fredag 31 januari 2014

Kärnfredag.

Om man ponerar att veckan är den svetssträng som sammanfogar ett fästöra av sämre konstruktionsstål med spannmålskärrans bakaxel av stålgjutgods ,en svetssträng som den åldrande jordbrukaren haft i åtanke och våndats över under lång tid, så skulle fredagen med en oomkullrunkelig säkerhet utgöra själva fogen.
Alla andra dagar är följdaktligen slagg vars egenskap är att skydda fredagen.

För att synliggöra fredagen krävs naturligtvis en slagghacka och den bildliga slagghackans fysiska uppenbarelse är i sanning ett högst personligt val.

Det utarmade Trasproletariatet, som inte ens enses vara dugligt revolutionsmaterial, skulle kanske använda sig av rött vin ur ekonomiförpackning, medan den utblommade dandyn kanske skulle forma sin slagghacka av en tredelad kostym, fickur, hatt, en hela Renault och ett par cigarrer?
Att det står var och en fritt att utveckla metoder för att avlägsna fredagens slaggkapsel är tvivelsutan och ingen metod som leder till att fredagen blottas kan avfärdas som olämplig.

I egenskap av stor beundrare av vårt östra grannland kommer jag att hylla den finska ryggrågen och därtill hörande integritet genom att njuta den flaska Rosita jag anskaffat tidigare under dagen.
Uppepå det kommer jag även att fortsätta forceringen av iordningställandet av The Hootenanny Swinger.

En parentes...
Rositan får mig osökt att tänka på det ödesmättade tillfälle under förra veckan då jag besökte en av Systemaktiebolages butiker i Stockholm, i Hornsberg närmare bestämt, och kände mig lite vilsen i butiken...
-Ursäkta mig fröken, Var hittar jag brännvinet?
-Det står här borta, följ med mig.
Vi går mot en hylla längst in i butiken.
-Här har vi brännvin, vilken sort ska du ha?
-Renat.
-Renat... Hmm, jag tror inte vi har det?
-VA?
-Nej, det verkar inte finnas,det kanske inte säljer så bra. Vänta så ska jag kolla...
Jag väntar otåligt medan den mycket trevliga representanten reder ut saken för att efter en liten stund återvända.
-Neej, tyvärr... Den har utgått ur vårt standardsortiment men du kan beställa den om du vill.
I det ögonblicket insåg jag att huvudstaden, i likhet med den svenska brännvinstraditionen, är förlorad.
-Nej tack, men jag ska ha en flaska Eau De Vie också, vart finns det?
-Eau de vie... Vi kan titta här borta.
Vi går till en hylla precis intill för att inse att det inte finns någon Eau de Vie heller!
-Nej det verkar vara slut, vänta så ska jag kolla.
Hon återkommer återigen med det ytterst olustiga beskedet att även denna dryck svikits av huvudstadens befolkning.
Jag tackar henne för visat intresse, tar mig samman för att kunna slutföra de transaktioner jag trots allt avser att genomföra och går till kassan för att betala.
Det är med nöd och näppe jag kan hålla tillbaka tårarna där jag står i hissen på väg ned mot markplanet.
Smärtsamt påmind om att jag just blivit frånåkt av alkoläsk och lådvin. Ensam i min mission att upplysa den stinkande allmogen om brännvinets intensitet och friska spänst.

Den nyss utsprungna domedagsevangelisten undrar naturligtvis var det kommer att sluta? Vilken av samhällets absoluta grundfundament står näst i tur att motta folkets skoningslösa dom?

För att slita mig loss från dessa mörka tankar önskar jag att den givmilde och broderlige kabinettbesökaren delar med sig av aftonens eventuella utsvävningar, såväl liquida som fysiska sådana...

10 kommentarer:

  1. Long time... Vin vin vin, här har vinet flödat under matlagning och till maten, kött... Har påven fånig hatt? Efterrätten bestod av vaniljglass med lakrits och chili, rekomenderas varmt! Kvällen kommer med all säkerhet avslutas med en hederlig rom & cola, som bas kommer jag nog använda Kraken Rum som jag blivit barnsligt förtjust i, skål broder!

    SvaraRadera
  2. Turkpizza och vatten, en liten slurre burbon och en liten skätt Minttu. Just nu njuter jag av sovmorgon.

