torsdag 17 maj 2012

I princip Fredag.

Finns det nåt trevligare än när veckan innehåller, inte mindre än två charmalkisdagar!? - Naturligtvis den riktiga Fredagen, som denna vecka infaller på en Fredag, och sen Onsdagsfredagen som infaller idag.
Jag började min njutningsstund redan under dagen, då jag besökte ett av Systemaktiebolagets butiker i Uppsala för att tillskansa mig en flaska Eau De Vie och en flaska av Cederlunds torra Punch. Besöket gick helt enligt plan kan jag tiillägga.

När jag kom hem från att, som vanligt ha förvärvsarbetat  hela dagen, så möttes jag av ett litet paket med bekant utseende som låg på farstubron. Flugfiskarelli hade än en gång bevisat att han är en både vänlig och inte minst påhittig sparringpartner i rök och spritrelaterade frågor. I paketet låg nämligen tre stycken "flaskor". Dessa flaskor var numrerade 1-3 och innehållet såg bekant ut, iaf färgmässigt...
Dagen blev ju inte direkt sämre av att, efter den sedvanliga nattningen av barn, få utsätta sig själv, i lugn och ro, för en liten provning av okända drycker, utan att bli störd och i gott sällskap av en kopp kaffe. Självfallet serverade jag mig kaffet i Stig Lindbergs - Berså.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta blindtest, men jag vet iaf vilken av de tre som jag tycker är godast.
Fiskarino. - Stort tack, ett mycket festligt initiativ! Det tarvar en fanfar banne mig!

Jag har varit så otroligt spänd hela dagen pga att det numer finns en så kallad Kaffebryggare bland det Boréska lösöret.
Kaffebryggning har ju såvitt jag kan förstå slagit stort, både i Amerika och på kontinenten.Och ikväll bestämde jag mig för att inviga apparaten. Eftersom min granne är väldigt teknikintresserad, och dessutom kan en hel del om den Amerikanska kaffekulturen, så bjöd jag omedelbart hem honom på förevisning av den otroligt fascinerande processen, och inte minst provsmakning av färdig produkt.
Kaffet "bryggdes" under överinseendet av Arnolds bevakande blick, han blev faktiskt lite tagen av stundens allvar, även om han inte ville erkänna sin enorma förtjusning så hade han stora problem att dölja den.
Den välkylda Punchen och muggar till dito dukades fram.

Så!
När kaffet var färdigt, det gick verkligen med en rasande fart, så monterades bryggaren isär och jag serverade direkt ur det mycket praktiska ämbar som medföljer och är en del av apparaten.

Där satt vi alltså, Jag, ljuset i mitt liv och Arnold.
Vi drack kaffet och den iskalla punchen med andakt, utan en massa onödigt prat. Det smakade obeskrivligt bra. Jag tror nog att det var det godaste kaffe jag någonsin druckit!
Om jag får gissa så tror jag att "bryggning" av kaffe kommer att vara den process som folk i gemen kommer att föredra, åtminstone när priset på en bryggare når en nivå som tilltalar den stora massan. Min Kaffepetter kommer iaf att få ledigt ett tag framöver.

Efter avklarad kaffestund var det såklart dax för grogg.
Eau De Vie och Trocadero - Hur man ska blanda tänker jag inte upprepa, men jag kan erkänna att den här kvällen krävde något extra varför blandningen blev något starkare än vanligt.
Arnold valde att beskriva kvällens grogg med orden: Det här är det bästa det! - Hur man än resonerar.
Jag kan inte annat än att hålla med.
Vilken afton! Den gravt alkoholiserade farbrorn som bor inuti mig - han som bara är glad när det dricks eller röks, är väldigt, väldigt tillfreds nu...
















14 kommentarer:

  1. Ja du Lester, som du förstår inehöll 1-2-3 olika sorters rom, som jag brukar prata om i cigarr relaterade diskutioner. Och frågan blir nu, vilken uppskattade du mest? Har du kvar av testet så du kan röka dig en cigarr medans du provar?

    Härlig design och funktion på den bryggaren!!
    De är ju något annat än den elektriska mojäng som huserar i fiskarens tillvaro, inte för att jag är så förtjust i java, men en kopp espresso är finfint ibland.

    Om Roslagspunch skall brukas med ärtsoppa, vad är då Cederlunds kompanjon?

    Over and out...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nr2 smakade bäst, men jag ska ta en Punch och testa dom igen nu...
    Inte så förtjust i java?! - Det är ju livets smörjmedel!
    RP passar till ärtor men kan drickas barhuvat när som helst, Cederlund passar iaf till kaffe, mer än så har jag inte provat men sannolikt passar även den till ärtor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det mycket punch! - jag menar såklart att jag ska röka en Punch och prova romen på nytt.

      Radera
  3. Hade en liknande apparat och vill minnas att det var känsligt med tätningsytan för att få det att funka optimalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik!
      Man måste ju sköta om sin tätningsyta!

      Radera
  4. Jävla stekare.

    Vill för övrigt ta tillfället i akt att tacka ovan nämnde Flugfiskare för tre spännande mörka skönheter,som för mig är helt obekanta - vilket förstås höjer spänningen!

    Om det går enligt planen sitter jag i skuggan av en Boeing Stearman med någon av dem i morgon kväll.

    SvaraRadera
  5. Vid nästa besök ska du naturligtvis få en kopp!

    SvaraRadera
  6. En Nils Johan - Don Pedro?

    Lite som perkolatorbryggare.
    Perkolator, härlett från finskans perkele (jävlars) vilket uttalas när man skall rengöra den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver inte nödvändigtvis vara en NilsJohan Don Pedro, men det ska vara den typen...
      Diskningen är inga problem för en riktig karl!

      Radera
  7. En riktig kar är den som har byxorna i hemmet och kan beskriva arbetsmomentet. KOKA KAFFE!

    Just kokkaffe är det moment en kar ska kunna när han flugfiskar i fjällen.Diska behövs inte i det fallet, iaf inte på en vecka, cirkus.

    SvaraRadera
  8. Lester här kommer svaren

    no.1 Ron Zacapa 23
    no.2 Diplomatico 12
    no.3 Bacardi 8

    Kul att di gillade diplon :-)
    Vart har du fått tag i glasbehållarna förresten??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissade iaf rätt på vilken som är äldst osv. :-D
      Glasbehållarens ursprung kan jag inte avslöja eftersom jag röjer min supplyer isf.

      Radera
    2. Haha okej..
      Ta det på mailen? :-)

      Radera
  9. Gunnar

    Njut!! Alla 3 återfinns i min topp 10 lista, den lille kan du låta ligga någon månad då den precis har kommit hem från staterna med min privata cigarrsmugglare svägerskan :-)

    Hoppas det faller i smaken.

    Fridens liljor!

    SvaraRadera