torsdag 3 oktober 2013

Min spensliga lekamen återfylls sakta med liv.

Den mentala motvind som piskat mitt ansikte den senaste tiden börjar så sakteliga avta och garagekvällarna duggar allt tätare. - Dom står dock inte som spön i backen riktigt än...tyvärr.

Det började mojna i söndags kväll när jag, tillsammans med mina mycket goda vänner och understundom också dryckesbröder, Sebban och Arnold, begav mig till Nyköping. Avsikten var att besöka den mycket välrenommerade chopperköpmannen Rille.
Väl där införskaffades en 39 millimeters Showagaffel, lagerskålar med invändig styrstopp och en BDL koppling. Dessa produkter är noggrant utvalda för att tillgodose de krav som ställs på en motorcykel av den kalibern jag håller på att iordningställa - dvs en så kallad "komfortchopper".
Arnold köpte lite prylar till sitt showbygge och Sebban drog på för full mutter och tjackade upp sig på en gammal tillsnitsad stelbensram till sin pundarshovel.
Övriga detaljer som har införskaffats är stötdämpare och aluminiumplåt till oljetanken - även dessa delar är speciellt utvalda med fokus på komfort.
Som om inte det ovanstående vore nog så har jag till råga på allt lämnat in topparna på renovering hos det legendariska Motorrenovering D. Bergenfors AB.

Onsdagskvällen har bjudit på mindre pyssel iform av att klippa plåtar att lappa ihop soppatanken med, röka filtercigaretter, snusa Grovsnus och lyssna på Turbonegro. Insikten om härlighetens komplexitet var en uppmuntrande bonus.

Trots att livet drar på smilbanden finns det en liten detalj som lägger sitt svarta sorgeflor över tillvaron.
Onsdagsdrinken jag brukar njuta tillsammans med Arnold, medan vi talar om livets allvar, uteblev.

-Oseriöst! Skulle den offensiva traditionsivraren utropa, men då min djupa kunskap om människans ofullkomlighet gett mig tidigare exempel på liknande lägen, konstaterar jag bara att den första stenen sannolikt aldrig kommer att kastas i den här frågan. - Vare sig av den traditionalistiska eliten eller av den växande allmogen.

Det var inte bara färgen som var fel.

Om Gud vill och byxorna håller så kommer det här att bli bra...
och naturligtvis komfortabelt.

Komfortkoppling.

Huvuddelarna i ett komfortchassie.

8 kommentarer:

  1. Låt höra , hur löste det sig med kopplingen ?

    Och hur går det med oljebehållaren ?
    Blev ju finfint med stänkan och på det hela taget ser det ju lovande ut.

    Glöm för allt i världen inte att fylla tanken innan du svetsar igen den, hur ska du annars få i soppan !?

    SvaraRadera
  2. Hahaha å Jag som svepte det sista ur Negritan och skrev typ en.. dikt? Tänkte på dig, så varsågod:

    Gud prövar mig dagligen,

    prövningar Jag likt alla andra prov Jag ställts inför undviker att godkännas i.
    Medvetet är jag omedveten om vad han kräver av mig för att få vara tillfreds med livet, och att få njuta av sinnesfrid.

    När han förklarat vägen har jag ej lyssnat, låtit det falla ur minnet eller helt enkelt resan låtit bli.

    Samtidigt frestar Djävulen, med vad jag vet är fällor jag med lätthet kommer att fastna i.
    De flesta krig Jag mot honom bekämpat har jag lämnat, helt utan strid.

    Men Jag tackar Gud för att det imorgon är fredag,
    å Djävulen så full Jag ska bli!

    SvaraRadera
  3. Det ska nog vara utkämpat istället för bekämpat, men sånt skiter väl Jag i..

    SvaraRadera
  4. Sebban.
    En dikt!
    Jag låter mig imponeras. Dessutom gläds jag nåt enormt åt att mitt kabinett, bl a genom din dikt, mer och mer tar formen av en något dekadent samlingsplats för konstens alla fanbärare.
    Nu kör vi! - När syndafloden väl sköljer in över vår sorgliga jordklump så kommer vi att sitta säkert uppepå soldäck på dem ark vi skapat genom poesi, estetik och legala droger.

    SvaraRadera
  5. Juste med två tanklock när tanken är så stor. Då kan mackpersonalen fylla från två pumpar, medans du röker en mentholcigarrett med munstycke, iförd vita mandskar.

    SvaraRadera
  6. Stellan.
    Det festliga är att det ena tanklocket inte ens dolde ett hål... Det var nämligen vad man brukar kalla för "skådebröd".
    Hahaha, mentholcigarett och mandskar! - Swinkul!

    Sebban.
    Jag kan inte riktigt smälta din dikt. - Vansinnigt mulligt!

    SvaraRadera
  7. Sebban, jag måste säga att du genom att beskriva ditt livs historia i dikt höjt ribban på hela intranätet!

    Negrita är ju nästan lika sött som flaggpunch, rätta mig endast om jag har fel...

    Skönt när det snurrar till på kvällskvisten.

    Hört rykten om rigid ram, låt höra!

    Om man kör med vita handskar och menthol ska man då ha vit slunga eller funkar det med svart?

    Finsk kortburk och kroatiskt rötjut ikväll.

    SvaraRadera
  8. Misstänker att anledningen till dubbla tanklock är att det ska påminna om det gamla Choppertricket att svetsa ihop två st tankhalvor av fat bob typ.

    SvaraRadera