fredag 3 maj 2013

Ett skimmer av avkoppling.

Fredag igen!
Att Rosengårdsskolan har beslutat slå igen portarna är absolut ingenting som jag kommer att låta dämpa den uppsluppna stämning som råder i det vårrusiga kabinettet, snarare tvärtom...
Konstigt att det är just den skolan, i det området, i den staden, som tvingats lägga ner verksamheten pga ett "totalt misslyckande" i sitt uppdrag att lära.
Sju av tio klarar inte att gå ut grundskolan med ett godkänt betyg!
Undrar förresten hur många i den skolan som inte kan simma? - Jag har läst att simkunnigheten bland svenska barn är sämre än någonsin, precis som svenska barns förmåga att kunna läsa eller skriva på svenska.

Nåja.
Nog om tragisk samhällsutveckling och den rikspolitiska, på gränsen till antagonistiska, flathet som råder i den moderna versionen av Sverige.
Fredag som sagt...

Att njuta veckans bästa dag med sol, både ute, inne och i sinne, är en ynnest jag hoppas att fler än jag kan tillskrivas.
Nybryggt kaffe - självfallet i Stig Lindbergs Berså.
Kaffet tillsammans med en Calvados och en cigarr kommer att, med breda passionerade penseldrag, måla min eftermiddag och min afton i purpur och skimrande guld och jag kommer med glädje att vara en del av det makalösa stilleben som vår himmelske fader ämnar skapa.

Att få lyssna till det böljande landskapets budskap om den annalkande sommaren och dess löfte om soldränkta dagar och glimmande silverbeslöjade nätter, medan späd grönska gjuter nytt hopp om framtida stordåd i den åldrande själen, är en så magnifik upplevelse att även det egna jagets villfarelse om forna tiders förträfflighet står sig slätt.
Fagert är också att få  bevittna när den brusande sunnan stryker linblont hår från pannan på oskyldigt lekande barn som, ovetande om att deras framtid i samhället inte på något sätt är den oas av goda förutsättningar som deras fäder så självklart åtnjöt, skrattande jagar vårens allra första nyvakna fjäril. -  Så fagert att inte ens giganter som Gustaf Fröding eller Dan Andersson skulle med pennan allena, kunna vidarebefodra ett dylikt skådespel.

När Fredagen, i egenskap av det godas representant och betvingare av det mörka, tågar in i veckans stadskärna och förklarar den befriad från Lördagens tyranneri, då kommer kabinettet att vara den självklara mötesplatsen för såväl dom mer meriterade som för dom nytillkomna hyllarna av fredaglig storhet.
Det kanske inte sker denna fredag, eller nästa fredag, eller fredagen efter den, men förr eller senare kommer dagen som profeter under årtusenden skaldat om och himmelriket på jorden kommer därmed att vara ett faktum.

Som alltid på fredagar så trånar min själ efter inblick i dryckesvalen hos den stryktåliga massan av mer eller mindre livegna trälar, ledbrutna och sönderfrusna backstugusittare och inte minst den svenska industrins aktievinstproducerande marionetter.
Så låt höra! - Vilket liquidum kommer under kvällen att porla ur edra vackra karaffer eller kantstötta krus?
Vågar man hoppas på en liten Chartreuse...

19 kommentarer:

  1. I dag tog jag ledigt från jobbet för att pyssla i baracken. Min fru avskyr laminatgolv så jag reparerar parketten från 1955. Jag är inte van vid att jobba med trä så det tar en jäkla tid, men jag tror och hoppas att resultatet blir helt ok. Det är ingen nackdel att ligga på plus hos frugan. I kväll kommer jag att unna mig en grön Tuborg.

    SvaraRadera
  2. Börjar kännas lite tjatigt men till köttet blev det rött men jag har bestämt mig för skänka min strupe en aftongrogg bestående av en del rom och några delar cola... och en gnutta lime! Skål kamrater!!!

    SvaraRadera
  3. rocket.
    Ditt engagemang hedrar dig!
    När jag drack öl tyckte jag att Tuborg Grön var väldigt trevlig.

    Xylografen.
    Upprepning är i regel ett tecken på uppskattning.
    Jag ska nog också låta en romgrogg slinka ner snart.
    Skål på dig själv min vän.

    SvaraRadera
  4. Loka Citron, hinkade Cruzcampo igår istället.
    Trevlig Fredag önskas alla! Hasse G

    SvaraRadera
  5. Här njöts det kortburk till grillen och rötjut till köttet, drink låter trevligt och en gnutta citrus till romen väcker minnen...

    SvaraRadera
  6. Minimjölk till Frölundakaroliner, mitt senaste genombrott på kakfronten(innehåller brännvin!). / Acke

    SvaraRadera
  7. Måste svika, lägga mig platt idag oxå... En endaste liten grogg på renat/päronsoda vart de! Dock på grund av morgondagens bilutställning!

    ///Philip

    SvaraRadera
  8. Ett låttips på lördagsmorgonen.
    http://www.youtube.com/watch?v=u1iq02y5RAU

    SvaraRadera
  9. Hasse.
    Onekligen ett moget beslut - In rebus est modus.

    Jerker.
    Kortburk och rött börjar likna ett signum.
    Hahaha, och så ett uns av citrus var det ja!

    Acke.
    Kvällens skaffning låter magisk! Kakor och mjölk är i det närmaste en episk meny. Lite otippat med minimjölken dock, jag visste inte för att den fanns fortfarande.
    Slutligen Frölundakarolinerna. - Jag har aldrig hört talas om dom och utgår därför ifrån att det är din egen kreation. - Svens grabb har verkligen en välsträngad lyra.

