fredag 5 april 2013

Nu ska hussegubben fira fredag.

Att lägga denna vecka till handlingarna är inget jag sörjer. Min ambition att i alla lägen hålla fast vid tanken att jag har världens bästa arbete har fått sig några rejäla törnar - under veckan i allmänhet och under dagen i synnerhet.
Brinnande elskåp, felkopplade element och allmänt jävelskap håller på att krossa mitt annars ganska ystra kynne. Som tur är kommer fredagens eftermiddag som den räddande ängeln jag såväl behöver, och lyfter mig ur min pågående misär, och innan jag vet ordet av sitter jag vid salsbordet i mitt hemman och dricker färskbryggt och Trosa Punsch medan jag tittar ut över min hembygds böljande landskap och lyssnar till barnen som leker varsamt i periferin, hela situationen är så gentil att till och med mitt stenhårda psyke vacklar en aning inför det hela. Innan denna, näst intill sagolika upplevelse unnade jag mig dessutom en Antico - som bensin på elden rörande dagens övningar tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig!
Den omtalade reportern, filmskaparen, konnässören och tillika min vän - Gunnar, vill göra gällande att en Antico fungerar som en katalysator för den egna ilskan och att den därför bör njutas under vad vi kallar för "halvgriniga" former.
Dagens upplevelse resulterade dock, tvärt emot Gunnars tes, i att jag för varje bloss jag tog, kom en liten bit närmre den sanna glädje som i vanliga fall bara kan upplevas av barn och dårar.

I alla fall!
Nu står stora delar av den svenska arbetarklassen (Primärt den delen med en nytraditionell socialdemokratiskt följa John ide om tillvaron, alltså inte "Per Albin Hansson sossarna" som tyvärr och tvivelsutan är både på utdöende och marginaliserade.) ovetande om, och därmed handfallen inför, det faktum att fredagen faktiskt är svaret på veckans stilla böner om frid och ro.
Varifrån svaret kommer låter jag vara osagt men vissa gör gällande att någon behagar lysa med sitt ansikte över den av artros och godartad prostataförstoring drabbade yrkesarbetaren utan administrativa sysslor.
Den del av den verderstyggliga massan proletärer som trots allt uppfattat fredagens välsignelse har däremot en afton av både kroppslig fröjd och den oskattbara känslan av att vara medveten om att man är en del av något större, något som gör den till en kropp och ett sinne.
Dryckesval, levnadssagor och eventuellt motorrelaterade spörsmål är naturligtvis det som formar denna kropp, och ingenstans är känslan av denna enda kropp mer påtaglige än här i mitt kabinett. Mellan skål och vägg utalas ju som bekant dom mest allvarsamma gissningarna angående livets gåtor.

Om man av en eller annan anledning valt att kravla sig fram genom livet i sann godtemplaranda, och därför utgår ifrån att man inte skulle vara välkommen in i kabinettets både fysiska och mentala värme är en förkastllig tanke;  jag ber er därför ömt att stiga in. Det kanske inte är en lika strikt jargong som i den loge ni vanligtvis besöker, men tonen är oomkullrunkeligt hjärtligare.

Dagens allvar kräver sitt blot och vem är jag att, uppnäst och med nonchalanta later, låta negligera detta? Frågan lyder som vanligt:
- Vad kommer att rymmas i den buckliga tennmuggen, eller i remmaren av keramik, eller i karaffen av ädlaste kristall?
Inget ärligt svar är för ringa eller för simpelt, till det ställer jag mitt ord som garant för att ingen schavottering kommer att förekomma. - Inte ens den nykterhetspredikande kommer att utsättas för spott eller spe om denne nu skulle ämna påbörja sin mission här, i hopp om att omvända en liten skara tappra män från det sammetslena livet under brännvinets vingar.
Kaffe, Punsch och Stribbe´s Hemsöborna.
Ett medvetet val.





17 kommentarer:

  1. Vino Rosso. Har Triumph mullrat ännu?

    /J B

    SvaraRadera
  2. Förresten är jag mycket tveksam till det där med godtemplare. Möjligen fyllde det en funktion en gång i tiden, men vid mina promenader runt sjön vid sommarstugan passerar jag den lokala IOGT-stugan. Läget är enastående på kvällssol-sidan av sjön. Trots stor plan tomt och rymligt tvåvåningshus har jag aldrig sett eller hört ett kalas där. Vad dom eventuella medlemmarna sysslar med är en gåta, men att dom inte passar på att njuta av livet är solklart!

