tisdag 18 september 2012

Masonite - igen!

Jag kan inte riktigt släppa det här med Masonite/Masonit...
Problemet är den lingvistiska aspekten på det hela. - Jag menar, upphovsmannen hette ju Mason (I brist på fonetisk skrift - Mejsånn) således borde man ju säga Mejsånn-ait, alternativt Mejsånn-iit.
Varför är det ingen som uttalar det så?

Dessutom har det kommit till min kännedom att Masoniten uppfanns i Afrika? samt att ett antal andra, mycket glamourösa, typer av byggboard är sprungna ur den gode Williams tilltag - Bl a Treetex och Karlit.
Mystiken tätnar och jag känner att Masonit är minst lika fängslande som speldosor.

William H. Mason

7 kommentarer:

  1. Problemet kanske ligger i ditt uttal?

    http://www.howjsay.com/index.php?word=mason&submit=Submit

    http://www.howjsay.com/index.php?word=masonite&submit=Submit

    Vila lite och få lite perspektiv, kanske forska i Eternit istället. Förslag till ämne: Är det lika farligt att bo i ett eternithus som i ett radonhus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grogg.
      Jag vill påstå att min hemgjorda fonetik påvisar samma sak som din, lite modernare och mer "nere med ungarna", uttalssida lät göra gällande. Men känner du nån som bor i ett icke engelskspråkigt land, te.x Sverige, som uttalar Masonite på det viset?
      Det var ju lite det som var frågan...

      Ett eternithus är helt ofarligt att bo i, det fick man ju lära sig i småskolan. Eternit är alltid helt ofarligt. - Undantaget som bekräftar regeln är såklart om du mal ner eterniten och inhalerar den.
      För övrigt används ju eternit primärt av blåasbesten - krokidoliten, den okrönte konungen av alla asbesttyper, till att sopa banan med.

      Att bo i radonhus är väl strålande?

      Radera
    2. Det gläder mig att du är uppdaterad på asbestcementens hälsoeffekter. Som gammal asbestsanerare har jag många ganska läbbiga historier att berätta om krokidolitens effekter på, säg exempelvis gamla ljudtekniker på Sveriges Radio. Krokidolit som ljudabsorbent fungerade jättebra, och ny arbetskraft var enkel att rekrytera på den tiden. Lite lungcancer har ju ingen dött av. Eller, jo... Kanske rätt många. Men vem räknar?

      Radera
    3. Lester.
      Nu tycker jag att du jämför äpplen o päron.

      Ungefär som att lära ut att de franska regenterna hette Ludvig då...

      Naturligtvis är det lättare att "översätta" namn, tex så heter den svenske regenten Kaarle Kustaa i Finland. Men tänk ifall svenskarna hade översatt finska namn. Den finske politikern Kalevi Sorsa hade då hetat Kalle Anka (eller åtminstone Karl And)

      Radera
  2. Mmm... Treetex!

    Som svar på groggs fråga: Nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar.
      Treetex är ju ett riktigt juste material, sitter du inne på nåt Treetexrelaterat så sjung ut.
      Farfar körde med fotogenindränkta Treetexbitar som köksspiständare. - "Slipper man jocka så mycket" som han sa...

      Radera
    2. Under 1940-talet kläddes stora delar av mitt 1800-talshus med Treetex invändigt.
      Just spiständartricket är vanligt förekommande.

      Radera