lördag 29 september 2012

Toppstyrd.




Det blev ett litet garagepass även idag, det ena styret stod på tur att få lite uppmärksamhet. Svetsa och notcha är underhållande - att man dessutom åker på att manuellfila lite gör ju bara att alltsammans blir en mer komplett upplevelse.
Jag hoppas hinna färdigt med styret imorgon, det enda som kan grusa mina planer är den stundande Mickelsmässmarknaden, där jag lovat att ställa upp som matnasare en stund.
Jag vill helst inte tänka på att jag, under några timmar, ska trängas med 30.000 personer, i en by där det normalt finns 3000... Trångt!
Om styret blir färdigt imorgon blir det fanimig en Hoya de Nicaragua och en Calvados!

12 kommentarer:

  1. Vi får väl hoppas på det sisstnämnda.

    Glöm inte ta ditt stolpiller valium om du ska in och herja med 30000 personer imorrn.!

    SvaraRadera
  2. "Samtliga funktionärer, de flesta försäljarna och en mycket stor del av publiken var klädda i tidstrogna kläder" (Åtminstone första gången firandet gick av stapeln i sin nuvarande form, ca 1976)
    Kan man få se utstyrseln!?

    Jag är lite fundersam till vilken tid det gäller (tidstypiskt) eftersom ni tydligen skall fira ärkeängeln Mikael. Försökte ta reda på det själv men han avbildas med lite olika utstyrslar, från lakan/särk till full rustning... Foto finns uppenbarligen inte.

    Sist men inte minst är ni ju ute en dag för sent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grogg.
      Utstyrseln uteblir eftersom det till utklädningen tillhörande temat är borttaget sen många år, detta hade således ingenting med ärkeängelns klädsel. Dennes klädsel är sannolikt beroende på om han skall besegra djävulen eller om han ska på en enklare sillsexa på Upplands nation tillsammans med sina forna studiekamrater.

      Om du hade gjort din folkskoleläxa så hade du vetat att Mickelsmäss, sedan 1772, alltid firas Söndagen efter den helige Mikaels dag(om inte den helige Mikaels dag infaller på en Söndag, isåfall firas Mickelsmäss samma dag) - vilken infaller den 29:e September.

      Den traditionella vikten av Mickelsmäss som festdag är enorm, eftersom Mickelsmäss är inledningen på årets enda lediga vecka för allmogen.
      Helgen har även varit viktig i andra agrikulturella sammanhang genom tiderna. Att hålla skördevesper i samband med nämnda helg är heller inte ovanligt.

      Hoppas att dom eventuella frågetecknen kring en av årets viktigaste helger har rätats ut.

      Tilläggas bör dock att Mickelsmäss numer handlar mest om nasare som ska beckna rabbel och snask, samt ett tillfälle för det lokala föreningslivet att plocka in några kronor på att sälja lite förplägnad.

      Radera
    2. 3 ggr hann ja besöka söndagsskolan innan jag förklarades persona non grata. Därav min bristande kunskap i ämnet.

      Kan du, som uppenbart teologistuderad, precisera årtalet när böndernas skördefest "kidnappades" av vatikanen och man började fira en fantasifigur istället.

      Radera
    3. Jag har inget exakt datum eftersom Sverige reformerades under Gustav Vasa i mitten på 1500-talet och antog en protesantisk riktning i enlighet med Martin Luthers teser, därvid antar jag att Vatikanen inte hade någonting att göra med den eventuella "kidnappning" du talar om.




      Radera
    4. Jag gissade att det var i samband med kristianiseringen av Svitjod och det var väl under tidig vikingatid, ca 1000 å då fanns det inte många protestanter på plats... Varför påvens utsända torde vara de skyldiga.

      Radera
  3. Vacker svets! Är det godsägarn själv som är mannen bakom ljusbågen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mannen bakom ljusbågen var jag och ditt beröm ang. svetsen tackar jag ödmjukt för.

      Radera
  4. På Höglunda Bar var kvällens tema "drinkar som brinner", om någon undrar. Klockan tre i natt firade högteknologin dessutom nya triumfer på Höglunda, då jag utövade den trevliga hobbyn fönstertittning i sovrum. Den här gången på andra våningen, med en quadrokopter med HD-kamera som tittöga, som realtidsstreamar bilden direkt till telefonen.
    Jag förstår att det är många nya ord som herr Boré får slå upp, men kan försäkra att detta är framtiden för lata och blyga fönstertittare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar.
      Min nyfikenhet över vad din något svårbegripliga rapport känner inga gränser!
      Drinkar och fönstertittning är uttryck jag är bekant med men resten förefaller vara ren rappakalja...

      Radera
    2. Drinkar som brinner=förklaras bra på den här filmen från igår.

      Quadrokopter=flygetyg med fyra motorer och fyra rotorer.

      HD-kamera=videokamera med hög upplösning.

      Realtidsstreamar=skickar information fortlöpande, i det här fallet rörliga bilder (sk. "video").

      Telefon=Mackapär ursprungligen inrättad för att befordra samtal över distans, men numera en apparat innehållandes allt från navigation (elektronisk kartdatabas) till webbläsare (verktyg för att presentera "hemsidor" nedladdade från "world wide web", detta känner jag kräver en mer utförlig förklaring som det inte finns plats för här. Jag rekommenderar att du besöker biblioteket och slår upp orden).

      den här så kallade hyperlänken finner du en film från quadrokoptern, första gången jag provade den.

      Radera
    3. Jag tar ett besök på biblioteket under morgondagen.
      Vad fint du bor Gunnar! Inte för att jag på något vis trodde att en av mellansveriges största journalister skulle bo på något annat sätt än förstklassigt men...

      Slutligen.
      Fem striglar till mannen som dricker B52, för hans utomordentligt täta och välordnade skägg. Mycket representativt.

      Radera