    /J B

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.youtube.com/watch?v=7TNj988vVaU

      Radera
  3. Replikerar tidigare påstående, renat (i tisdags) och grappo i 33cl glasflaska...

    ///Philip

    SvaraRadera
  4. God kväll
    Det dricks Tony på min svågers begäran,en angenäm dryck dock!
    Du är en jävel på att skriva Lester!

    SvaraRadera
  5. Rödtjut modell "Viking Line collection". Så gott att frugan hällde upp saft åt sig själv och föreslog att jag skall dricka upp resten.

    Ja vad gör man inte för husfriden.

    SvaraRadera
  6. JB.
    Trajjan är knäpptyst, jag har inte ens varit ut i garaget sen jag ställde in den efter Avesta. Jo förresten, jag hämtade lite cigarrer en sväng...
    På den tiden halva sveriges befolkning söp bort både hus och hem och misären var total på sina ställen så hade nog godtemplarna och läsarna/lekmannapredikanterna en ganska stor del i att det blev en folklig medvetenhet angående spritens härjningar. Men nog fan har dom tråkigt! Det begriper ju en idiot.

    Philip.
    Du levererar som vanligt. Grappo på glas 33:a resulterar i guldstjärna.
    I tisdags förresten!?

    Fredde.
    Tony!?
    Jim & Tony har man ju druckit men bara Tony verkar ju befängt - Har du malaria?
    Tack för berömmet!
    Är det förresten Fredde den pojkaktigt vackra sidovangnskaptenen eller är det nån annan Fredde?

    grogg.
    I sann gentlemannaanda offrar du dig för din blomma! Vackert.
    Jag antar att du informerade henne om att desto äckligare vinet var, desto större är din uppoffring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De rann genom kolen i tisdags, vackra rena droppar...

      //Philip

      Radera
    2. Det är något visst med hemlagat; dessutom är det ju en kulturgärning att behärska hantverket.

      Radera
    3. "...till det ställer jag mitt ord som garant för att ingen schavottering kommer att förekomma"
      Hmm. Idiot var det ja.

      /J B

      Radera
    4. Siburatorn har anor sedan 1952 då den togs i bruk första gången och har därefter gått i arv i släkten... Trots risken för schavottering, bunden vid en träpåle på allmän plats så brukar jag helst mitt egna...

      ///Philip

      Radera
  7. Det är Fredde burkslav
    Tony består av:sang som,lime ,redbull.

    SvaraRadera
  8. Fredde.
    Ungdomsgrogg! - Det är till att bejaka sitt barnajag alltså?
    Det låter gott, men för min del blir det så mycket besvär att ändra en massa på den stående inköpsnotan, jag fortsätter således med mina gamla käpphästar.

    SvaraRadera
  9. Drog några starkpangare i går, våldgästade och tiggde cigg av grannen.

    SvaraRadera
  10. Om någon av besökarna tycker att jag har en raljant ton, eller kanske till och med gycklar, då ber jag två gånger om ursäkt.
    Mitt uppsåt är ärligt och jag har inte för avsikt att låta någon falla igenom det skyddsnät som kabinettets jargong erbjuder.

    Att förlöjliga betalande publik är inget som ligger i mitt intresse.
    Hela min existens fortsatta tillväxt bygger på det faktum att min själ erbjuds den veckovisa näringen iform av era öppenhjärtliga levnadsstilleben.
    Jag står naken och blottat inför er, med blicken sänkt i en gest av ödmjukhet, och hoppas att mina eventuella snedsteg eller korta tankar inte åsamkat läsaren svårläkta mentala sår eller annat obehag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I kväll ska jag hedra Boré genom att utbringa en skål. Valet står mellan Mörk Rom, Whisky eller Whiskey. Dock har jag ingen sådan cigarr som för brukaren närmare den sanna glädjen för varje bloss. Jag har egentligen aldrig varit svag för exotiska rökverk.

      /J B

      Radera