onsdag 3 oktober 2012

Senaste nytt på den Boréska menyn.

Idag har jag informerats om ett recept som är helt nytt för mig, obruten mark skulle man kunna säga...
Eftersom att jag är en givmild och rundhänt människa, och dessutom med ett stort hjärta, har jag beslutat mig för att dela med mig av min nyvunna kunskap gällande detta fluidum.

Till att börja med behövs:
Ett fat.
Tändstickor.
Russin.
En sockertopp och en tång att klippa med.
Perukmakarkonjak. - Om du inte kan få tag i riktig perukmakarkojak (den är ju, som bekant, ämnad för utvärtes bruk, vanligtvis hårvård) så kan du med fördel använda dig av en enklare konjak/brandy.

Bered enligt följande:
Lägg ut några russin och litet socker på fatet, toppa med perukmakarkonjaken och antänd slutligen det hela och låt sockret kristalliseras. - Bränn inte för länge.
Avnjut i en yster skål med dina dryckesbröder eller bara som en enklare avec.

Denna makalöst intressanta anrättning kallas populärt för "Rackare" (sannolikt "Nattman" i Danernas och Jutarnas land) och skall vara mycket vanligt förekommande i Uppsalas burschlikosa studentkretsar, där den används i bl.a humanorians brorskålsammanhang.
Rykten vill göra gällande att "Stribbe", under sin knapra studenttid, då och då bjöd flott på just Rackare, den gode författaren och tillika blandmissbrukaren satte ju som bekant ned foten till förmån för en strikt kulturell dryckeshållning redan i unga år.

Varsågoda!

OM någon av dom mer kulturmedvetna läsarna skulle hinna prova Rackarens förträfflighet innan jag själv gör det, mottager jag mer än gärna en fullständig recension av upplevelsen i form av ett korrekturläst manuskript.

Man ser tydligt hur han prunkar av galenskap...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar