tisdag 25 september 2012

Att låta sig imponeras...

av mästerligt hantverk är ingen konst om man befinner sig i rätt miljö. Jag gjorde en blixtvisit i Västerås domkyrka idag. Jag hade aldrig varit där tidigare och eftersom kyrkor i allmänhet, och domkyrkor i synnerhet, är ett lysande exempel på forna tiders mycket begåvade hantverkare, så unnade jag mig fördelen att få insupa lite av den åldriga hantverkskvalitet Västerås domkyrka har att erbjuda.
Undrar vad dylika träskulpturer skulle kosta att låta tillverka idag?
Dessa saker är i och för sig tillverkade under en tid då den kristna kyrkans roll i samhället var betydligt mer självklar än den är nu, och dessutom en statlig angelägenhet, kyrkan hade således mer pengar att lägga på utsmyckningar av det heliga rummet än vad dom har idag och folk var nog betydligt stoltare över sina kyrkor än vad dom är idag. Jag antar dock att grejerna var ganska kostsamma även på den tiden...?
Att miljöer där den här typen av konst förekommer dessutom påminner oss om den livsåskådning som hela det Svenska samhället bygger på, ända sedan Gustav Vasas reformation av kyrkan i mitten på 1500-talet, är ju bara ytterligare en anledning till ett besök. - Oavsett om man är religiös eller inte.
 Jag vill även passa på att påminna om Svenska Kyrkans existens - Är man inte med så är man emot!
Man behöver inte stirra sig blind på biblar och gudstjänster, det enda man behöver göra är att ställa sig frågan om man gillar den Svenska samhällsstrukturen och rådande samhälleliga värderingar, eller om man hellre ställer sig till förfogande för en annan typ av samhällsstruktur? - Busenkelt.

Extremt välgjorda och schuckert formgivna verk iaf. Man blir tamig faan tårögd! (Jag kanske är lite väl uppe i varv, men det är nog bara en yttring för min dödskallesvaghet...)
Kättare och andra - Varsågoda och Halleluja!









3 kommentarer:

  1. Åter igen är det bara konstatera,
    man kunde förr...

    Mäktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte på något sätt så att jag vill göra gällande att en modern träsnidare, såsom du själv, inte skulle kunna producera minst lika fantastiska verk, men det skulle kanske bli någon timme övertid om det skulle bli färdig till jul...?

      Radera
  2. Jag kan bara referera till melodin "jag är konstnär " som återfinnes på youtuben...

    Ingen bissiniss för en snickare.

    SvaraRadera