tisdag 9 oktober 2012

Känsliga tittare varnas. - Starka bilder!

Om du tillhör den skara människor som ogillar vissa saker utan att ha en rationell syn på det du ogillar, ombedes du härvid att avsluta läsningen av detta blogginlägg omedelbart. - På riktigt alltså!

Om du däremot är en människa som omfamnar nya intryck och uppskattar att, då och då, bjudas på visuell och intellektuell stimuli i form av bilder, alternativt text, som skulle kunna beskrivas som "oväntade". Ja, då är du varmt välkommen att låta din nyfikenhet dra dig vidare in i det Boréska kuriosakabinett som den här bloggen utgör.

Dagens jakt avslutades på ett mycket trevligt sätt, nämligen på så vis att det jaktlag jag är en del av nedlade ett vuxet djur. - Vilket var vår tilldelning.
Därav är årets älgjakt i princip slut och jag får glädjas åt dom två jaktdagar vi fick, två av dom trevligaste jaktdagarna på ganska länge faktiskt... Att det även förekom en hel del kvalitetsrökning krönte alltsammans på ett mycket vackert sätt.
Jag var inte den som hade ynnesten att avlossa det dödande skottet, men jag hade sannolikt en högre puls än den välmeriterade veteranen som sköt.
Skytten hade slutligen vänligheten att ge mig hjärtat, och eftersom ingen annan ville ha tungan så tog jag även den. - Även om det är ett litet pyssel att skära ut den...

Så!
Det var det om jakt. Nu ska jag, eftersom jag ser mig själv som en av folkbildningens absolut största kämpar, bjuda på just detta. - Ett litet uns folkbildning alltså.
Dagens ämne är biologi och på tapeten står alces alces alces - Alltså den skandinaviska älgen.
Nedan förevisas bilder föreställande:
1 - Huvudet på en död älgko - En s.k. "gallko".
2 - Ett älghjärta.
3 - En man med en väldigt oproportionerlig tunga. - Dvs en s.k. "vanställd" människa.
4 - Ytterligare en bild på en död gallko.

Om någon skulle känna igen mannen på bilden så kan det bero på att han tidigare var en del av en kringresande varité.

1.

2.

3.
4.



15 kommentarer:

  1. Hahaha, det är ju förfan mannen med den ollade framgaffeln som har en älgtunga...

    Fruktansvärt underhållande!

    SvaraRadera
  2. Det är ju en annan känd aktör, men dock lika underhållande!

    Kollade på luren och tyckte det såg ut som Sebbans tunga, men nu är det helt uppenbart att det inte är Sebbans tunga...

    Hehe.

    SvaraRadera
  3. Respektlöst att leka med döda djur!
    Är Lady Gaga inspirationskällan månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon lek med döda djur har aldrig varit aktuellt.
      Om någon uppfattat inlägget som respektlöst mot livet så ber jag om ursäkt för det. - Det var naturligtvis inte min mening och känsliga har varnats för starka bilder.
      Frågetecknen och funderingarna angående bristande respekt mot saker och ting diskuterar jag mer än gärna vid tillfälle.

      Lady Gaga är, som du säkert redan listat ut, en stor inspirationskälla för mycket av det jag gör, inte minst i det dagliga livet. Svaret på din fråga måste därför bli:
      -Ja, Lady Gaga fick mig att posera med en bit mat.

      Om du med din fråga avser att dra paralleller mellan hennes "köttklänning" och älgtungan så måste jag nog tillstå att en köttklänning, rent principiellt, inte skiljer sig från en päls eller en skinnjacka. - Förutom att den är fulare.


      Radera
    2. Lite sent ute, men jag har grunnat på blogget, eller vad det kallas.

      Håller med Stellan där och behöver väl inte utveckla myclet mer, just där.

      Vad gäller våpets "smak" osv låter jag vara destovidare okommenterat.

      Fundera lite på din roll i näringskedjan, att äta kött och vad det innebär. Jag har inget problem med det heller.

      Men som nöjesdödare gäller det att vara extra ödmjuk. Själv försöker jag tillämpa sådant inom fisket oxå... Även om det där fungerar med catch and release.

      Radera
    3. En höna av en fjäder, men...
      Min spontana reaktion är - hyckleri!
      Ingen hade kommenterat i ordalag som "respektlöst" eller "att vara extra ödmjuk" om någon te.x poserat med en fläskfilé hängande ut ur gylfen eller hållit ett par fläskkotletter som öron, och jag tror inte det beror på att en älg är värd mer respekt än en gris.
      I samma ögonblick som den där tungan är utskuren så är det precis samma sak som en fläskkotlett, nämligen mat.

      Min roll i näringskedjan är jag helt på det klara med.

      Att bilden uppfattas som osmaklig eller rent av makaber kan jag kanske förstå eftersom det är upp till betraktaren att dra växlar på vad man ser, men den har ingenting med mitt förhållningssätt till djur och natur att göra.



      Radera
  4. Nähä, då säger jag SKÄMMES ifall du behöver något som tränger genom cigarr och spritdimman. Vad har du för förebilder?

    Under hela min livstid har ja följt min fars jaktande och aldrig sett något motsvarande svineri. Och han har förmodligen nerlagt mera villebråd ensam än hela ditt jaktlag, sammanlagt, kommer uppnå under din livstid. Jaktlagets älgkvot brukar ligga mellan 20 -40 älgar årligen beroende på... å hans huvudintresse har ändå varit fågeljakt. För övrigt så äter jag älgkött undantagsvis, sen jag blev så gammal att jag kunde vägra.







    SvaraRadera
    Svar
    1. Återigen, en höna av en fjäder, men...
      Nu kom vi visst ifrån ämnet en smula - såvida ämnet inte var hur skicklig din far är som jägare...?
      Intressant är också att du är såpass insatt i hur mycket jag och mitt jaktlag har skjutit och kommer att skjuta under min levnad.
      Vad jag har för förebilder förstår jag inte vad det skulle ha med saken att göra överhuvudtaget?
      Eftersom du tycks anse att jag är en såpass avskyvärd människa så kanske det är enklare att du förklarar för mig vad som är det faktiska "svineriet"
      Hade du reagerat på samma sätt om vi hade haft en bild enligt exemplet med fläskfilén? - Eftersom jag redan vet att du inte hade det så kan du väl redogöra för skillnaderna istället?

      Radera
  5. Circular redundacy hade en kompilator sagt.
    Prexis vad som händer här, bekant med retorik-stilen från jobbet.
    Avslutar härmed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, kanske lite fel forum...;)
      Jag har tagit till mig din åsikt och högaktar dig för att du har en.

      Radera
  6. Man lattjar inte med fläsk heller.
    Men du verkar fin annars, ta på dig klavertrampet somn en karl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men du verkar fin annars" - Ett av dom varmaste utlåtanden jag någonsin fått ta del av!
      Jag är rörd, synd att det skulle myntas under en såpass infekterad diskussion... ;)

      Radera
  7. Lägg upp bilden med fläskfile'n nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Erik din spjuver!
      Med tanke på det rådande klimatet kommer jag att lägga locket på vad det gäller detta. - Alla åsikter är nog redan solklara, både mina egna och andras...

      Radera