fredag 24 januari 2014

Ett sorgligt referat från fattigsverige.

Olja är ett medium som, trots teknikens hisnande framfart, säkrast transporteras i traditionella ämbar som dunkar eller i rör som i detta fall.
Som den eventuelle läsaren naturligtvis redan vet, så sker transporten av olja mellan motorcykelns oljetank och motor under tryck, det betyder att transportsystemet måste vara ordentligt säkrat mot läckage och det duger alltså inte med en hink i det fallet.
Vidare måste anslutningspunkterna i transportsystemets alla ändar vara möjliga att dela utifall ett eventuellt maskinellt haveri skulle uppstå och maskinen måste tas isär. - Det är nu det börjar krångla till sig...
En fiffig lösning på problemet med demonteringsmöjligheten är att använda sig av klämringskopplingar eller konkopplingar och det var även min ambition denna gång, men naturligtvis stötte jag på patrull omedelbart.
Behovet var bland annat raka kopplingar för åtta millimeters rör med 1/4" konisk rörgänga av lite olika längd i andra änden.
Självklart hade den ansvarige inte beställt hem den specifika kombinationen och hyllorna gapade tomma.
Faktumet att spargrisen som tidigare använts för den typen av utgifter, sedan länge krossats så till den milda grad att den inte ens går att limma ihop längre, lade sig som ett extra vulgärt löklager på denna veritabla laxsmörgås och bedrövelsen var naturligtvis mycket massiv.

Jaja!
Finns det inga pengar kan man som bekant inte handla. Lösningen i det här fallet blev att modifiera befintligt materiel till nåt som kan passa.
Än så länge går i alla fall allt enligt den dagsfärska planen.

Swintråkigt att vara barskrapad när man verkligen behöver investera sig ur krisen...



10 kommentarer:

  1. tråkigt med barskrapning. men det är ju ändå lite av en tradition i dessa så kallade oxveckor. långa mörka dagar fyllda av förvärvsarbete som i bästa fall kan avslutas sent på fredagskvällen, som ofta blir synnerligen asketisk med endast ren sprit i glasen. Fjärran är de lyxiga groggar man blandade till under julhelgerna. ack ja. men snart vänder det, det verkar bli den 25:e imorgon redan.

    SvaraRadera
  2. Inget fel med att smörja hinkvis heller, trycksmörjning är bara en fluga: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=516355&page=183

    /J B

    SvaraRadera
  3. Oljans väg från tanken till motorn sker ju inte med tryck, utan med självfall. Nu har du köpt för exlusiva grejor bara för att du inte frågade morsan hur det funkade innan. Orutin! Man ska alltid fråga mamma.

    SvaraRadera
  4. Janne.
    Jag hade som tur var lagt undan en flaska nordamerikansk frihetsdryck, vars innehåll jag blandade med innehållet ur en flaska sydamerikansk frihetsdryck.
    Efter den manövern föll all bedrövelse ned på logbotten som en säck rovor.

    J B
    Vad konstigt du skriver.
    Har du tagit starkt?

    Stellan.
    Jag visste att den felformuleringen skulle komma att bita mig i nacken!
    I vanlig ordning ligger det lagda kortet kvar. Är man karl nog att tänka, förstå eller uttrycka sig undermåligt så ska man banne mig vara karl nog att hånas för det också!

    Självfall är väl ett reultat av det tryck som atmosfären anbringar på vätskans yta? Såvida det inte handlar om en ung mans helt naturliga hårvåg i pannan...?

    Jag använder bara utskrotade prylar, men det har sällan med funktion att göra. Dels för att jag inte begriper mig på funktion i allmänhet och dels för att utseende är mycket viktigare än insida - vilket Nalle Knutsson är bevis på.

    SvaraRadera
  5. Man kanske får fresta med ett sms-lån från Vallby hästhandlartjänst ?
    Endast 89% effekiv ränta.

    SvaraRadera
  6. Synd att det är så väldans långt till Småland från ditt gods... Hört talas om en tjomme som bor i södra delen av det landskapet som sitter inne på en del sådana artiklar som herrn söker. Har nog dessutom ca 20m rör till dessa kopplingar om du råkat montera tanken lite långt ifrån motorn...

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte annat än hålla med. Sannolikt fanns det en logisk förklaring vid skrivtillfället.

    /J B

    SvaraRadera
  8. Jag har pengar på banken och en Dyna 2000 i liggandes i bankfacket...Fast brytare är givetvis mycket bättre. Vill du låna kulor ? Räntefritt givetvis, man är ju röd lixom.

    SvaraRadera
  9. Jerker.
    Självklart gläder det en gammal ockrare när erbjudanden gällande finansiering kommer smygande.
    Tyvärr måste jag tacka nej eftersom jag redan har ett pågående ärende av samma karaktär i en snarlik bank.

    holmen.
    Ja, det här är ju inte första gången jag önskat att min väg till Småland varit kortare...

    SvaraRadera
  10. rocket.
    Att du är vid goda finanser gör mig naturligtvis glad å dina vägnar. Min håg står dock till Dyna S och den kommer att bli min så fort jag växlar tillräckligt mycket av min tid mot pengar.
    Att du erbjuder ett lån är en fin gest. Tyvärr måste jag refusera ditt erbjudande med stöd av den ständigt närvarande regeln gällande orimligheten i att göra av med pengar man inte har.

    SvaraRadera