torsdag 16 maj 2013

Tidstjuven.

Så här ser magneten ut inuti - rotorn är dock bortplockad vid fototillfället.
Jag stoppade tillbaka den konding som satt i från början och kollade brytaravstånd och gapet i stiften en gång till, satte dit kablar och stift och testade lite mer, jag tycker mig nu kunna skönja att gnista på stiften skulle kunna framkallas med hjälp av kicken...
Nu har jag satt tillbaka registerkåpan och ska till att ställa tändningen, jag kommer dock att vänta med det till i morgon då min advokat, som är en vänlig själ, skulle bistå mig.

Notera den finfina apparaten vars uppgift är att håla i vevskivan vid TDC. - Som ni säkert ser är det en kopia på Triump´s D571/2 så jag hoppas att jag inte blir stämd för piratkopiering nu.


7 kommentarer:

  1. Behöver den inte laddas då? Gamla magneter brukar ju inte ha nån kräm kvar. Jag vete fan vem som gör sånt i landet, mina magneter har fått åka till us and a, när dom behövt en kyss.
    Men mina el och magnetkunskaper är klart begränsade, så jag fattar inte varför jag inte bara håller käften...

    Snart kommer du fråga vad vi dricker på fredagen, jag drar några Lapin mellisar.

    SvaraRadera
  2. Firman jag talade om tidigare magnetiserar svänghjul bla.
    Ligger tyvärr i Sthlm...

    SvaraRadera
  3. Undrar om inte firman Hans Holmström konsult i Göteborg är fin på magneter.
    Min farsa körde BSA Goldstar på 50talet, när jag hade bekymmer med min BSA a10 1961 sade farsan alltid...Så där var det aldrig förr...Det var så jag lärde mig att uppmuntra mina egna barn.

    SvaraRadera
  4. rocket.
    Jag skickade magneten till min BSA till Holmström och det blev mycket bra.
    Men jag ska prova lite till innan jag skickar nåt nånstans, dels för att jag är envis och dels för att jag är pank.
    -Tror mina herrar att pengar växer på träd!?

    Förresten!
    Är det nån som kommer ihåg ungdomsfilmen "Pank"?

    SvaraRadera
  5. Nej, men jag minns TV serien Tårtan.

    SvaraRadera
  6. Minns att det fanns en kille med guldbyxor.

    SvaraRadera