måndag 6 januari 2014

Miranda Tabacos, Hecho a Mano.

Under söndagen unnade jag mig en finare promenad tillsammans med en mexikan, som efter att promenaden nått sitt slut, skulle visa sig vara en av de godaste bekantskaper jag stiftat.
Generellt sett en mycket trevlig cigarr.
Den var lätttänd och brann jämt och fint, utan något "underhållsbehov".
Ganska mild ända fram till en bit efter mitten, men naturligtvis blev den något mer uppnosig mot slutet.
Dessutom har den ett lite dråpligt yttre som piggade opp mig en smula.
Om jag får läge på en låda av dessa så blir det sannolikt affär.

När jag, iklädd tredelad kostym, överrock, lågskor, galoscher och båtmössa i sälskinn, spatserade omkring på körvägarna som omger mitt hemman med min mexikanska vän vid min hand, så kunde jag inte hindra tankarna från att vandra iväg mot Tor Modeéns version av Sven Paddocks melodi En äkta mexikanare som tonsattes av Jules Vernes.
Den inre visionen av Don Carlos, när han "drar en liten stump" från Metropollittan i Nevv Jorck, och skrämmer kärringarna från kaffeborden, gav vällustkänslor som inte på något sätt gick att värja sig emot.
- Ett sånt temperamento!

Att cigarrökningens glädje är tveeggad är nu ett oomkullrunkeligt faktum.

























Det finns ett land,
som ligger långt långt bort nån stans i söder.
Det är det landet jag kommer från idag.
Det finns ett land,
där kaffet växer vilt och druvan glöder
och presidenter man byter varje dag.
Bland orkideer och bland kakteer
där får man vin förutan bok och komiteer.
Bland rosenmurar där faror lurar
och ibland vilda tjurar har jag vuxit opp.

Jag är en äkta mexikanare
och jag är van att göra som jag vill.
Jag har ett blod som en amerikanare,
och vill du skåda min figur.
Att dansa foxtrot som en amerikanare,
jag kan det ej, jag tar en rumba-sväng
Jag är en äkta mexikanare
jag älskar kvinnor och handgemäng.

brukar säja Caramba,
när ni sverige drar till fan,
och när jag druckit nam-namba
då gör jag utbrott som en vulkan.
Och därmed vill jag bara varna dej,
om du tar hand om flickan som är min,
Jag är en äkta mexikanare,
och gör jag det som mej faller in.

5 kommentarer:

  1. Verkar vara en tuff mexare, han ser ut att ha en skottskada vid ditt ringfingers topp, ungefär.

    SvaraRadera
  2. Är det inte lustigt att dom utskällda pilsnerfilmerna är egentligen dom enda filmerna från den tiden som håller idag. Om man jämför med dom allvarligt menade filmerna från den tiden som nära nog samtliga var av typen : Prästen har gjort skollärarinnan på smällen. Vilka kval vilken ångest, vilken moralisk trångsyn. Rena tarmvredet att titta på.
    Din citerade sång är ju ur "PP" som väl på sin tid var den mest kritiserade filmen någonsin. PP finns med på den nyligen utgivna Stora Pilsnerboxen. Köp den! Jag har avnjutit alla dom sex rullarna på den under helgerna. Jag säger bara: Strålande tider härliga tider! / Acke

    SvaraRadera
  3. Gunnar.
    "Skottskadan" är från en liten fadäs med ett buskage inblandat.

    Acke.
    En mycket god analys, som vanligt.
    Jag känner att jag nog borde köpa pilsnerboxen, men vet inte riktigt när jag ska hinna titta på filmerna...? När jag väl tar mig tiden så har väl filmformatet gått ur tiden och jag blir som vanligt sittande med svarte Petter.

    SvaraRadera
  4. Ville bara tala om att jag, efter att läst och sett om din mexikanske vän, blev inspirerad. Så till den milda grad att jag letade upp ett inköpsställe och inhandlade "Latino Sampler" fr. www.cigaro.nu, innehållande inte mindre än 22 cigarrer(fr. 7 olika länder), varav 2 Miranda Maximilliano. Det skall bli en ynnest att avnjuta framöver. Så nu är humidoren välfylld ett tag igen! Har du månne handlat på Cigaro? Om inte, rekommendras. Mycket bra service och snabb leverans. ps. En cigarrfråga ang. förvaring från en novis på området; Skall man behålla plasten runt cigarren i humidoren eller inte? Plåttuben?ds.

    SvaraRadera
  5. Anders.
    Jag har inte handlat där men jag tar ditt tips till min bok. - Tack för det och jag hoppas att du också får Tor Modeén tankar av cigarren.
    Angående plast och tuber i humidoren så vet jag faktiskt inte, jag är ju en ytterst amatörmässig cigarrrökare...
    Flugfiskar´n eller Gunnar har säkert god information i ärendet.

    SvaraRadera