söndag 14 april 2013

Projekt BUSE del 1.

Efter mycket om och men har projekt BUSE plockats upp ur den vämjeliga högen av gammal lump och tomglas som ligger och ruvar allra längst in i kabinettets personalutrymmen; iofs, ett personalutrymme är det väl egentligen inte heller, en gång i tiden var det ett sällskapsrum där långväga gäster, under mycket avslappnade former, kunde stärka mod inför vad som komma skulle.
Jag minns att man som gäst i början av 70-talet kunde erbjudas en meny som innehöll allt ifrån galanta damer till dragspelskonserter med den tidens namnkunnigaste virtuoser.
Rökte gjorde man med fördel inomhus och ville man ta nåt starkt till kaffet eller cigarren så tillhandahöll kabinettets yttre personal något som kallades "framkörningstjänst" vilket var en mycket populär och ofta utnyttjad service.
Jag minns tydligt den gången när, den då drygt femtioårige, Harry Schein och hans hustru Ingrid var på besök dagen efter att dom, tillsammans med herr och fru Geijer, varit hos makarna Palme på en, såvitt jag kunde förstå, regelrätt spritsexa.
Stackars Ingrid verkade inte ha en aning om var hon befann sig, hon parkerade i en öronlappsfåtölj där hon halvslumrande reciterade brottstycken ur Viskningar och rop medan Harry, som sannolikt inte ens hade påbörjat sin resa mot tillnyktring, var vid gott mod. Jag minns tydligt att jag lät mig imponeras djupt av att han helt naturligt, under bara sex timmar, rökte upp ett helt paket Kent och vägrade dricka något annat än den medhavda, och till råga på allt skattefria, litern Cytty Sark.
När litern var slut tog han Ingrid under armen, tillkallade en droska och drog iväg, om inte minnet sviker mig så hade Baksmällan premiär den dagen.
Ja jävlar, Jörn var ju svag för filmindustrins mer ekivoka projekt han...

Hur som helst.
Projekt BUSE var det ja.
I enkla ordalag kan man sammanfatta projektet enligt följande.
Firma Lester Boré har åtagit sig att bygga en exakt replika av den pistol som Max von Sydow lät tillverka inför inspelningen av Bergmans Ansiktet. Anledningen till von Sydows beväpning var att von Sydows redan infekterade förhållande till Erland Josephson, precis innan inspelningsstart kulminerade i ett regelrätt slagsmål där Josephson svor att döda von Sydow så fort tillfälle till detta skulle komma att ges.
Var originalpistolen tillverkades, eller av vem, är fram till dags dato höljt i dunkel.
Numer vet ju den kulturintresserade att von Sydow fortfarande lever och att Erland Josephsons frånfälle skedde helt utan inblandning från von Sydow så förmodligen rann dödshoten och paranoian ut i sanden. Var vapnet till slut tog vägen vet inte ens von Sydow, han tror sig ha bytt den mot en exklusiv promenadkäpp, i Cannes nångång under 80-talet.
Ingen av dom franska käpphandlare jag varit i kontakt med vill dock kännas vid mina frågor om pistolen...

Jag trodde i min enfald att jag var den enda som dels kände till historien om pistolen och dels fortfarande var vid liv; döm av min förvåning när jag för ett antal månader sedan mottog ett telegram, från en person som naturligtvis vill förbli anonym, som gjorde gällande att en replika av pistolen var av största intresse.
Eftersom jag har ett brinnande intresse för kultur i allmänhet, och för Bergmans alster i synnerhet, så kände jag mig kallad att göra mitt yttersta för att mystiken kring Bergmans alster också fortsättningsvis skulle kunna skryta med att rymma den mytiska pistolen med kaliber .22lr - replika eller inte.
Då pistolens framtida hemland åtnjuter mycket rigorösa vapenlagar kommer replikans pipa att vara pluggad och den kommer således inte att vara en fungerande pistol, dock kommer mekanism osv att vara skarpt.

Då inga ritningar på pistolen finns att förkovra sig i, har jag tvingats studera fotografier ur familjen von Sydows privata samlingar. Dessa fotografier är tyvärr få och inte alltid så tydliga.
Projekt BUSE som för övrigt står för Bryt Upp Sjut Ett, kommer inte att bli lätt, men det kommer att bli roligt.
Att beställaren inte är i akut behov av replikan gör att jag heller inte behöver stressa, vilket naturligtvis är förtjusande.

