tisdag 30 april 2013

Det finns minst en uppenbar anledning att fira.

Dagens datum är starkt förknippat med två viktiga saker, först och främst:
Sveriges Konung, Carl XVI Gustaf, har födelsedag idag.
Vår nuvarande regent är ju, som den normalbegåvade vet, av Bernadotteätt. Att vara av fransk börd är naturligtvis inte lika gloriöst som att vara av Vasaätt, eller än mer gentilt - Folkungaätt; men nu är det som det är och vem är jag att betacka mig angående hyllandet av nationens överhuvud på grund av omständigheter han inte kan rå över?!

Parallellt med Konungens födelsedag har vi dessutom tradition att fira Valborgsmässoafton denna dag.
Valborgsmässoafton är från början en hedninsk tradition som sedemera kommit att förknippas med den Heliga Valborg. Hon helgonförklarades den första Maj år 870.
Att Valborg är de rabiessmittades skyddhelgon vet ju den vakne läsaren redan...

Så dagens val står alltså mellan att fira vår älskade Konung, eller att fira en hednisk/katolsk högtid. - Vilket för övrigt är i princip samma sak.
För egen del blir valet mycket enkelt.

Den lediga morgondagen bjuder som bekant den inskränkte på en dag av klagosång och paramilitär marsch till tonerna av Internationalen. För alla dom som begåvats med öppna ögon kommer kanske morgondagens ledighet att erbjuda kvalitativt och moralstärkande kroppsarbete?
I vilket fall som helst så kommer den stora massan av både etniska svenskar mitt i livet och svenskar som inte befunnit sig i det här landet mer än ett par timmar att förfoga över sin dag på det sätt man tycker verkar lämpligt.
Den paranoide, vita kränkta mannen skulle kanske säga att den nya delen av sossarnas, och naturligtvis kommunisternas, väljarbas sannolikt kommer att ledsaga dom etniskt svenska blindbockarna genom landets stadskärnor under morgondagen?
Ja, vad fan vet jag om det egentligen?

Jag vet dock att fackrörelsen har gjort enormt mycket för arbetarnas villkor i sverige osv, jag vet dessutom att det var ett par år sedan nu...
Socialdemokrati av idag smakar inte alls på samma sätt som den socialdemokrati gemene man serverades i början av 1900-talet.

Hur som helst.
När groggen, den släta koppen kaffe, eller kanske det halstrade svinet, avnjuts under kvällen, så önskar jag att ni, om möjligt, låter tända en kyndel och med blicken fast och stolt drar er till minnes den fröjd som en gång var vardag i den fjällhöga nord. Passa även på att sända en tanke om hälsa och välgång till vår modeste monark och dennes familj.

Eventuella belackare av den svenska monarkin ombedes att inte göra sig besvär. - Ni kommer förr eller senare garanterat att hamna i helvetets svavelosande mörker, väl där kan ni dra det pro-republikanska talet med all sin välljudande retorik för Hin Håle i egen hög person. Jag vill inte besvära de hårt arbetande människor som väljer att besöka mitt kabinett för en stunds avkoppling med ert förbannade dravel!

Slutligen.
"Av Gud Konungen, av Konungen lagen"

10 kommentarer:

  1. Oh sailorman come take My hand...
    / Big-T

    SvaraRadera
  2. Big-T, det där skulle ju jag skriva! Ofattbar förvåning då min text redan fanns på plats!
    ...i can Tell by your Clear Blue Eyes, your a sailorman.

    SvaraRadera
  3. ...I'd gladly die to see the ports of Rostock and Shanghai.

    Hahaha!
    Vilket jävla upplägg ni fick, här skulle ju konungen hyllas och inte förringas som en simpel sailor.

    SvaraRadera
  4. Du visste vad som skulle hända.

    SvaraRadera
  5. 1:a Maj är en riktig helgdag. Vad jag vet så har inte kyrkan krystat till ett helgon eller händelse för att lägga beslag på den som med jul eller midsommar. Det är det "vanliga folkets" helgdag som är mycket äldre än röda fanborgar och sång om kval. Njut imorgon av äkta ledighet.
    Själv har jag köpt en Marabou-ask i röd kartong för att fira, rödare än så tänker inte jag bli imorgon. / Acke

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas ni hade förstånd nog att njuta av "Rasmus på luffen" nu på morgonen.(TV4) Astrid Lindgren, Allan Edwall ett Sverige som flytt. Bättre än så blir det inte./ Acke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och lillgrabben kika på de, nya barnprogram håller inte samma kvalité...

      //Philip

      Radera
  7. Unnade mig några starkpangare i går, bakis i dag. Känner mig värdelös.

    SvaraRadera
  8. Acke.
    Rasmus på luffen är en fantastisk film!
    Jag har för mig att jag har romantiserat kring den i nåt tidigare inlägg...?
    För övrigt har jag spenderat min lediga dag med att vara just ledig. Under förmiddagen kombinerade jag till och med ledigheten med att njuta av ett litet litet bakrus, under eftermiddagen kombinerade jag min lediga tid med att finfila lite detaljer av okänd svart kvalitet.

    Philip.
    Väl investerad tid.

    rocket.
    Du ska njuta bakruset i samma utsträckning som primärruset. Endast genom det förhållningssättet kommer du att bli komplett.
    Dessutom får du i det läget dubbel valuta för pengarna istället för hälften...

    SvaraRadera
  9. Hör och häpna, jag lyckades faktiskt att utföra dagens beting. Jag kände mig riktigt nöjd med mitt snickeriarbete ända tills jag kollade in Stellans blogg. Han bygger en hel kåk på samma tid som det tar för mig att bryta loss en taklist. Jaja...Alla har sin skit.

    SvaraRadera