fredag 19 april 2013

Kalenderveckans svar på Bessik Taikon.

Fredag mina högt ärade vanner. Det betyder avkoppling från det värdsliga livets måsten, dessvärre inte från dom själsliga...
Jag vill börja med att be två gånger om ursäkt för min undfallenhet gällande öppnandet av mitt kabinett som idag kom att bli något försenat.
Min egen fredag har förgyllts av Eau De Vie, ritsfärg och sist men definitivt inte minst - Aluminium av den fruktade kvaliteten 7075. Klangen i dessa bitar är så vacker, ren och klar att den i det närmaste att jämföra med klockorna i Uppsala domkyrka, jag kan inte sticka under stol med att dess blotta närvaro får mina ögon att tåras.

Frågan är oundviklig i ett sammanhang som detta. - Vad dricker den utsvultna och skabbiga skaran av vildhundar vi känner som "den svenska allmogen" en så pass änglalik afton som denna?



15 kommentarer:

  1. Har bara sökat 3st punköl, ska till tippen 07:45 i morgon.

    SvaraRadera
  2. En symfoni av spirituosa allt för lång att räkna upp. Finalen blir Plantation rum.

    SvaraRadera
  3. Blåbärssoppa.... Slarvig i stjärten!

    //Philip

    SvaraRadera
  4. Här har överste taffeltäckare serverat kyckling ,ris och egenhändig tillverkad sås . Munskänkaren hällde därtill passande vin i glaset. Efter denna njutning fortsätter konsumtion av drycken tills amforan är tömd.
    Och det kända välbehaget i soffan är ett faktum.

    SvaraRadera
  5. Fläsklägg med Rotmos, till denna magnifika rätt serverades en aning kyld Staropramen.
    Under tiden fläsket puttrade på spishällen så avnjöts ett stopp Dunhill Nightcap i min egendesignade pipa, snidad av H.Brandt.
    Kvällen fortsätter med Nils Oscar India Ale och förhoppningsvis skall humidoren snart öppnas :)
    Trevlig afton mina herrar!

    SvaraRadera
  6. Herregud! En afton kantad av både förvåning och förfäran.
    Punköl, Plantation, Blåbärssoppa, Vin, Rotmos och egendesignade pipor. - Vad kan man mer begära?

    Saknar Xylografens köttrapport iofs. Och Brolins latte...

    SvaraRadera
  7. Kalla mig enkelspårig, men här fick det duga med Roslagspunsch till eftermiddagskaffet (färskmalet Monsun Malabar). Efter det kolsyrat vatten från rullstensåsen i Västerby.

    I morgon vankas cigarrglädje i pundarpassaten både till och från dagens arbete - då ska det flygas militära veteranhelikoptrar tills rotorbladen kroknar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Gunnar, din gamla traditionalist!
      Trevligt med lite flygning om lördagen! Blir det Banan?
      Du vet att min Don Pedro alltid står redo för dig om du skulle råka vara i krokarna. - Mina krokar alltså...

      Radera
    2. Tyvärr, det är bara tjejhelikoptrarna Hkp 5 och Hkp 6.
      En fattig man får ta det som bjuds.

      Radera
  8. Googlade på Bessik Taikon. Ytterligen spännande läsning. Tycks vara en levande legend. Har herrn stött på honom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomas.
      Zigenarhövdingen Bessik Taikon och jag umgicks en del fram till hans död 1959, efter det har vi i princip inte haft någon kontakt alls.

      Radera
  9. Märkfärg på sprutburk! Var får man tag på det? Verkar kanske lite övermodernt men jag inser fördelarna. Preusserblå på tub har ju en tendens att spontanfärga en stor del av både anbringare och omgivning. Är den klibbfri efter en stund? / Acke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Acke.
      Din kommentar gläder mig då jag utgick från att ritsfärg på spraybehållare skulle få mig att framstå som lika bevandrad i metallbearbetning som Stalin var bevandrad i Martin Luthers katekes...
      Morgondagen kommer att vara ritsdagen, jag återkommer i ärendet omgående.

      Förresten, vad tror herr Rising om ram och "piphus" i 7075, pipa i 316L med köpefoder samt hane och avtryckare i antingen 316L eller svart av okänd kvalitet?
      Förslag på slagstiftmtrl mottages mer än gärna.

      Radera
  10. Jag antar att Du vill använda 316L för att det är rostfritt. Så det är väl OK.
    Men jag tror inte valet är så bra till mekanismdelar då kolhalten är för låg för härdning och hur det stålet reagerar på inkolning har jag ingen erfarenhet av. Det okända svarta går nog däremot bra att kola in på slitagepunkter, prova det. Till slagstiftet skulle jag välja 2541-03 och härda spetsen men låta resten vara i -03 tillstånd. 7075-T6 är väl fint att använda men om man vill ha slitstyrka bör man nog hårdeloxera glidytor. / Acke

    SvaraRadera
  11. Nu jäklar :)
    Ståtligt med egen musköt under kommande bockjakt!

    SvaraRadera