fredag 29 november 2013

En känslomässigt närvarande Fredag.

Det var i grevens tid men nu är den här. - Fredagen.
Dagen som får till och med självaste söndagen att framstå som en av veckans enklare torparluncher, medan den själv besitter all den tjusning och karaktär som finnes hos den överdådiga fem eller sjurätters menyn. Dessutom bjuder fredagens afton en fägnad som inte finns att finna någon annanstans.
Mitt ödmjuka råd till den eventuelle läsaren är att låta sig omslutas av det våtvärmande grötomslag som fredagen de facto utgör. Naturligtvis utan några som helsta reservationer och med en glödande entusiasm.
En liten men ack så viktig passus i sammanhanget är att det folkhemsbaserade högtidliggörandet av fredagens aftontimmar inte har någon som helst koppling till muhammedanernas fredagliga glädjeyttringar.

Som folklivsintresserad och tillika folkbildare, ligger det naturligtvis i mitt intresse att söka efter den svenska folksjälens olika utfall i allmänhet och dess dryckesvanor i synnerhet, av den anledningen återkommer jag gång på gång till kärnfrågan.
Vad dricker den utmattade och ålderstigna hopen av arbetarklassrepresentanter?
Är det en kasse Stockholms? Eller blir det en alldeles för starkt blandad Star Gin och Grape Tonic? Kanske blir utsvävningen total och man låter sig läskas av en Absolut Kurant och Schweppes Russian?
Informera mig!
Jag sätter allt mitt hopp till den frustande pöbel som understundom låter sig uppehållas i kabinettets gemenskap...
Precis som Dante berättar i sin komedi, kommer de likgiltiga att straffas i helvetets vestibul, genom att för evigt jaga den blanka fanan, och de jagande kommer i sin tur att jagas av "getingar, flugor och larver".
Det ovanstående är en påminnelse som med all önskvärd tydlighet illustrerar det förakt som rättfärdigt drabbar den som genom att försegla sin mun visar sitt ointresse och sin högfärd.

För egen del har jag, i egenskap av svårmodig, njutit en förrätt bestående av den store poeten Kris Kristoffersons sagolika tolkningar av borttappad kärlek, vilka ofta är så inlevelsefulla och vackra att jag numer förbannar mitt arma liv att jag aldrig fått uppleva denna rosenskimrande ångest.
Förrätten sköljdes ned med Rom, men inte på ett simpelt och smutsigt russträvande vis, utan på ett gentilt, ödmjukt och framförallt insiktsfullt vis, medan jag konstaterande att den vuxne mannens tårar är en liten aning saltare och besitter en oändligt mycket större kropp än den juveniles. - Detta är tyvärr ett oomkullrunkeligt faktum som dock är förbehållet den känslomässigt närvarande...
Således innebär oförmågan att uppskatta den nordamerikanske skalden en bekännelse av egen omänsklighet.

11 kommentarer:

  1. Din fredag verkar börja rejält mycket senare än min

    SvaraRadera
  2. Vad är Html? Och hur påverkar den något?
    Om man av misstag får in svensk media i radion, så tjatas det om hbtq... som står för homo,bi,trans och queer. Nån som vet vad skillnaden är mellan homo och queer? Mer än ursprungspåket, vill säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet du nog själv, när det svider till i julstjärnan...

      Radera
  3. Säsongens först julöl. En electricnurse winter ale. Sitter fint

    SvaraRadera
  4. Stellan. Häromdagen rattade jag in P3 som du brukar nämna. Det var nyheter. Höll på att spy redan efter några sekunder: "igår knivhöggs en man i benet..." Till tonerna av nån jävla bakgrundsmusik! Detta borde rendera några örfilar för den ansvarige.

    Boré. lite Jack Daniels. Överväger lite till.


    /J B

    SvaraRadera
  5. P3 snackar bara TV-serier nuförtiden.

    SvaraRadera
  6. Sitter båfe förbannaf. Packaf och mycket mätt och bwlåten på statens järnvägar efter att ha ha spenderat några timmar på Grapes vinkällare på Grevgatan. Östermalm.
    Ettt öferklassgak som står för allt som jahg hatar.
    Men det är klart att jag låter mog mutas av kapitalismen.

    Meedt dyrt rödtjut, för swin.


    SvaraRadera
  7. Rom och cigarr är vad jag livnärt mig på under en vecka i Malaga. Även på fredagen, varför bryta trenden?
    I morgon stundar hemresan, så då kanske man får skärpa sig lite.
    Faan!

    SvaraRadera
  8. Satt förresten bredvid Elisabet Höglund på flyget ned. Trevlig dam som imponerar med ödmjukhet trots en livserfarenhet över det vanliga.

    SvaraRadera
  9. Gunnar.
    Malaga!? Och Rom o cigarr som lök på laxen också.
    Det är inte utan att en viss nyfikenhet gör sig gällande. Men det är klart, att det skulle duga med gamla Sverige vore kanske en löjeväckande tanke...? ;)
    Elisabeth minsann. Jo, nog har hon varit med allt.
    Hon är faktisk en av de få journalister som då och då faktiskt rapporterar sanningsenligt, vilket naturligtvis inte ses med blida ögon av hennes kommunistkollegor...

    SvaraRadera