onsdag 17 oktober 2012

Med groggen ur tiden...?

Jag påmindes häromdagen om att groggdrickningen som företeelse verkar vara på nedgång inom i stort sett samtliga brukarkategorier.
Medan jag funderade över detta drog jag mig till minnes när jag i somras  fick frågan vad jag drack istället för öl eller vin eftersom dom två sakerna ligger utanför min kostcirkel?
Jag svarade sanningsenligt att jag gärna dricker vatten, mjölk eller kanske ett glas Coca Cola till mat, och vid tillfällen av festkaraktär i blir det mest grogg.
Repliken som kom överraskade mig en smula eftersom hon jag pratade med är en högst "normal" kvinna i 50-års åldern.
- Grogg! Det är ju sånt som mina föräldrar drack när jag var liten, dricker man det fortfarande?!

Med detta i bakhuvudet känns det som att single malten och framförallt rödvinet har flyttat fram positionerna, på ett mycket offensiv sätt, när det kommer till dryckesvalet i en så kallad "sällskapssituation"
Möjligtvis att den högre adeln samt att en och annan gulaschbaron tar sig en Cognac framför den evigt brinnande tusenlappsbrasan i slott och herresäten när aftonen kommer, men hemma hos allmogen är det nog rödvinet som skänker Svensson modet att tala om för vänner och bekanta att han minsann tycker att bensinen är för dyr, eller att avsaknaden av en riktig Post minsann är ett stort samhällsproblem.
Hur det ser ut vid bardiskarna på landets alla dansrestauranger vet jag tyvärr inte då jag inte längre lockas av det sociala spelet. Under den tid jag faktiskt deltog i mer eller mindre publika, sociala sammanhang var det i alla fall en hel del människor som beställde just groggar i olika kombinationer, primärt användes energidryck som groggvirke på den tiden. Numer tycks det, enligt min uppfattning, vara öl, Hooch och drinkar som får dom danslystna ungdomsmänniskorna på humör.
Om man närvarar vid en enklare bjudning eller kanske till och med vid lite massivare festligheter, brukar groggen heller inte vara representerad som ett alternativ till det sedvanliga rödvinet eller ölen.

Om man ponerar att mitt resonemang stämmer och att groggkonsumtionen är på väg ned, vad beror då detta på?
Är det en naturlig följd av att vi likriktas mer och mer med kontinenten, där brännvinet aldrig haft någon större roll i dryckeskulturen. Eller är beror det på att nykterhetsrörelsen, med sina likhetstecken mellan att dricka brännvin och att spendera efterlivet i Den Ondes svavelosande skara, som gjort att den gudsfruktande massan har vänt sig till den jästa formen av lycka istället för till den brända?

Att jag redan när min charmolisms blomma blott var en späd knopp, kände att groggen var en självklarhet i sammanhang där saker som avkoppling, existentiella frågor och glädje är i fokus, kanske inte är representativt för den övriga befolkningen?

Sannolikt hade den numer, i princip, helt utrangerade supen eller Jungfrun, exakt samma funktion i en svunnen tid. Den har ju som bekant förvisats till midsommarafton, julafton och kräftskivan, och den förekommer så gott som aldrig i "vardagslag" eller i ett mindre högtidligt socialt sammanhang.
Kommer groggen att vandra ur tiden på samma sätt som supen? - Styvmoderligt undanskuffad till storhögtider som kanske inte ens existerar om femton år?
Jag misstänker att Bellman, om han hade levt och varit nykter, skulle ha reagerat något starkare på det kulturmord som bortslarvandet av supen innebar, än vad jag reagerar över den potentiella katastrof som en negligering av groggens betydelse som fanbärare för det traditionella umgängesdrinkandet innebär.
Vi har ju groggen att tacka för så otroligt mycket.
Till exempel den sagolikt tydliga symbolen för svensk sommar. - Syrénbersån, skulle inte ha haft en sån genomslagskraft om inte dåtidens herrar sett den som den oas där man, under familjelika förhållanden, kunde vara du och bror med både disponenter och tullvaktmästare på samma gång, allt emedan kavajerna hängdes över stolsryggarna och slipsar lättades på i takt med att groggarna tömdes. Säkert var det en gång i tiden varje ung mans högsta önskan att under fredagskvällen få vara en del av dessa småmysiga tillställningar - även om det säkerligen kunde bli högljutt då och då...

Reflektionen ovan kan ju såklart vara helt utan saklig grund, men jag tycker mig se en trend, som om den skulle visa sig stämma, utgör en stor skamfläck på vårt svenska förplägnadsbanér!
Svenskt Spritgille har i så fall, ytterligare en mycket viktig och helt uppenbar samhällsfunktion att fylla.

Och kom ihåg. - Raka, höga glas. Ingen is. Inga sugrör eller annat tjafs.
Just det!
Märket. Syd 6-11, mest god sikt, tidvis något regn.


17 kommentarer:

  1. Lester Bore',
    Tror att din tes stämmer. För att om möjligt motverka detta, tror jag att jag vid nästa möjliga tillfälle ska servera MahognyGrogg och LättGrogg. Har du resept på MahognyGrogg och ett par resept på trevliga LättGroggar?/Jool

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket gott initiativ!
      Eau de Vie och Trocadero är en gentil mahognykombination.
      När det gäller lättgrogg så kan du blanda brännvinet med i princip vilken läskedryck du vill, så länge du håller dig till 2-3cl sprit och 25-30cl läskedryck.
      Jag håller nog Renat/Grappo eller Havana Club/Coca cola för att vara säkra kort, möjligtvis att Beefeater/Tonic kan fungera också...?

      Annars är ju det förr så populära "groggbordet" en trevlig detalj vid en bjudning.

