fredag 1 november 2013

Helt enkelt Fredag.

Till slut kom den trots allt, den efterlängtade dag som i den slarviga och ständigt tjattrande folkmunnen går under namnet Fredag.
Precis som Don Quijote eller Jörn Donner vore i det närmaste noll och intet utan sina lojala följeslagare Sancho Panza och Harry Schein, är naturligtvis också fredagen i behov av en förstärkare, eller kanske snarare en aktivator, varför den i alla lägen ackompanjeras av sin ständige följeslagare - Fredagskvällen.
Den eventuelle läsaren har säkert förberett aftonen genom att under veckan påvisa god intelligens och därmed försett sig med de varor en fredagskväll kräver? Då mitt kabinett härbergerar en mycket brokig skara tänker jag inte skriva någon ur den skaran på näsan genom att i förväg insinuera det ena eller det andra sättets förträfflighet i förhållande till annat, utan istället nöjer jag mig med att ge uttryck åt en ytterst ödmjuk vädjan gällande att sanningsenligt tillmötesgå det egna fredagsbehovet - vad det nu än må vara.

Nyfiket undrar jag såklart vad den andefattige lismaren, som efter år av osäkerhet, tvivlan och ett inbillat utanförskap till slut tvingats ge sig hän åt ett ytterst inlevelsefullt, om än uppdiktat, idrottsintresse som i praktiken drivit honom ur askan och rakt in i ett bokstavligt inferno av vct-kläder, offside, vuxna män som kallar varandra för "gubben" och annat sattyg som för alltid dimmat hans klarsynthet och kommer att förpassa honom till ett liv kantat av irrationella handlingar i idrottens namn, anser vara ett fredagligt behov?
Vad kommer den överviktige medelålderskvinnan, som på grund av sin oförmåga att ta konsekvenserna av sina egna handlingar ständigt drabbas av dålig självkänsla gällande det egna templets fasad varvid en ny diet känns som det självklara valet framför den effektiva men ack så jobbiga motionen, att kröna denna högtid med?
Slutligen...
Kommer den närige handlaren, som genom sin prissättning och sin hetsjakt på profit omöjliggör för svenska bönder att överleva på sitt värv, att fördriva kvällen i sällskap med börsens ständiga påhejare och tillsammans med denne höja de kristallglas, som fyllts till bredden med den svenske arbetarens blod, och utbringa en skål till osmaklighetens ära?

Som en parentes kan jag meddela att jag under gårdagen slet mig ur de metallens bojor som fjättrat mig under ett drygt decennium, och hängav mig åt något så makalöst märkligt som polyester, glasfibermatta och ett par timmars krångel och kladd...

13 kommentarer:

  1. Jag håller mig till svalt Rosé som minner om sommaren. Till aftonskaffning värmer jag en burk Bullens pilsnerkorv.
    Tjing!

    SvaraRadera
  2. Hasse.
    Generellt sommartema hör jag.
    För egen del har jag en burk Bullens står i isskåpet, den skall sannolikt avnjutas under morgondagen under andäktiga former. - Historiens vingslag är påtagliga under en dylik traktering.
    Soldatens ärtsoppa är en annan traditionsbärare som i regel får betraktarens ögon att tåras då den ställs inför det ödesmättade ögonblick som blotta åsynen av en burk utgör.

    SvaraRadera
  3. Det är Gotland Grand national imorgon, dricker vatten ikväll...

    //Philip

    SvaraRadera
  4. Simon från skogarna1 november 2013 kl. 21:26

    Nu konsumenttestas Schweppes LemonMynthe fusion i kombination med Havanna Club. Resultatet var redan från första glaset en njutning. Nu skulle jag gissa att jag är inne på glas nummer sex och nu är jag övertygad om att detta är det bästa jag någonsin konsumerat, syre inkluderat.

    Väl mött!

    SvaraRadera
  5. Lester, jag tror att mitt starka motstånd till mjuk byxa grundas i det du just gjort allmogen varse om :"idrottsintresse som i praktiken drivit honom ur askan och rakt in i ett bokstavligt inferno av vct-kläder, offside, vuxna män som kallar varandra för "gubben" och annat sattyg som för alltid dimmat hans klarsynthet och kommer att förpassa honom till ett liv kantat av irrationella handlingar i idrottens namn"
    Detta om detta.

    Philip!
    Jag bockar och bugar i respekt för det som komma skall.
    Vi har en riktig man ibland oss.
    Har du åkt tidigare?
    Nästa år kanske jag får åka med?
    Bor du i mälardalen eller på ön?
    Frågorna hopar sig med hatten är som sagt av.

    Annars är det ju kortburk och rötjut.
    Mycket nöje.

    SvaraRadera
  6. Erik, ja de är tredje gången.. Häng på vettja, tillbringat några år i Sala men nu e vackra Östergötland!

    //Philip

    SvaraRadera
  7. Jeremiah Weed.
    Med is.
    Analysera det, du!

    Jag har gått och sugit på sådana hela arbetsdagen, under kvällens lövblåsning och påföljande Flåklypa-tittande med sonen. Ett par Perdomo Fresco har inhalerats också.

    Det är så jag förvånar mig själv, faktiskt.

    SvaraRadera
  8. Cigarra på låda, på sidan José Cuervo Espesial.

    SvaraRadera
  9. Simon.
    Jag har varit i exakt den dryckesterräng du beskriver och jag vill minnas att jag söp som om det inte fanns någon morgondag... Kan det stämma?

    Jerker.
    Mjuk byxa är visserligen idrottsmänniskornas uniform men man får inte glömma att det även är missbrukarnas, de dementas, folkraceförarnas och socialgrupp 23s självklara högtidsdräkt.
    Även vissa världsberömda fotografer väljer att låta den mjuka byxans textil möta den gamla Volvo sjufyrtions nedslitna dyna då och då.

    Gunnar.
    Jag vet att jag har sagt det tidigare men jag måste återigen poängtera att du är en lyckligt lottad man. Dessutom med lynne och smak som definierar en sann vivör.
    Alltid ett nöje.

    TomCad.
    Jojo, mexikansk ångest, buteljerat och klart.
    Viva la revolucion! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha..
      "socialgrupp 23s självklara högtidsdräkt."
      Skitroligt...

      Radera
  10. Simon från skogarna2 november 2013 kl. 07:36

    Här på morgonkvisten, då min avkomma kräver sin faders vägledning när han kl 6,30 börjar dagen med tecknade madagaskar blir jag än en gång påminnd om att en svag karaktär är ett mycket tungt ok att bära.

    SvaraRadera
  11. Ha ha! Har Siwer mjukisbraller? Syns inte en halvseg i såna?

    SvaraRadera
  12. Stellan.
    "vissa världsberömda fotografer" skulle ju kunna syfta till i princip vem som helst, Volvos 740 modell var dessutom en väldigt populär vagn... ;)

    Jag säger inte mer än att en del män i mjuk byxa har sett mera framstjärt än vad den genomsnittlige mannen, yrkesverksam och tillika patologiskt onanerade till vaxade sidor i fyrfärg, ens i sin vildaste fantasi vågat föreställa sig.
    Att en halvfylld fallos ger sig till känna under textilierna är för övrigt inget annat än en ren och skär komplimang och ett ärligt bevis på ett levande libido.

    Fan, jag blir mer och mer sugen på att börja ett nytt liv i mysbrallor!

    SvaraRadera