onsdag 1 maj 2013

Projekt BUSE del 5.

Jag firade första Maj med att vara ett uns bakfull under förmiddagen samt att fara till Östra Aros och inhandla leksaker till mina avkommor. Efter att stadsbesöket klarats av och konfirmationskostymen åter hängts tillbaka i den gröna malpåsen, som vanligt i gott sällskap av övriga persedlar med ett högt ekonomiskt eller känslomässigt värde, så hade jag inget annat val än att bita i det sura äpple som finfilning av hane och avtryckare innebär.
Att fila är en delikat konst, speciellt när man inte riktigt vet vad man håller på med - ritningen i huvudet och allt det där...
Det blev hyffsat för att vara ett "utkast" men ett par justeringar kommer att behövas på hanen innan den är i ett skick som motsvarar dom oerhört höga krav som den anonyme beställaren ställt.
Det är lite besvärligt att få till det så att dom två nockarna på hanen stämmer med avtryckarlägena och att alltihop lirar vinkelrät mot anslagsytan, till råga på allt så måste man dessutom få till en vettig vikel på huvudfjädern i förhållande till hanens rörelse.
Jag tror att jag nu är i närheten av en fungerande mekanik - åtminstone teoretiskt.
Jag riggade upp prylarna på en plåt först, bara för att kunna se hur det lirade, och efter att jag listat ut det så borrade jag ramen enligt den mallen.

Nästa pilsner blir att rita ut var ramen ska fräsas ur innuti, det behövs ju lite håligheter där hane, huvudfjäder, avtryckare och returfjäder ska bo.
Det borde bli en promenad i parken eftersom jag nu kan rigga allt på utsidan av ramen och rita.

Tyvärr hann jag inte med att demonstrera men jag spelade Internationalen på min speldosa i alla fall.








1 kommentar:

  1. Att du har en beställare betyder att du numera kan tituelera dig: Vapensmed. Sug på den!
    speldosan är fantastisk, precis som pistolen kommer bli!

    SvaraRadera