tisdag 14 augusti 2012

Semester.

Eftersom att semestern har infunnit sig och vädret är makalöst trevligt, så bestämdes det att det skulle utföras en del ändringar på den Boréska fastigheten. Bl a så ska det upprättas en altan - altanen som rekreationsplats har ju, som den uppmärksamme noterat, vunnit mark och blivit mer populär än någonsin på senare år.
Att uppföra en altan är inget märkvärdigt, men kräver trots allt en viss arbetsinsats. Hittills är schakt och gjutning av plintar utfört, schaktarbetet hade jag äran att få utfört av den gamla skrotnasaren och tillika kräftfetishisten Plund. Gjutningsansvarig var naturligtvis min gode svärfar i egenskap av byggmästare och storhjärtad medmänniska.
Nästa pilsner är en rabatt. "En rabatt" är ju en ganska oexakt benämning på en, ofta inramad, plats för växter.
I detta fallet består rabatten av en inramning bestående av ett antal stenblock och cirka 10ton matjord. - En rabatt som den ovan nämnda är naturligtvis mig överdådig, men Ljuset i mitt liv är värd varenda svettdroppe som kramats ur min sargade lekamen, för att sedan landa i den svarta, mjuka myllan med ett ljud som endast kan uppfattas av kattugglan, men som för den sakens skull inte är mindre vackert.
Till råga på allt så har fastigetsansvarige beslutat att vedboden skall begåvas med elektricitet. Således grävdes ett ändamålsenligt kabeldike med hjälp av ett antal mycket trevliga verktyg, bl a en "Fyllhacka" och en "Slunga"
Eftersom jag normalt sett inte nedlåter mig till kroppsarbete kan den eventuelle läsaren snabbt begripa att jag numer ligger i sviterna av detta.
En lättgrogg i sällskap med min advokat gjorde iaf mitt sinne något ystrare än vanligt. Han hade rapporter om att en del som är på festen efter/medan Mälaren runt, roar sig med att ta stark och i samband med det så snackar man tydligen skit med varandra. Ehuru detta är med sanningen överensstämmande låter jag vara osagt till på Söndag då jag återkommer med en redogörelse i ärendet.
Att köpa virke och att börja spika står på agendan.

Att skotta matjord är inte särskilt roligt men det är intressant,
och det stärker både kropp och moral.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar