tisdag 26 november 2013

Svarfning.

Den tjugofemte November tjugohundratretton.
Det är en bister afton och jag hålls vid min svarfstol. Jag förvaltar mitt uppdrag att tillverka fotstöd och bromsdetaljer till min motorcykel.
Att bromsens funktion på en dylik tingest är av yttersta vikt är uppenbart och det framgår dessutom med all önskvärd tydlighet av §42:mom 2. i den mycket tongivande skriften, Kungliga Majestätets förordningar om automobiltrafik jämte Kungliga automobilklubbens trafikreglemente för stad och landsbygd.

"För motorcykel, varom här är fråga, gäller dessutom, att den skall vara försedd med minst en snabbt och säkert verkande broms."

Min förhoppning är naturligtvis att frukten av mitt arbete kommer att vara just "snabb och säkert verkande".
För övrigt är det snart dags att såga ut "pedaler" och grejer ur en sex millimeter tjock rostfri plåt. Det kommer sannolikt att bli både avkopplande och mycket intressant.

God afton.





5 kommentarer:

  1. Jo, att såga 6mm rostfritt är ju direkt förknippat med avkoppling och trivsel.
    Glöm inte att v-foga pinnarna innan svetsning, annars kan dom brista och följden kan bli att du trillar av din motorcykel!

    SvaraRadera
  2. Stellan.
    Då jag upptäckt att den gängse normen i Sverige är att man i regel tar avstånd från manuell bearbetning av metall, jag funderar därför på att söka asyl i Sverige i första hand och i Finland i andra hand. - Vad tror du om det?
    Självklart blir det en stark och pålitlig fog när fotstöden ska ihop.

    SvaraRadera
  3. Apropå ärtsoppa, färdigställdes projekt BUSE ?
    Har inget minne av det.

    SvaraRadera
  4. grogg.
    BUSE ligger för fäfot just nu men är absolut inte bortglömt.

    SvaraRadera