lördag 11 januari 2014

Kulissmakeri.

Dagen bjöd på fint besök då min vän Jerker passade på att förena nytta med nöje genom att dels leverera ett engelskt hjul som kabinettets koryfé köpt i lag med sin advokat, och dels genom att dricka ett par koppar kaffe.
Efter att Jerker mer eller mindre tvingat mig att slinka i lekdräkten och gå ut i garaget för att lossa och transportera in den nyinhandlade verkstadsutrustningen, så passade jag på att plocka på toppar och ventilkåpor på min mekaniska stridshingst. - I morgon natt blir det nog fabrikation av övre motorfästefäste och det kommer med största sannolikhet att upplevas som en psykisk hudstrykning.
För att inte mitt bräckliga flickpsyke ska tillintetgöras under det eventuella nattskiftet, kommer jag under morgondagen att närvara på min gode vän Kyrkoherdens sista predikan inför sin gudsfruktande, och av situationens allvar något vacklande församling.

Förresten! Jag behöver tips på tändning som har en självupplevd god funktion. - Tips som går ut på att magnettändning bör monteras kommer inte att bifallas då pengar som bekant inte växer på träd.



11 kommentarer:

  1. Dyna Single Fire har självupplevd god funktion. Jag harvade med brytare ett par år först och kickade jättemycket. Jag har dessutom dålig erfarenhet ev NGK-tändstift. Dom tycktes tröttna efter någon månad.

    /J B

    SvaraRadera
  2. Ignitech. Billigast och skitbra.

    SvaraRadera
  3. ?? Får man kicka mera med brytare? Jag har aldrig provat nåt elektroniskt, men har inte haft några startproblem heller(Förutom då jag använder Amal Gp).
    Annars är ju brytare bäst, eftersom det är äldst.

    SvaraRadera
  4. Brytare måste ju absolut ge mest "bang for the buck ".

    SvaraRadera
  5. Men brytare växer ju inte heller på trän...

    SvaraRadera
  6. Körde med Dyna 2000 och elstart på min EVO, det fungerade jättebra. Om jag inte är helt ute och cyklar så är Ultima tändningen samma som Dyna fast betydligt billigare...Tror jag.
    Amal GP sitter det på Hulstern vaa ?

    SvaraRadera
  7. Om brytare är lika bra som Dyna så är ju Dyna onödigt eller kanske till och med bedrägligt.
    Jag vet varken in eller ut, måste man verligen ha tändning?

    SvaraRadera
  8. Två starka röster FÖR brytare kanske avgör saken? Dessutom har du väl deras adress för dygnetrunt-support när högerbenet känns som en betongpåle! Skämt åsido - som du vet så eldar man för kråkorna med originaltändningen eftersom den alltid tänder båda stiften samtidigt. Säkert inga problem om alla delar är tiptop och anpassade för varandra. I mitt fall körde jag med S&S Super B, i princip ett tvåtumsrör med ett vridspjäll i. Gashastigheten när jag kickade var möjligen jämförbar med Amal GP eller en svårt lungsjuk uteliggare?

    /J B

    SvaraRadera
  9. Lester, vad gäller tändning eller ej har jag gjort lite efterforskningar :
    Tändsystemets funktion är att initiera förbränningen av bränslegasen i en ottomotors cylinder vid en sådan tidpunkt i motorns taktcykel (tvåtaktsmotor eller fyrtaktsmotor) att hög verkningsgrad och låga avgasemissioner erhålles.. Vid flera cylindrar har man en tändföljd som anger i vilken ordning motorns cylindrar tänder.

    SvaraRadera
  10. J B
    Jag tolkar ditt inlägg som Dynavänligt och sätter en pinne därvid.

    Jerker.
    Ditt tekniska mumbojumbo skulle kunna uppfattas som elitism. Baserat på det jag trots allt begriper, inser jag att tändning förefaller vara av stor vikt när det kommer till att få ut "det lilla extra" ur motorn.

    SvaraRadera
  11. Haha...
    Lester - så tolkar jag det också.
    Tror att tändning kommer att ge det lilla extra...

    SvaraRadera