"Ritningen" nedan är inte huggen i sten, jag försöker dock få mekaniken att hålla sig inom ramen för funktion till att börja med. Man skulle kunna kalla det en idéskiss...





 





14 kommentarer:

  1. "Ingen av dom franska käpphandlare jag varit i kontakt med vill dock kännas vid mina frågor om pistolen..."

    Världsklass.

    /J B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt uppnästa fransoser.
      Och detta trots att mitt franska uttal är i det närmaste helt fulländat...

      Radera
  2. Oj oj, blev det så här bara för att jag nämnde den gamla hippiens pokerpistol?

    SvaraRadera
  3. Var det här det fristående kapitel två? Fortsätt att skriva skrönor om sossetäten, det kommer att bli en bästsäljare. Det kommer kanske till och med att leda till förtalsåtal. Jag ser TV-soffor, analyser i kulturelitens olika forum framför mig. Din lycka är som i en liten säck, bara att knyta ihop.
    Vad gäller projekt B.U.S.E. så måste jag påminna om att det inte är i svensk tradition att ha elaka namn på vapen. Våra vapen heter "Bamse" eller "Carl-Gustaf" osv. Det ska vara lite trevligt att bli skjuten med ett svenskt vapen. Lite lagom sådär. / Acke

    SvaraRadera
  4. Minröjaren Glufs Glufs, verkar gullig. Fast en minröjare är ju snäll, så det är ju inget konstigt med det.

    SvaraRadera
  5. Åh, Lester och Acke kompletterar varandra på ett så vackert vis att jag blir tårögd.
    Vågar man drömma om att detta är fröet till en länge pågående "beef" mellan de bägge? En där Lester börjar med en liten smygpickadoll, varpå Acke kontrar med ett mer respektingivande handeldvapen, och så vidare tills den verkliga kulmen - när Acke bygger en fullt fungerande replika på Bofors 12-centimeters luftvärnspjäs med tillhörande dragbil!

    Jag ser rubrikerna:
    "FLYGPLAN FÖRSVUNNET ÖVER SÖDERTÖRN"
    "Getfarmare huvudmisstänkt"

    SvaraRadera
  6. Stellan.
    Ja, vad ska jag säga...?
    Att du eggar andra människor till randen av vansinne med ditt subtila och kanske till och med subliminala snatter är du naturligtvis medveten om.

    Acke.
    Åtal för att man beskrivit luddiga minnen av framförallt socialdemokratiskta lydfurstar vore oväntat och lite spännande!
    Jag tycker för övrigt att BUSE passar ganska bra in i den svenska försvarsfaunan. - Lite mjuktufft.
    Ordet buse är dessutom väldigt vackert.

    Gunnar.
    Den hypotetiska styrkemätning du beskriver skulle sannolikt driva Firma Lester Boré raka spåret ner i skammens och förnekelsens bottenlösa gap.

    SvaraRadera
  7. Acke skulle nog panga en och annan tradare med smuggelcigg från öst också, när han ändå hade brallorna nere.

    SvaraRadera
  8. Gunnar. Jag känner mig mycket avvaktande till att deltaga i något som kallas för beef, två män emellan. Kan Du inte förklara för en oerfaren yngling vad en beef är för något. Händelsekedjan är dock mycket trolig ända fram till 12cm och Myrslok. / Acke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte blanda in lite moderna uttryck för att attrahera ungdomen, men det slog visst inte så väl ut.

      Citat: "Beef (sv. "biff") avser inom hiphopkulturen ett bråk, gräl eller någon form av oenighet mellan olika personer eller grupper."

      Radera
    2. ka det beefas så får Acke inte till rätta "gangsterbyxhänget", med overall...

      http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Hip-Hop-byxor

      Gällivarehäng skulle det väl kallas i Sverige

      Radera
  9. Kul att Gunnar undervisar i hiphop. Har ni hört samarbetet med Petter och Lilla Namo ? (Bönan bakom Haffa guzz)

    SvaraRadera
  10. Rocket, Gunnar lovade att spela in en kasset med den.

    Jag kan minnas fel...

    Jag hörde någon tala om Amal... är det också rapmusik?

    SvaraRadera