    SvaraRadera
  3. Har haft ynnesten att få avnjuta 15 årig Rum Matusalem Grand reserva. Detta var en mycket trevlig bekantskap som jag varmt kan rekommendera.
    Willy Wonka

    SvaraRadera
  4. Va fan Rocket, du skulle ha dratt en KUNG till pizzjäveln.
    Drusse, min förebild inom manlighet och macho-gebitet, pimplar vin likt ett kvinnfolk! Jag är förkrossad. Tur att du är snygg i alla fall!

    SvaraRadera
  5. Drusse.
    Ditt besök skänker som vanligt en gränslös glädje, dock är jag lite orolig gällande vinet... Kontinentalsupandet kan nämligen få svenska män att så sakteliga glida nedför den galopperande alkoholismens ravin.
    Kraken Rum? - Det låter en smula suspekt.

    rocket.
    Pizza och vatten? - Det verkar vara en väldigt spontan middag. Jag misstänker att frugan är borta och att du är gräsböckling?

    Willy.
    Fredagsfirandet når onekligen nya höjder med sådana luxuösa produkter.

    Stellan.
    Jag oroas också över vinets framfart på samtliga fronter. Kontinentalsupandet kommer förr eller senare att förvandla många ståtliga rallarättlingar till gråtmilda syltryggar som inte kan kasta vatten utomhus därför att dom inte har något att sitta på.
    Når cirkeln väl har slutits finns det "positiv särbehandling" och "herrparfym" kvar.
    Nåja.
    Jag nöjer mig med att lyfta ett varningens finger denna gång...

    SvaraRadera
  6. Hmm, systembolaget i Hornsberg är för mig helt obekant och det låter som ett Systembolag i utförsbacke. Det finns fortfarande bolag i huvudstaden som har stil, klass och finess. Du ska ta dig till den del av Södermalm som ännu inte invaderats av inflyttade lantisar med hippsterattityd och lustiga matvanor. Här mittemellan ostronknivsöder i Hornstull och de kvarter som ligger öster om Götgatan i surdegssöder. I hjärtat av vad man ibland skämtsamt kallar pistolsöder finns en gata som heter Rosenlundsgatan, där finns ett bolag som inte gömmer undan brännvinet längst bak i butiken. Direkt vid kassorna, likt lösgodiset på kooperationen, hittar du både inhemskt tillverkad och importerat brännvin i bekväm plockhöjd. Bolaget ligger på bekvämt gångavstånd för de som just blivit utsläppta från MariaPol eller Polishuset i samma kvarter. Personer som kanske just då behöver en så kallad Ostburgare till frukost. (En sjukommatvåa sägs ha samma näringsvärde som en ostburgare, därav namnet).

    SvaraRadera
  7. Hela sk söder är lite överskattat. Möjligtvis att det enda gedigna som återstår är den oheliga treenigheten: Halva inne, Ursut inn och Svart & brun runt Mariatorget sen är det inte mycket mer.

    SvaraRadera
  8. Hela jävla hufudstaden kan dra åt helvete om någon skulle frågad mig...
    Men vem skulle fråga någon som spenderar sin lediga i en källare utan varesig surdeg eller bakelitbrillor ?
    "Smutsiga och bullriga fordon som varken är BMW eller ÅDI, fyy för packet...vi röker ut dom genom att dubbla hyran för vi har ju ändå köpt barren".

    Tvi .!

    SvaraRadera
  9. Tare soft, anledningen till att jag skanderade ordet för de jästa druvorna i triss var antalet glas som intogs under middagen... Sedan dracks det Matusalems Grand Reserva som avec, en bra rom om aningen "spritig" för min rom gom. Att det skulle vara omanligt att dricka vin tar jag med ro, för det första så måste jag i mellan åt bejaka min homoerotiska sida och för det andra så såg jag på tv (och då måste det vara sant) härom aftonen en serie som hette Spartacus, det var ena djävulskt hårda gossar som slogs, knullade och söp just vin och då kände jag att kunde dessa barbarer iklädda djurhudar klunka vin i rikliga mängder ta sig en kvinna (de behövde inte ens ragga?) samtidigt som de dräpte någon antagonist på det mest bestialiska sätt så var det det helt okej att ta en halv flaska vin till krubbet utan att tulla på manligheten... Fast det kanske var skitsvårt att få tag i en pilsner på den tiden i Rom?

    SvaraRadera
  10. Grogg: Det har blivit så på grund av för mycket inflyttade lantisar tyvärr. Ställena du nämner är ofta toppentrevliga

    Erik: Troligen inflyttade lantisar. Den traditionella Södermalmsbon välkomnar raka rör och springergafflar i sitt garage

    SvaraRadera