      Radera
  2. Hej Lester,
    Med tanke på Din glänsande hyllning till groggen ovan, så törs jag anta att Du som jag är en stor beundrare av pilsnerfilm, med dess självklara huvudstjärna Thor Moden som toppfavorit, en groggens ambassadör om någon.
    Han dog ju visserligen av det, men rolig var han!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Acke.
      Välkommen!

      Naturligtvis anser jag att Thor Modeén är en mycket god källa till muntration. - "En äkta mexikanare" är fantastisk!
      Synd att han söp ihjäl sig.
      Roffe Bengtsson är en annan favorit som tyvärr söp ihjäl sig.

      Radera
  3. Jag tror att groggens tillvaro till viss del är beroende på i vilken del av landet man befinner sig. Här i Dalarna vill jag nog påstå att groggen alltid har haft en given plats som både socialt kitt och en stämningshöjare. I varierande grad under årens lopp, men försvunnit har den aldrig. Naturligtvis är det också en fråga om sammanhang. Det är ju inte vin man i första hand tänker på när man hör ordet "ragggare", eller "knutte/hojåkare". Kan iallafall glädja Dej med att jag numera mycket ivrigt missionerar lättgroggens lov. Eau de Vie saknas numera aldrig.
    Putäll på er, grefvar och baroner!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gläder mig att du lovsjunger lättgroggens lovpris!
      Alla riktiga dandys har Eau de vie hemma för jämnan.

      Radera
  4. Vad fan är Aue de Vie? Klingar ju mera Jean Pierre Barda än Impala cab i mina obildade öron.
    Trevligt med en sjörapport på slutet!
    Att ens hjältar supit ihjäl sig är inte ett gott tecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eau de vie tillhör samma kategori som Jaloviina, dvs vinsprit/ädelbrännvin.

      Jag känner inte till detaljerna men använder uttrycket "att supa ihjäl sig" synonymt med att dö av hårt leverna, mycket jobb i kombination med en allmänt dålig livsstil...

      Radera
    2. Haha, annars kan man ju tycka att Jean Pierre Barda och Impala cab klingar rätt lika...;-) haha, ja jävlar....

      Radera
  5. Finnarna håller ju flaggan i topp, åtminstone när det gäller starkspriten.
    Där går det ju att köpa baginbox med kosken...

    Jag måste genast kolla om det går att köpa Jallo på dunk!

    Hur är det med Åland och groggen?

    SvaraRadera
  6. Håller med Anders (Falun) Det beror på vart i landet man bor. Jag då som håller till i dom södra delarna av landet kan garantera att man blir starkt ifrågasatt om man håller kalas och varken har en sup eller gök som det kallas här samt grogg att bjuda på både före och efter maten. För info så är gök lite vad man vill, kan va en whisky i vissa sammanhang, helst då en billig såklart typ statesman. (fy fan för övrigt) Klar sprit i vissa sammanhang, allt äckligt och billigt du kan tänka dig. Vad det än är så är allt legitimt att hälla i kaffet varmt som kallt. Då det lyxas på nån gång om året så är det den fina groggen josagrogg som bjuds.Själv när jag håller kalas så bjuder jag gärna på Renat å grappo då det ligger mig varmt om hjärtat. Jag är även förtjust i röd vin och dricker gärna det vid kalas men gör det då i mina trakter i ensamhet då röd vin inte riktigt har kommit till byn än.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tolkar detta som att groggens förtvinande tillvaro verkar vara en lokal företeelse...

      Radera
  7. Raggargrogg lär ju förekomma både här och där, fortfarande!?

    Frågor till spritgillet:
    - Räknas det som grogg ifall virket inmundigas först dagen efter?
    - Räknas single malt med ett par droppar vatten som grogg?

    Påstående:
    - Kossuvichy [kåssóvissý] är grogg i dess renaste form!

    Vill nu veta hur spritgillet sörjer för Kossuvichyns, fortlevnad och om möjligt, förfining?

    Ett möjlig utveckling är att ersätta alla nubbar vid skaldjurssörpling med Kossuvischy. Eventuellt, märk väl, eventuellt kunde både nubbe och fingerskölj/servett (med citronsmak) ersättas av en välutprovad Kossucitrus i en mindre skål.

    Detta skulle förenkla proceduren, då någon ubrister "skål" kan man välja att dricka ur eller skölja fingrar, eller både och.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först frågorna. - Eftersom spritgillet inte existerar annat än i min hjärna för tillfället väljer jag att svara på frågorna själv.
      - Det kan inte räknas som grogg ifall ingredienserna inmundigas var för sig på olika dagar.
      - Single malt med ett par droppar vatten i borde rent regulatoriskt klassas som grogg.

      Kossuvichy är sannolikt det självklara valet för den som är allergisk mot färgämnen, konserveringsmedel, smak och liknande.
      Återigen - eftersom spritgillet inte är sjösatt ännu kan jag inte svara på frågan om arbetet för dess fortlevnad, men spontant så är tanken att gillet ska verka för att ge all sprit den uppskattning den är värd om den brukas i sitt rätta element....
      Att det finns sätt att effektivisera en kräftskiva har du ju mycket goda belägg för.

      För vidare info om Svenskt Spritgille, se länken nedan.
      http://mahognygrogg.blogspot.se/2012/08/kulturgarning-utkast-ii.html

      Radera
  8. Jag får ärligt medge att jag har omdanats av min omgivning och hemfallit till att nyttja is när jag blandar. Däremot ölen vidhåller jag att servera skåpsval.
    Hasse G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dömer ingen, jag tillhandahåller endast verktyg för att var och en skall kunna ta ett moget och noga övervägt beslut på egen hand.
      Så länge man kan se sig själv i ögonen framför spegeln varje morgon så antar jag att man lever inom dom råmärken som finns...

      Radera