    Philip.
    Trygghet och ansvar.

    rocket.
    Eftersom du ska på Labyrint ikväll vågar jag inte kolla på länken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo minimjölk finns, men jag längtar fortfarande efter skummjölken som dom tog ur handeln för säkert 25 år sedan. Får nog skaffa en separator!/ Acke

      Radera
  10. Du...Det här är långt i från Labyrint, inspelat 1974.

    SvaraRadera
  11. Va fan, sluta kröka och börja fila på pickan.

    SvaraRadera
  12. rocket.
    Jag kollade länken och blev mycket glatt överraskad.
    En bit i den kalibern är som balsam för ett gammalt sunkarhjärta. - Tack!

    SvaraRadera
  13. Tycker mig tyda en fläkt av avog inställning till det multikulturella!?

    Själv tyckte jag det var spännande när vitlöksexpressen (bussen) stannade vid den "underjordiska" busshållplatsen vid Rosengård. Man visste aldrig vad man skulle få uppleva, på väg ut mot Moskén & Jägersro, förutom den uppenbara och kraftfulla vitlöksvinden då ...

    Nuförtiden vet jag inte ens ifall jag skulle våga åka buss, så mycket drägg som färdas i sådana. Enklast vore det väl att förbjuda allmänna transportmedel så ...

    SvaraRadera
  14. "sluta kröka och börja fila på pickan"
    Jag har ju för faan ingen fräs!
    Att bygga en jigg för att köra i svarven pallar jag inte eftersom jag är lat och lättjefull.
    Slutligen vill jag poängtera att ingen skulle vara gladare än jag om jag kunde hänge mig åt produktion istället för att odla mitt svårmod med hjälp av bacchi nektar, men nu är det som det är.

    SvaraRadera
  15. grogg.
    Jag erkänner villigt att jag har vissa problem med internationalism och idén om den gränslösa världen med svängdörrar både in och ut, som när det kommer till nationer med ett välutvecklat och fungerande system enbart behöver en svängdörr in.
    Min inställning bygger dock inte på en viss människosyn eller specifik uppfattning om andra kulturer, utan på en övertygelse om vikten av ordning och reda tillsammans med tanken på att ett specifikt land inte passar alla människor i hela världen och bör heller inte göra det.
    Att välkomna människor i nöd är något jag ser som självklart, men det är inte vad som försiggår för närvarande.
    Att ta seden dit man kommer är också något jag ser som självklart, tyvärr förekommer inte det heller i önskvärd utsträckning.

    Vad det gäller det multikulturella så finns det massor med exempel på hur det fungerar. Man behöver inte gå längre än till sig själv för att förstå att den etniska tillhörigheten är av väldigt stor vikt - oavsett om man befinner sig i Sverige eller annorstädes.
    "Svenska skolan" i diverse länder/städer är ett bra exempel, på samma sätt som "little Italy" eller "Chinatown"...

    Individers anpassning eller intresse för anpassning till nya länder/system är självklart beroende av vilken kulturell bakgrund individen har. - Att tro något annat är rena vanföreställningar.

    SvaraRadera
  16. Något som dryftades/framkom senaste festlighet var att de som testat att utlokalisera jobb var mest nöjda med folk som hade samma religion/värdebakgrund. Desto fler armar eller ben guden hade, desto värre var det att förstå varandra. Alltså de koreaner jag haft att göra med har då inte varit kristna?

    SvaraRadera
  17. grogg.
    Det ni kom fram till stämmer säkert och det är ju isåfall basal logik. Att vissa kategoriskt vägra inse den logiken - och kanske till och med kämpar mot den, är det som framkallar tårarna.

    I dagsläget kan jag tycka att även internationalisterna skulle förhålla sig mer modest i sina deklarationer om vad vi borde göra och inte göra eftersom den nationella skattkistan sinar mer och mer för varje år...

    En intressant passus är att samma internationalister som propagerar den ultraliberala skitidén om öppna gränser, är samma människor som ställer sig kritiska till kolonialismen. - I grund samma kolonialism dom så envist kämpar för att underlätta.

    SvaraRadera
  18. Lustigt att vitlök kom upp på tapeten. Jag har en egen teori om detta Djävulens påfund. Till att börja med är det en gåta att en enda människa vill krydda med detta sattyg. Vem som är vid sunda vätskor vill skaffa sig en andedräkt som överträffar ett Bulgariskt avloppsdike i odör. Det visar på ett uppblåst ego och hänsynslös inställning till sina medmänniskor.
    Nu till teorin.
    Förr när vitlök var ett ovanligt inslag i gatubilden så var människor hänsynsfulla och solidariska. Den värsta brottsling vi kunde hitta i landet var Tumba-Tarzan. Sedan dess har vitlökskulturen spridit sig och hela samhällsklimatet har efterhand urartat till vad vi ser idag. Det är klart att man blir aggresiv och börjar fundera i brottsliga banor under inflytande av denna, ja jag tvekar inte att använda ordet, drog. Nu efter årtionden av stigande användning av vitlök har vi inga problem att fylla ett flertal busslaster, bara i Botkyrka, med betydligt värre gossar än Tumba-Tarzan.

    Jag skulle vilja se den som på ett statistiskt hållbart sätt kan motbevisa min "vitlöksteori". / Acke

    SvaraRadera