tisdag 14 maj 2013

Jag hade mina aningar...

Nyss knallade jag förbi en dörr där den avbildade skylten satt, nyfiken som jag är öppnade jag dörren och gick in.
Väl inne stötte jag på en varelse som jag inte riktigt förstod om det var en människa eller ett djur. - Det visade sig senare att han var verkmästare och att han bara var från Skåne...

Jag blev inte det minsta överraskad när jag efter en stunds konversation med verkmästaren insåg att man därinne, precis som skylten antytt, under många år utvecklat magnettändningar under ARD's flagg.

16 kommentarer:

  1. Kommer mötet lösa ditt magnetbekymmer ?

    SvaraRadera
  2. Har ställt brytarna .30 och slagit ihop stiften till .34 men får ingen synlig gnista på kick...
    På något högre varv uppträder dock en mycket vacker gnista på bägge stiften.
    Det är väl som vanligt. - Skit ska skit ha!

    För övrigt var kyrkoherden här nyss, och vi snackade backslagsproblem. Jag är därmed inte ensam i hobbyfordonsångestträsket.

    SvaraRadera
  3. När hobbyfordonsångesten slår till så finns det inget annat. Inget kan vara viktigare än att lösa problemet.

    SvaraRadera
  4. Kunde herden välsigna magneten och därigenon ingjuta lite ny gnista ?

    SvaraRadera
  5. rocket.
    Du har så rätt!

    Jerker.
    Jag frågade inte ens eftersom jag redan vet att han inte är mycket för att stila.
    Dessutom så skulle det nog krävas en präst med exorcistkompetens för att återfå dialog med tänddelarna...

    SvaraRadera
  6. Jag har missat det här med magnetproblemet. Dom magneter jag känner till och nyttjar funkar ju så här: när man vrider magneten sakta, stannar ankaret och även brytarnocken upp, varpå en fjäder spänner upp. Vid tändpunkten släpper en spärr och ankaret får fart av fjädern. Man får alltså lika stark gnista hur sakta man än vrider. Är det denna lilla finess som har pajjat? Finns det magneter utan denna finess(vilket verkar mer än lovligt kass isf)? När motorn väl startat är denna finess ej längre i bruk.
    Måste ju vara svårt att kicka eller veva igång en motor som kräver varv på magneten.
    Jag är ingen expert i ämnet men så är det både på mina hojar och båtar.

    SvaraRadera
  7. Vad har kyrkoherden för båt? Före trettiotalet var det ofta öppna backslag. Lättmekat!

    SvaraRadera
  8. Stellan.
    Magneten är identisk med en "vanlig" Fairbanks-Morse/Joe Hunt för Triumph Blockmotor, med den skillnaden att min har single fire lock och tillhörande spole och rotor.
    Det finns väl inga såna mekanismer i en sån?
    Det kan förvisso vara nåt vajj med mitt ankare men det tror jag inte heller.
    Prylarna jag har satt tidigare på en engelsk dirt track hoj, han kanske sprang igång skiten...
    Fan! - Jag måste ju ha igång hojen snart, brudarna behöver nåt att gå bananer över!

    Så som du förklarar saken låter det ju logiskt, varför är inte min värld logisk?

    Kyrkoherden har nån slags modern segelbåt på över fytio fot, Yanmar diesel och nåt japanskt backslag. - Oljekylaren i backslaget har ruttnat efter ett par år i medelhavet, han hade svår ångest över reparationen och behövde lite själavård.
    Han är för övrigt en sjöbjörn i fårakläder...

    SvaraRadera
  9. Stellan , genial konstruktion.
    Lite som moderna motorsågar, man drar sakta i snöret medans en fjäder spänns och vips hoppar sågjäveln igång...

    Lester , det verkar vara "vips" som saknas...
    Det borde ju funka att kicka (inte springa) när allt är i ordning, som en moppe, dom har ju magnet.

    SvaraRadera
  10. Jag har en Fairbanks Morse på Hulstern med den funktionen.
    oljekylare på backslaget?? Backar han till och från Medelhavet? Jag kan inte ett piss om nua båtar, verkar mest krångligt. Dessutom luktar dom styren och diesel.

    Erik, du har en poäng med moppen, men drar inte ett kick runt motorn sju varv eller nåt? På 2000 rpm?

    SvaraRadera
  11. Stellan, kanske om man är världsmästare...
    Hmm, låter nästan som en fråga för skägget!?
    Hur mäter vi enklast upp detta? Varvtal vid kickstart, varv per minut och antal varv.

    SvaraRadera
  12. Jerker.
    Ett vips hade suttit som kniven i en tierpare!
    Du råkar inte ha ett vips att byta bort mot en klämmig slogan eller nåt?

    Stellan.
    Jag har väl såklart nån betaversion i vanlig ordning. - Specialbyggd i Mars 1951 för att driva ett hemgjort ångermanländskt lintröskverk. Sannolikt är reservdelstillgången och kunskapsbasen angående det hela därefter...

    Typiskt att du ska ha lyxversionen - du som kan laga saker.

    SvaraRadera
  13. Lester, man får vad man betalar för;-)
    Erik, på riktigt. En moppemotor får ju ett jävla varv på kicken, jämfört med en strokerpanhead eller en handvevad båtmotor.

    SvaraRadera
  14. För att få mer fart finns ju några lösningar.
    Bogsera efter grisbilen.
    Kicka mycket snabbare.
    Eller kanske man kan ändra utväxlingen till 1:2?
    Då får man ju förvisso dualfire men det är ju kanske bättre än ingen fire...

    SvaraRadera
  15. Det blir ju dubbelt så tungkickat, så jag vete fan om det är lösningen.
    grisbilen, blir bra!

    SvaraRadera
  16. Stellan, inte ändra kickutväxling utan bara magnetens utväxling, den drivs med tandrem.
    Det borde bli dualfire om den snurrar dubbla hastigheten.

    Ursäkta om jag var otydlig.

    Var förresten ute och kikade på din båge igen med lite andra gubbar.
    Fika bjöds.
    Trevliga kurvor via roslagsförort hem.

    SvaraRadera