.
Medaljens baksida var att hela köket och vissa andra delar av huset, luktade lite som en industrilackeringsfirma efteråt... Min position som ledande stjärnkock är nog nedsvärtad en smula nu.
Tur att min sambo gillar att köket, halva huset och ugnen luktar starkt av lösningsmedel.

Just det!
Jag rökte också... 
















Här skulle jag ha stilat med att visa en film på hur läckert det är att brygga kaffe, men eftersom det inte fungerar att få filmerna på rätt ledd så skiter jag i det.
OM någon, mot alla odds, skulle vilja se ett skolboksexempel på kaffebryggning (Visserligen på fel ledd) så finns det här och här

För övrigt så var jag i Håtuna idag, en bekant tipsade om att det skulle bedrivas flygmaskinsgymnastik där, självklart passade jag på att gratistitta!
På plats fanns det en hel del gamla trotjänare, däribland en DC3:a. - Den gjorde en jävligt mustig lågsniff över den aktuella gräsbanan! Jävligt Ballt! Just då var det tur att textilen i kalsingarna hade tillräcklig stuns för att hålla tillbaks ett rabarbersvajj...
Under flygplansspaningen så röktes det AVO Intermezzo och en gåva från Flugfiskarelli som jag inte hann med att uppfatta vad det var. Frågeställningar kring veteranflyg stöttes och blöttes, ungar jagades och skälldes på, lappsjuka och människobyn diskuterades också.

Genom nämnde bekant fick jag dessutom äran att träffa Kenneth. - Pilot och livsnjutare(tror jag iaf.) - En mycket trevlig herre som verkade extremt avslappnad. Kenneth var dessutom min bekants chaufför/pilot.
En del människor är tydligen alldeles för märkvärdiga för att använda sig av markbundna transportmedel... min cigarrkompis var idag en av dom människorna.

En trevlig dag blev det iaf!  - Jag hade gärna stannat längre, men eftersom jag har lite ansvar och inte tillhör den, numer väldigt lilla gruppen av kringresande människor som slipar knivar och saxar, samt förtennar kastruller och säljer s.k. "luffarkonst" så var jag tvungen att avlägsna mig för att hinna med den supé som avnjuts i det Boréeska palatset varje dag.

Efter att mat och barnlogistik avslutats var det dax för mahognygroggar och kaffe!
Framledes kommer också en cigarr att få brinna som en symbol för min vilja att offra tobak och butan, i min jakt på njutning och vällust.

Eftersom jag ser mig själv som något av en public service inrättning så bifogar jag en bild på Gunnars transportmedel för dagen. - Jävla stekare!
Jag skulle också kunna offra mig på att bli förd runt  riket
i den här maskinen.

8 kommentarer:

  1. Oj, man är upphöjd till bekant! Vilken ära!

    Du skulle stannat till kvällen. Det flögs lägre över taken, och historierna blev mustigare. Det visade sig att någon förutseende man byggt en komplett pub i de gamla murade valven under huvudbyggnaden.
    Smart!

    Nåja. Kommer du och hälsar på någon gång kan vi göra studiebesök hos Kenneth. Efter kaffet och punschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte skriva "vän" men jag ville inte stressa dig...
      Hehehe.

      Radera
  2. Som sagt, Gunnars dressman's kläder skulle man haft på sig :-)
    Ni verkar ha haft de trevligt pojkar!!

    SvaraRadera
  3. Var i hela Hälsingland får man tag på dylik kaffetillverkningsapparatur? Jag känner ett ömmande behov av att undersöka tillverkningsprocessen och införskaffa en för eget behov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett alternativ är att man frågar alla man känner som är födda på 40-talet eller tidigare, om dom har en Don Pedro man kan få.

      Min bryggare fick jag av Johnny Bernadotte som plåster på såren efter att han, genom att i ett så kallat "fyllsnack" tillsett att jag hamnade i klammeri med den Albanska rättsapparaten. Allt var ett missförstånd så jag hade naturligtvis inget att frukta, och det hela löste sig till slut. Det var då jag fick bryggaren. - Liksom erfarenheten av Albanskt häkte...

      Radera
    2. Schuckert!
      Hittade några nytillverkade på det stora internätet.
      Det ger kaffedrickandet ett helt nytt underhållningsvärde utöver den goda smaken.

      Radera
    3. Nytillverkade!!! Internätet!!!
      Vafalls!
      Nej, nu kan jag inte dölja min besvikelse. En nytillverkad kan väl ändå inte vara aktuellt!?

      Radera
  4. Det blev ju knas med länkarna, men nu är det fixat så att man kan se båda klippen - fortfarande på fel ledd iofs...

    SvaraRadera