onsdag 22 augusti 2012

Den korrekta beskrivningen av utrycket - "Att vara stenhård. "

Min sjukdom har nu drivit mig så djupt att jag numer endast tycker mig kunna uppleva den sanna och rena glädje, som dom flesta av oss ur köttets lustar sprungna människor eftersträvar, genom att låta min, av fantomnostalgiska vanföreställningar uppluckrade hjärna, hitta på gammeldagsvardagsbestyr att roa mig med.
Inte för att jag har tid över, inte för att jag egentligen är uttråkad, utan därför att dom inre rösterna, i tid och otid, påminner mig om att det skulle vara att leva lite närmare sanningen om jag bara gjorde det ena eller det andra...
Så därför har jag bestämt mig att börja raka mig med rakkniv.
Rakkniv känns ju fruktansvärt hårt!

Tänk att efter uppstigning och efter utförandet av den sedvanliga, av major Uggla ledda, morgongymnastiken, kunna gå ut i den invid godset belägna parken, iklädd långbyxor med klanderfria pressveck, undertröja av hög kvalitet och ett par lågskor i smärting, med sitt rak-etui under armen och handduken ledigt hängandes i byxlinningen, och börja iordningställa den stundande högtiden.
Att, medan solen lägger sin gyllene duk över det nyvakna fosterländska ansiktet som utgörs av det böljande landskapet, hänga upp strigeln i eken och  lyssna till det rogivande ljudet av kniven som smeker den väloljade strigelns soldränkta kalvskinn medan den ansvarslöst kastar sina sylvassa reflexer omkring sig likt ett barns lek med en spegelframkallad solkatt.
Att ställa upp rakspegeln med sin vita pärlemorram och den av tidens tand lite tilltufsade gångjärnsmekanismen,  på samma plats, där på stenen under eken, som man ställt den så många morgnar förut.
Att med den glänsande morgondaggen fukta den välanvända raktvålen av märket Eau De Portugal och med grävlingsborsten jobba upp ett lödder som, efter år av övning, blir så perfekt att det tåras i dom erfarna ögonen fastän man sett det så många gånger förr.
Att slutligen, med van och fast hand, först applicera löddret, för att sedan varsamt smeka bort det från kind och haka med en sådan exakthet som bara en halv mansålder av träning kan möjliggöra. 

Var man med en liten aning självaktning måste ändå tillstå att det minsann vore ett makalöst vackert och mycket gentilt sätt att handskas med sin personliga hygien på...?
Jakten på fantomlyckan har börjat och det första steget är att leta reda på kvarlåtenskap från dom något mer brådmogna generationerna Boré.
Jag undrar om man ska fira en insikt av den här karaktären med en liten iskall punch till kvällskaffet, eller kanske en lättgross och en Hoya de Nicaragua?

Eftersom jag var tvungen att göra min plikt som en kyrkans man så hann jag inte publicera det ovanstående när det var färdigt, därför följer fortsättningen här nedan istället för i ett nytt inlägg.

Jag hittade rakkniven till slut. - Eller för att vara sanningsenlig, Ljuset i mitt liv hittade den. Jag hittade däremot en Prismaster i mint condition och en Röd Record Ambassadeur, förmodligen 1950-tal, vilket gjorde mig litet upprymd. Det blev varken punch eller lättgross, men stämningen är ändå upprymd av kvällens fynd.
Nu måste jag läsa på en smula om knivrakning samt lokalisera en strigel och en raktvål till salu. - Jag tror mig dock kunna ha en rakborste med grävlinghår någonstans...
Det är inte helt utan att jag känner mig lite spänd inför detta.

Titta och njut nu, gyckelbockar!


NOS

Den behöver lite TLC men den är juste.

Respektingivande.

10 kommentarer:

  1. En dylik pjäs har jag liggandes i min badrumsmöbel, inhandlad nån gång på 50-talet hos A. Jonsson på Kungsgatan 4 i Örebro enligt etuiet, bladet däremot är märkt med namnet Bengali och A-Bol Borlänge Maskinaffär.

    Innehavet rättfärdigas mest med att den ser tjusig ut i badrumsmöbeln ska väl kanske erkännas, men det är ju inte utan att man pillat lite nyfiket på den medans man slänger några blickar på sin skäggväxt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafalls!
      Låt säkerhetsrakhyveln ligga nästa gång, jag tror med bestämdhet att rakning med kniv kommer att stärka dig - både mentalt och könshormonellt.

      Radera
    2. Gjorde ett försök med kniven idag efter jobbet, resultatet var både nedslående och till viss del själadödande... Nu kunde det ju ha varit värre, arteria carotis communis är ju fortfarande intakt och de framplockade plåstren kunde stuvas undan efter att säkerhetshyveln avslutade vad dess föregångare påbörjade.

      Men skam den som ger sig, jag fick mig en törn både mentalt och könshormonellt när det visade sig att jag inte var karl nog att hantera en rakkniv, men hoppas på återupprättelse vid nästa raktillfälle.

      Tills dess får jag läsa på lite...
      http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110106/guide-till-vatrakning-med-rakkniv

      Radera
    3. Ett mycket gott initiativ på min ära!
      Att våtraka sig med kniv verkar vara en process som tarvar både noggrannhet och engagemang.
      Jag ser verkligen fram emot kommande rakningsskildringar.

      Radera
  2. Här har vi verkligen eldprovet för tesen "det som inte dödar, det härdar'. Det är ju faran värt att Hr Boré kommer till jobbet med egentillverkad siciliansk slips...

    Rekommenderar den stenhårda looken "orakad" alternativt "skäggstubb", speciellt dagarna närmast efter grönmaltsallergiattacker samt efter Spritgillets samkväm.

    Ser framemot bilddokument från första massakern :-)

    SvaraRadera
  3. Varfs fan är bilden på fiskerullen??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ingenting att fota med när jag ramlade över den...
      Återkommer i ärendet.

      Radera
  4. En annan grej, med allmogen i tankarna... Bör man inte utföra denna hygienritual i ett underställ med pärlemoknappar och lucka för ändalykten?
    Den bör givetvis vara benvit men med skiftningar emot det gula hållet runt armhålor.

    Notera att jag skäms som en hund över att jag inte visste att det skulle vara grävlingsborst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns definitivt ingen anledning till oro eftersom jag verkligen inte sitter i position att mästra.
      Understället skulle ju kunna vara ett alternativ vigt åt den något sämre bemedlade arbetaren.

      Det vore ju schuckert att på väg ut för att vittja krok, alltmedan båten runkar mjukt under den styva brisens påverkan, helt obekymrat stå i fören på en öppen motorsnipa och utföra våtrakning med kniv.

      Radera
  5. Rekommenderar gents.se!! Och glöm inte att köpa alunstift om du ska lära dig med kniven :-)

    SvaraRadera