tisdag 4 september 2012

Två sidor av Småland.

Under ett ångestladdat arbetspass tidigare idag kom jag att tänka på en mycket god vän till mig, och tillika en av Smålands absoluta giganter inom såväl svetsning som den alltid lika aktuella konstform vi lekmän känner som raggning. Anledningen till att mina tankar vandrade iväg till just honom beror på att han är en riktig gyckelbock som ofta tillser att man blir på ett strålande humör, delvis pga sin begåvning för så kallad "munhuggning"...
Hur som helst så har han nyligen pyntat sin kropp på ett sätt som, varje gång jag tänker på det, gör mitt sinne mycket livat.
När nämnde man cirkulerade i min hjärna mindes jag också att Vaggeryd, där min gode vän är hemmahörande, minsann har ett vagnshjul i sitt kommunvapen.
Vagnshjulet är ju, som jag verkligen hoppas att den eventuelle läsaren har fullgod kunskap om, det s.k. "Resandefolkets" symbol. - Oavsett vad kommunen själva eller andra självutnämnda symbolexperter säger...

Det ovanstående tar mig osökt in på den s.k. "Tattarfrågan" och Resandefolket (Jag kommer från nu att skriva tattare, men absolut  inte för att skymfa eventuella läsare med resandeblod, utan av den anledningen att det är enklare att skriva tattare än resandefolk.) och berättelsen om dom världsberömda Tattarkravallerna i Jönköping 1948 - Kravaller som resulterade i att tattare, än i denna dag ,lever med sitt ursprung nedpackat långt ner i sin sociala Amerikakoffert.

Alltså...

Tiden runt midsommaraftonen 1948 skakades Jönköping av att en regelrätt lynchmob vars två ledare lyckats hetsa upp folkmassan så till den milda grad att den i princip löpte amok i stadsdelen Öster i allmänhet, och Kålgårdsområdet i synnerhet - det för att detta område till största delen befolkades av tattare - där attackerade man i stort sett alla som misstänktes tillhöra tattarsläktet.
Dom två som ansågs bära ansvaret för upploppet var två lastbilschaufförer som senare dömdes till fängelsestraff.

Ehuruvida min vän hyser agg mot dessa lastbilschaufförer eller inte är höljt i dunkel men jag har aldrig hört honom yppa att han skulle vara Dinglare, men man vet ju aldrig. - Möjligtvis är han fortfarande spak efter Tattarkravallerna -48 och därför medvetet döljer sin historia...

Slutligen vill jag bara påstå att man kan säga mycket om Småland, men att det är dinglarmark är ju ett oomkullrunkeligt faktum.
Det kan ju i alla fall inte vara en slump att Målle Lindberg, "Zigenarpredikanten" är född i Nässjö...?

Vaggeryds hyllning till dom människor som byggde
upp kommunen till vad den är i dag.

Vaggeryds kommunvapen.

Dinglare eller inte. - Så jävla bra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar