fredag 26 oktober 2012

Hör opp!

Efter förra fredagens katastrofala försök att förmå den eventuelle läsaren att dela med sig av såväl levnadssagor från det samtida Sverige som smakfulla groggkombinationer, så uppmanar jag eder återigen att försöka förmå er att bjuda på lite av den oerhörda smakfullhet som sannolikt finns representerad bland den svenska allmogen.
Så!
Vad sysselsätter sig en rejäl karl med en fredagskväll - och framförallt, vad dricker han!?

Eftersom det verkar finnas en hel del godtemplare i läseskaran så mottager jag, kvällen till ära, även alkoholfria alternativ.

21 kommentarer:

  1. Å va f...n är definitionen på en "rejäl karl".

    F.ö. så är det medelmåttlig whiskey med 3.5:or som chasers. Ingen middag så får det bättre verkan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, 3,5or som "chasers"...

      En rejäl karl är väl var och en, som utan att skämmas sopar i sig en halvpanna Renat och ett paket Dextrosol för att kunna koppla av!
      :-D

      Whisky verkar vara poppis ute i stugorna. Kan det vara så att jag, som annars är knivskarp i mina samtidsanalyser, har missat en s.k. "trend"?

      Radera
  2. Gókväll!

    Fredagskväll betyder att jag får stå för det kulinariska här i den Xylografiska boningen, en rejäl välhängd köttbit med chilibea nerskjöld med sydafrikanskt rödtjut, sambon dricker vitt från Moseldalen... Till efterrätt fick det bli en kladdkaka med grädde, kaffet slopades till förmån för Irish coffee.

    För närvarande så sitter vi och analyserar veckan som gick tillsamman med röradions mysiga ljus och ljud med våra bägare fyllda med... mer vin..

    Cheers
    /Xylografen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att Xylografen kunde titta in!
      Skaffningen förefaller mycket representativ och veckogenomgång med vin, invid rörradion, känns som en flucker uppladdning inför den presumtiva mentala kollaps som brukar infinna sig efter en hård vecka...

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tydligen så börjar jag bli påverkad av de jästa druvorna med då jag lyckades skicka samma skrift två gånger...

    SvaraRadera
  5. Vet inte om jag klassas som en "rejäl karl"?
    Men en Irish Coffee blev det efter maten.

    /Jocke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte denna tvekan inför epitetet "rejäl karl"?
      Irish coffee verkar vara på uppgång...

      Jag vill slutligen påstå att groggen fortfarande är döende.

      Radera
  6. Alltid kul att titta in i socitetens krumsprång och se vad dom har för sig...... Själv blev det en klar snaps till den härskna sillen och inget mer..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, en klar till sillen - Jag vet inte det jag...?
      Sannolikt blev det något extravagant rödtjut till den exklusiva kötträtten?
      Kanske till och med något sött till kaffet...

      Radera
  7. Grogg och grogg, kvällen avrundades med en rom och cola, givetvis med krossad is och lime... Räknas det som grogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med grogg avses i regel en blandning av de två ingredienserna sprit och groggvirke - det är allt.
      Men vem är jag att komma med pekpinnar?
      Den drinken du åtnjöt tillhör de facto mina favoriter, men utan is och grejer alltså...

      Mmm, Rom & Cola. - Minns Xylografen att det gick åt ett par sådana under Mälaren rakt?!

      Radera
  8. Eftersom jag nyligen varit på utlandsresa och därför spenderat en del tid i det om skämtsamt brukar kallas "taxfreebutiken" så kunde jag njuta av en slurk Jim beam med krossad is i under gårdagskvällen. Till fredagspastan hade jag dessutom turen att hitta ett par bortglömda burkar Stockholm Festival beer 7,2 i kylen.

    SvaraRadera
  9. Mälaren, med ett stänk av citrus vill jag minnas...

    Det var tider det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, Mälaren. - Jag vill dra mig till minnes att det bara var ett uns citrus...

      Radera
  10. Det påminner mig om att jag måste beställa Roslagspunsch. Jag är ju för mesig för groggar. Punschen tog slut i lördags då jag fyllde år. Sedan gick vi på Caloric-punschen, men det är ju liksom inte samma sak så dagen avrundades med öppen bar på Höglunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar!
      Ditt besök gläder mig något enormt, jag passar på att gratulera i efterskott - Grattis.
      Ang. Caloric så måste man börja med den om man har planer på att dricka annan punsch senare...
      Så fort jag bjuds tid så kommer jag att inventera den nystartade blogg som drivs av Mellansveriges svar på Nils Jerring. - Gällande filmsnittet alltså, inte den nasala rösten. :)

      Radera
  11. Funderade lite på den där sista meningen, i samband med det övriga. Efterlyser du alkoholfria groggar - sånt finns väl inte. Enda orsaken att blanda två andra vätskor är väl vatten i extrakt av något slag.

    Blandsaft - där satt det? Vill du ha foto ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha...
      Jag ber två gånger om ursäkt för mitt något otydliga uttryck! Det jag famlade efter var naturligtvis alkoholfria alternativ till groggen.
      Sådär! Skönt att kunna bringa klarhet i min något dimmiga retorik.
      Återigen har ordningen återställts i mitt lilla kabinett!

      Radera
  12. Är inte skillnaden mellan grogg och drink att i groggen är det mer än hälften sprit å i drinken mindre än hälften sprit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kära Svartsjö!
      Att behandla något så delikat i ett såpass grovt resonemang är fullständigt uppåt väggarna!

      Radera