fredag 10 augusti 2012

Vill vara Bud Ekins eller Gösta Bohman. - Är Bo Rappne... Antiklimax!

Så, äntligen har mitt kött fått komma till kvällslig ro, även om det mentala, som sammantaget är mer likt  Kiviks marknad än nåt annat, går på full mutter... Jag börjar ledsna på att alltid grubbla på sånt som är oomkullrunkeliga fakta - att nutid är sämst och sånt. Undrar om en lobotomering kan befria mig från detta ok och göra mig till en i SAP´s lojala skara av "icke facklärda arbetare"?
Varför kan inte hjärnan koka av amorösa villfarelser istället?!
Hursomhelst!
Den dag som i den otvättade och girigt dreglande folkmunnen ibland kallas för "lillsöndag" - Dvs den dag som råder - skulle egentligen ha avnjutits med att bygga lite på Trajjan till tonerna av både Svensk och Amerikansk punkrock, lite religiös 40-tals country och säkerligen några jamaicanska guldkorn från 60-talet. Men istället blev det helt om och jag togs lite på sängen av ett rabattbygge.
Att transportera det nödvändiga materialet till den valda platsen, samt att sammanfoga dessa bitar på ett vettigt sätt, var inte gjort under ett swinblink. Det tog faktiskt hela dagen i anspråk. - Att efterarbetet kommer att ta ännu längre tid ser jag, med mina realistpessimistögon, som en nattsvart självklarhet.
Efter att rabatten deklarerades av byggherren/beställaren, som färdig och utan anmärkning, var det dax för sedvanlig undfägnad.

Jag tog mig senare friheten att gå över till min granne för en s.k. "överraskningsvisitation" - Allt var naturligtvis i sin ordning så istället för att komma med anmärkningar, kunde jag bida min tid med att titta lite på spår av svunna tiders tillverkningsindustri i dom skrothögar som ska lämna advokatens ägor under morgondagen.(Fan vad fint och gediget dom gjorde saker förr.) - Skrothandlare Plund har förnämt deklarerat att han, under fredagens tidiga timmar, kommer att förära grannfastigheten med en liten visit av förvärvskaraktär istället för den sedvanliga förmiddagssupen...

Som detta inlägg gör gällande i sitt första stycke har jag alltså avvecklat allt vad arbete belangar och ligger nu i min fållbänk med en sjusärdeles mustig pris matsnus i truten och en lättgrogg på enstjärnig Jaloviina och Sthlms Cola ståendes på bordet. Egentligen borde jag vara in i helvete nöjd med dagens åstadkommanden, men den krypande och så otroligt välbekanta olustkänslan av att det hade gått att krama ur mer produktivitet ur dagen om jag inte hade varit så förbannat lat, ligger som ett fuktigt vadmalsstycke över hela mig. Jag undrar om lobotomering hjälper mot den känslan också?
Btw så gråter jag lite till Cookies And Beans också...Vackert, vackert.

Slutligen. Eftersom både Holmen och Jerker har, med mycket stor inlevelse och glädje, talat sig varma ang folkliga och halvsuspekta fordon,  så kommer jag att raljera lite kring det tidiga 40-talets hetaste fortskaffningsmedel - Cykelbilen.
Cykelbilen tog ju, som alla minns, Sverige med storm under det förbud mot privatbilism som infördes 1939. En uppsjö av modeller presenterades, varenda litet snickeri med självaktning hade en modell som skulle få den transporttörstande massan att beställa ritningar, eller ännu hellre en färdig Cykelbil. Några exempel på modeller följer nedan. - Utan inbördes ordning dock.

1. Pedobilen. - Konstruerad av Ing. Hans Axelsson. Enl. uppgift den mest populära cykelbilen och som dessutom vann Teknik för allas tävling "Bästa cykelbilskonstruktion" 1941 -  Namnet kanske hade varit ett annat om den konstruerats idag, även om namnet är rätt och riktigt har det kanske en klang som gör att man inte blir skitsugen på att tjacka upp sig på ett exemplar av produkten.
2.  Raketen.
3. Velobilen
4. Exon - En populär "bil" i racingsammanhang. Fabriken grundatd av bröderna Alv och Erik Eriksson.
5. Rej - Kunde även användas som tält!?
6. Cyklon
7. Fantom - Lanserades 1944 av Hobbyförlaget som "Den nya folkbilen" Fantom blev dock aldrig nån succé, anledningen ska ha varit att ritningarna var så pass bristfälliga att det krävdes mer än vanlig "händighet" för att få ihop bitarna, men för 4.50sek fick man ritning och arbetsbeskrivning hem i brevlådan och så sent som 1991 fanns det möjlighet att köpa alltsammans från Hobbex.
Fantom är den mest kända cykelbilen som ingen sett på riktigt - Lite av Cykelbilens svar på Jesus.

