onsdag 16 oktober 2013

Hess-sko.

Idag blev det "fabrikation af oljetank" i enlighet med den gamla välkända pamfletten "Praktisk afhandling gällande motorcykelbyggeri med särskilt afseende på karosseriets konstruktion"

Däri finns både tillvägagångssätt och gällande regelverk föreskrivet på ett mycket tydligt sätt. - Ett måste för hobbymotoristen med andra ord.

Först gäller det naturligtvis att bestämma hur den färdiga produkten ska se ut. Efter att det är gjort är det bara att skrida till verket med tillverkning av papp/pappersmallar.
Efter att mallarna är färdiga och testade med avseende på kompabilitet är det dags att överföra dem till plåtstycket.
Såga ut bitarna.
Ta ett bloss. - Rekommendationen är att använda en snugga eller eventuellt en rak pipa av femtiotalspappamodell.
Glödga den plåt/de plåtar som ska formas.
Forma dito.
Sammanfoga plåtarna.
Prova grundkonstruktionen med avseende på passform, estetik samt om den överensstämmer med den ursprungliga idén. - Om den tillfredsställer fabrikörens krav gällande de tre bedömningspunkterna fortsätter denne med vad som i folkmun brukar kallas "finlir".






20 kommentarer:

  1. Men helvete vilken produktion, du är ju en maskin!
    Produkten ser väldigt lovande ut.
    Blir det hängt i gummi eller ett rigidmontage?

    SvaraRadera
  2. Jerker.
    Maskin och maskin... Det skulle vara en hushållsassistent då i så fall.
    Under sexualundervisningen sades att "tuffa killar kör med gummi" så jag har väl inget egentligt val i den frågan...

    SvaraRadera
  3. Jag har tidigare erfarit att man inte hur som helst har synpunkter på herrns verksamhet. Men jag kan ju alltid dela med mig av min erfarenhet. En gång i tidernas begynnelse tillverkade jag en liknande oljetank till min liknande motorcykel. Jag använde mig inte av gummiupphängning, utan nöjde mig med att omge batteriet med stötupptagande material. Dessutom använde jag det klassiska tricket att plundra originaloljetanken på hållaren för invändigt oljefilter. Alltsammans fungerade till belåtenhet år efter år. Jag tycker dessutom att jag fick ett bra kvitto på att den inte såg fördjävlig ut när en särskilt stöddig och märkvärdig gosse i "hojsvängen" kom förbi verkstaden och fick se den "Jaha, är det Ronna & Benna som har gjort den?" Det var skoj.

    /J B

    SvaraRadera
  4. JB, det låter som om du gjorde din i stålplåt.
    Rätta mig om jag har fel.

    SvaraRadera
  5. Stöddig och märkvärdig kan vara de sämsta egenskaperna hos en människa.

    SvaraRadera
  6. utmärkt svetsning arbetar!
    min flickvän måste nu stimulerar min penis...

    SvaraRadera
  7. Ha ha! Schrödermann. Du måste vara en svensk lesbian, fången i en tysk manskropp.

    SvaraRadera
  8. Snigelman, din svenska är enastående, auswendig!

    SvaraRadera
  9. Standard HD-hästskomodell

    SvaraRadera
  10. Stellan
    Jag var en vanlig människa, men nu är jag bloggar om 2 månader.
    Jag inser att jag är transsexuell ...
    Jag är lite förvirrad om min utveckling :/
    Hur är det med dig? efter 5 år bloggar?
    Citera:``BlondinBella blivit sextrakasserad efter att hon börjat blogga, det verkar spännande tycker jag``
    Kan du föreställa dig en sex relation med mig?

    I was an ordinary Man but now I'm blogging about 2 months.
    I realize that I'm Transsexual...
    I'm a little confused about my Development:/
    How it is with you? after 5 years blogging?
    Quote: ``BlondinBella blivit sextrakasserad efter att hon börjat blogga, det verkar spännande tycker jag``
    Can you imagine a sex relationship with me?

    SvaraRadera
  11. Tack så mycket Fixarerik !

    Jag kan tala-(auswendig): min flickvän måste nu stimulerar min penis, min flickvän måste nu stimulerar min penis, min flickvän måste nu stimulerar min penis ;)

    SvaraRadera
  12. Anonym.
    I regel engagerar jag mig inte i anonyma utkast, men jag är såklart inte sämre än att jag kan göra ett undantag.
    Så...
    "standard HD-hästskomodell"
    Vad är det som får dig att tro att jag skulle lägga tid på att tillverka något som går att köpa?
    Ditt uttalande berättar så otroligt mycket mer om dig som person än vad du någonsin vågat drömma om, och av den anledningen ber jag dig, naturligtvis högst ödmjukt, att återgå till ditt silentium.

    SvaraRadera
  13. Lester, som jag sa: attityden inom hojbyggarsvängen kan få vem som helst att vilja lägga svetsen på hyllan.
    Tror inte det finns nån sväng med lika mycket skitsnack och tråkiga människor.


    Snchtröbelman, jag avstår gärna från en sexuell relatio, men man kan faktiskt umgås som vänner. Homoerotik är som knark, kul att skoja om, men man bör nog inte testa. Om man inte är homsexuell eller knarkare, vill säga...

    SvaraRadera
  14. I somras blev jag erbjuden medlemskap i en MC-klubb. Jag förklarade att jag sålt min knarr, men det spelade ingen roll...Det kunde jag skaffa lite senare. Klubblokalen består bara av en bar, inga mekbås,
    Har spelat en del på MC-klubbar, det är skitkul !. Det räcker med att lira lite Kiss och AC/DC så blir alla glada.

    SvaraRadera
  15. Schneckenman.
    Jag slås av en påtaglig obalans...
    Behöver jag oroa mig över att jag öppnat Pandoras ask eller kommer du att återgå till tidigare medicineringsschema? ;)
    Hahaha! "Min flickvän måste nu stimulerar min penis...". - Jag är såklart infantil men jävlar vad roligt!

    Stellan.
    Jag är inte så bevandrad i nån sväng överhuvudtaget (förutom möjligtvis Gubbsvängen) så jag har dålig koll... Dom jag känner som håller på och plockar med hojar och bilar är dock ytterst vänliga och goda människor.

    SvaraRadera
  16. Dom du känner ja, det gäller givetvis dom jag känner också.
    Ingen omger sig väl av vänner som man inte gillar?

    SvaraRadera
  17. Stellan.
    Jag förstår naturligtvis vad du menar men jag är fast i min övertygelse att det generellt finns så otroligt många människor som saknar förmågan att respektera andras möda.
    Att man stöter på sådana i "hojsvängen" beror bara på att dom är representerade även där, på samma sätt som dom finns representerade i "40-tals kalsongersvängen" och sannolikt också i "trimmad Japansk sportbil importerad från englandsvängen"

    Folk som gör sitt yttersta för att frånta andra välbehagskänslan av att ha åstadkommit något, av den enkla anledningen att dom vill må lite mindre dåligt själva, kommer alltid att finnas.

    Men visst är det fascinerande att vissa har en patologisk drift att uttrycka sig osakligt kritiskt till det mesta som inte byggts av någon av de gamla mästarna. Sannolikt är det samma klientel som begagnar sig av spritt nya Indianer eller en läcker kreation från OCC vilket gör det hela än mer abstrakt.

    SvaraRadera
  18. Du har rätt, Fixarerik.

    J B

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  20. Förstår att du inte är klar men vad räknar du med för markfrigång? Som det ser ut nu så ser det lite riskabelt ut.

    SvaraRadera