måndag 29 oktober 2012

Helgen V.43

Fredagsbönen blev inställd till förmån för surströmming, kräftor, supar och vackert mahognyfärgade groggar.
Lördagen blev således inte en jättekreativ dag, ett par romgroggar med advokaten under kvällen - dom smakade naturligtvis himmelskt, som vanligt...
Bland söndagskvällens aktiviteter fanns däremot både bromspedalsfix och bromsfästestillverkning. Min förståelse för att en del vänder sig till firmor som håller på med vattenskärning blir större och större för varje gång jag kapar och slipar fram grejer ur plåt - 5mm rostfritt är fan lite envist att hålla på med.
Delresultaten av ovanstående övningar finns att beskåda på dom bifogade bilderna.
Jag vet inte om jag gick lite väl bananer med borrningen i bromspedalen? - Sett genom SBP´s ögon alltså...

Att smyga runt i garaget medan band som Hurriganes, The Stooges, Ramones och TRBNGR underhåller, är väldigt trevligt och i det närmaste att jämföra med att vara på en dåtida "Dansrestaurang" - Med den skillnaden att det varken förekommer mat, dans, andra människor eller bartenders.

Slutligen vill jag passa på att visa min äldsta dotters självklara kärleksförklaring till det så mytomspunna Grovsnuset. - Ett mycket trevligt tilltag måste jag säga. Jag tror inte att texten och resten av teckningen hör ihop dock...

Det hade varit mycket lättare om man kunde köra med
pappmallen! - Svår att svetsa i iofs...










Grov och kraftig är ord som beskriver snuset perfekt.



12 kommentarer:

  1. Det har gått hål i transkåpan!
    Ett fint tips om du vill ha en bra koppling som funkar och trivs utan olja, är NEB eller annan speedwaykoppling.
    Jag gjorde ett eget kopplingsnav till min kompressorNorton och körde med torr NEB. Det funkade skitbra. Jag hade ju en Flintalåda på den, och den kopplingen är ju ett skämt. Särskilt rysk är lagringen av korgen, och det vete fan hur den ska funka att köra torr.

    SvaraRadera
  2. Måste ju vara masochist för att mer eller mindre "handjaga" 5mm rostfritt.
    Envis är väl ett annat ord som jag kommer att tänka på. Hoppas nu bara att lättningen inte gjort den alltför sladdring och skör.

    SvaraRadera
  3. Ge Maja en kram från mig och överös henne med beröm.... Skönt att se att din envishet inte har ändrats...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska hon få en kram!
      Envis!? Skulle jag vara envis eller hur menar du nu...?

      Radera
  4. "Jag är ju ingen talare, men..."
    Bakbromsstaget ser ju extra långt ut!?
    Hävarmseffekten går mer eller mindre förlorad, ser det ut som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. grogg.
      Jag är inte riktigt med på noterna nu...
      Menar du staget som håller skölden?

      Radera
  5. Är lite osäker på nomenklaturen å det svenska språket, men ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag är imbecill måste jag be dig berätta om hävarmseffekten på ett pedagogiskt sätt. - Vari ligger det mindre bra i konstruktionen?
      Anledningen till att den är lång är att fästet i ramen redan fanns där. - Lathet alltså!
      Är det dåligt om staget är långt?

      Radera
  6. Inte vet jag men jag, men jag hade väl helst sett ca 90grader mellan stagets ände i skiölden mot bakaxeln, typo. Kanske det inte spelar någon roll med cykelnav ;)
    Dvs dom saknar bromsverkan iaf. Eller så har jag missuppfattat hela upplägget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu förstår jag! Jag kommer nog att få modifiera staget när jag har fått kläm på utväxlingen från pedalen. - Var bromsarmen hamnar...

      Radera
  7. På tal om dotter med likadant namn samt snus. När hon var liten och tomten hade gett henne pengar så frågade svärmor (både nykterist och frikyrklig) av henne vad hon skulle göra med pengarna, varvid hon frankt svarade:
    "- Köpa öl och snus åt pappa"
    Det var helt enkelt obetalbart att se svärmors min :-)

    SvaraRadera