Som alla naturligtvis förstår så kom ju så småningom 1950-talet stormandes, med en privatekonomi som tillät den svenske knegaren att köpa riktig bil, (riktig och riktig - dom flesta köpte väl en Opel eller en Folkvagn) och tuggade i sig hela cykelbilseran som en munsbit, samt bajsade ut den på en övergiven landsväg utanför Landskrona. Sedan dess har ingen ens känt lukten av vare sig Masonit, Exon eller Alv Erikssons imperium. - Det är iofs inte så konstigt eftersom att jag antar att liggfaktorn i cykelbilsvängen var totalt obefintlig, medan liggfaktorn bland råbarkade raggare i riktigbilsvängen sannolikt var skyhög.
Cykelbil! - Vilket jävla skit! Ta på er en Cardigans eller Duffel eller vafan ni nu har på er, rejäla skodon och ett par varmfodrade kukbyxor samt handskar, så duger ju den gamla intrampade gubbjonnen precis lika bra! Eller ännu bättre - köp en Buick 1960 2dr ht, så kan ni sitta och köra med bar överkropp och uppknäppta LEE jeans samt kedjeröka Carmencita - mitt i vintern om ni vill. Allt detta plus att farkosten, på ett enkelt sätt, kan utrustas med speldosa. När det behövs häller man bara i fossilt bränsle och knallar vidare.



Mmmm, nitat...

Jag tänkte borra ut nitarna och spara fästet men jag insåg att
jag har nog med "vackra saker" och således sket jag i det.

En mycket trevlig cylinderklippare. - Motorn saknas dock.

En livsstil.

Rabattjobb
Rabattjobb
Det är nte ofta man får äran att läsa ett ord med prefixet "Pedo"
och ordet "Lyx" i samma mening.

Var mans egendom!?
 
 


Bröder, Kompisar eller...?




Min personliga uppfattning, vad det gäller Fantom´s
existensiella problem, är att designen helt enkelt var för ball
för cykelbilsfolket som hellre ville ha en dåtida Ford Ka med
bendrift och masonitkaross.


Tävling på Östermalm 1942.







11 kommentarer:

  1. Man kunde ju trott att sådana stolligheter som muskeldrivna bilar (flintabilar?) hade upphör men ack nej vad man bedrog sig.

    Kolla på http://www.cykelframjandet.nu/wp-content/uploads/2012/01/cykelbil-fo%CC%88r-alla-2012.pdf

    SvaraRadera
  2. Grogg, mycket är möjligt med EU bidrag :-)

    SvaraRadera
  3. Flugfiskaren, ja det är något märkvärdigt med hela idén.
    1. Göra cyklisten lägre o mer osynlig. 2. Var i h-ete är det tänkt att dom skall vingla fram i sådana där lådor. På allmän väg tillsammas med mopedbilarna, epatraktorer och andra farligheter, till glädje för bilisterna.

    PS. Harren var grövre i Tjirtjam i år, medelvikten runt kilot istället för 800g tidigare år. Enligt vissa beror detta på "Westrineffekten", dvs att han skrivit mycket om Råstu på senare tid så att fisket flyttat ditåt :?

    SvaraRadera
  4. Hehe :-) Harr på kilot är nått att skriva hem till morsan om de kan ja lova.

    SvaraRadera
  5. Bilen i masonit som Hobbex i sin katalog lockade med fick mången gosse att dregla och fantisera om resor ut i världen,,,jag var en av dom alla :) Härlig och underhållande läsning som alltid här på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Nils, det gläder mig nåt makalöst att du finner min sfär underhållande.
      Undrar om det finns vuxna män i Sverige som inte dreglat över olika saker ur Hobbex' utbud?

      Radera
  6. Vem minns inte; För extra riviga starter :-)

    SvaraRadera
  7. Fan, jag har ju en Jacobsen cylinderklippare, dock av något nyare snitt en den du fotat - men ändå sjukt gammal. Kolla in filmen här, när flickvännen testkör den för första gången.

    I går skulle jag också vara trädgårdssnubbe och bygga vidare på vårt lilla (4,5 meter högt) växthusbygge, men jag smet iväg och flög lite Junkers Ju-52 istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar, du och dina gudabenådade små, för tillflykt ämnade, oaser...
      Djävulskt ball klippare - det gäller att vara spakvan när man ska fara runt på den där i trettio blås!

      Radera
    2. Klicka på mitt namn för en liten film från Ju 52-flygningen. Orkar inte knöla med HTML-kod som jag ändå inte begriper mig på...

      Radera
    3. Du använder din tid på ett mycket klokt sätt, vilket är betydligt mer än man kan säga om mig...
      Jag antar att det var en trevlig flight?

      Radera