söndag 8 april 2012

Om man ändå var där...suck!

Jag hade en av mina mycket goda vänner över för att supa lite håglöst igår kväll, efter en mycket arbetsam påskmiddag hos min mor så behövde jag lite avslappning. Avslappningen bestod i att jag serverade kaffe, Flaggpunch, Eau de vie och Pommac.
Den kombon fick mig att drabbas av fantomnostalgi. Av någon anledning så kom jag att tänka på dom gamla träpatronerna som var lite av det Norrländska inlandets superstars när det begav sig.

Tänk att få vara en av dom för en dag...
Röka en cigarr i sängen innan man stiger upp, ha en hotellfrukost uppdukad när man kommer ner i salen. - Givetvis är man fullt klädd men utan kravatt och med morgonrock över skjortan istället för kavaj. Efter frukost tar man en cigarr till kaffet och Konjaken.
Lagom lurig blir man sedan upphämtad av den av firman anställde chauffören, som kör en till sågen alt. bruket i direktionsvagnen. Väl framme uträttar man sina dagliga sysslor på ren rutin, delegerar uppgifter till sina lakejer ang. hur man till exempel ska stoppa arbetarnas försök att "sticka opp" genom att organisera sig i en fackförening och andra spörsmål av liknande karaktär.
Förmiddagens hårda och betungande göromål tarvar en rejäl lunch så nästa anhalt blir ortens hotell, men först åker man förbi och hämtar upp en svagsint skogsbonde som kommer att bjudas på en skapligt schucker lunch med såväl rejäla supar till maten som cigarr och Grosshandlare till kaffet. Allt för att denne arma skogsbonde, i fyllan och villan ska kratsa på kontraktet, som ger mig möjligheten att avverka och tillgodogöra mig den skog som gått i arv i dennes släkt i generationer, för en spottstyver. Skulle den planen mot förmodan gå bet så tillser man bara att nån som man har en hake på, avverkar lite av kungens skog som man kan såga upp och sälja...
När detta stökats över är det sannolikt kvällning och direktionsvagnen styr mot herrgårdens varma härd där det vankas kortspel och grogg, alternativt att man låter starta upp kägelbanan, det är ju trots allt en del riktiga socitetsdinosaurier som har för avsikt att hedra med sin närvaro under kvällen.
När festen är slut går man raka spåret i säng eftersom man inte befattar sig med sånt jävla larv som te.x. städning, man förutsätter att personalen har vett att förstå att hemmanet ska stå i ordning "när patron´ vaknar"
Det var en dag, nästa dag kör man samma sväng igen...
Och om staten skulle få för sig att subventionera sågverksindustrin så sänker man arbetarlönerna och höjer vinsten lite till, hehehe. Hardcore!

Faan va fint! Få förunnat men ändå jävligt fint.

Är det bara jag som inbillar mig eller hade storfräsarna samma drogvanor förr i världen som dom har nu?
Man kan ju tänka sig att det söps en hel del även i dom bemedlade hemmen och inte bara hemma hos hamnsjåare och brohuggare.
Om man aldrig behöver vara nykter pga te.x förvärvsarbete eller att man måste driva den familjära logistiken, finns det då nån egentlig anledning att vara det?

Slutligen vill jag avsluta med att fantomsakna en grej - Sulfitfabriken i Svartvik. Det måste vara ett av Sveriges ballaste ställen! Fan vad jag fantomsaknar det...
Berättelser om den gamla Sulfitfabriken mottages mer än gärna - Om någon nu skulle sitta inne på en sådan berättelse, men det förefaller ju djävulskt osannolikt.

James Robertson Dickson

Arbetare,  Svartvik


Svartviks Herrgård
Här har det garanterat rullat en del flis!



Baggböle herrgård har ju en nyckelroll i sammanhanget.














29 kommentarer:

  1. Det har kommit till min kännedom att Afrikas lejon, Peugeot 504, hånats i en tidigare kommentar. Detta kan förstås inte passera obemärkt.

    För några år sedan fick jag för mig att jag skulle prova en fransk bil som kontrast mot alla sönderskruvade jänkare man haft. Osedd köpte jag en Peugeot 404 i Lund, ett riktigt vrak som dock tog mig de 60 milen hem och sedan tjänstgjorde inomskärs flera år.
    Den var vit, liksom tre andra 404:or i närområdet, så det blev liksom lite trist.
    Eftersom Peugeot har en riktigt spännande rallyhistorik fick den bli en "kopia" på en påhittad Safarirally-bil. Se filmen jag gjorde om vagnen, så förstår ni nog lite hur jag tänkte.

    404 East African Safari

    Läs gärna den "sanna" historien om bilens karriär och öden, en historia som faktiskt en och annan dumskalle svalt med hull och hår. Scrolla ner till "Övrigt" på sidan länken pekar på.

    Historien om nr. 33

    Jag snöade in hårt på East African Safari-historik och insåg att jag även behövde en 504 i Safari-kostym, en sådan som Ove "Påven" Andersson vann rallyt med.
    Peugeot-museet i Frankrike besöktes och vinnarbilen skärskådades för inspiration. En vit 504 söktes med ljus och lykta.
    En dag ringde en farbror från Göteborg och erbjöd mig just en sådan. Jag åkte ned och tittade, förälskades och handlade. Problemet var bara att bilen var alldeles för fin. Rostfria 504:or finns knappt längre, men den här hade gått 10.000 mil och skötts som ett spädbarn.
    Ursprunglige ägaren hade köpt bilen ny 1973, när han var 70 år. Han jobbade åt Onassis i Monaco och behövde en bil att pendla med mellan det helt självsnickrade huset (även möblerna hade han byggt själv) i Mölndal och jobbet hos Onassis i Monaco.
    Bilen beställdes på Peugeot i Partille, fick svenska Klippan-bälten och svensk underredsbehandling, innan den sändes ner till återförsäljaren i Monaco där den hämtades ut. ÅF-dekalen sitter kvar.
    Farbrorn körde bilen tills han blev 95 år, sedan tog en bekant till honom över ratten och fortsatte skjutsa honom tills han dog vid en ålder av 101 år.
    Efter att ha ätit en obligatorisk lättare lunch med säljarens fru, som var tvungen att godkänna mig som köpare innan affär (ungefär som att en seriös kennelägare alltid gör hembesök för att se om en hundköpare kan anses lämplig), bytte vagnen ägare för en för mig mycket förmånlig summa.
    Bilen är som en ny bil att köra, tystare och bekvämare än min moderna Passat. Den älskar grusvägar, och längtar till Afrika.
    Det enda avsteg från original jag gjort är att montera en liten tuta, se filmen nedan.

    504 med hygglig tuta

    Sedan ramlade en till 504 över mig. Ännu finare. Den historien har också sina poänger. Finns att läsa här:

    Historien om hittekatten

    Så, från att aldrig ha ägt en fransk bil har jag verkligen lärt mig att uppskatta dessa bisarra skapelser. Perfekta piprökarfordon, dessutom!

    SvaraRadera
  2. Gunnar.
    Du levererar så fantastiska historier så att jag blir tårögd!
    Massor med swinroliga detaljer, en av dom är att jag, medan jag utfodrade barnen i morse, gick och tänkte på att det var länge sen jag lyssnade på France Gall. Jag började garva direkt när jag hörde låten - Skapligt vältimad slump.
    "Afrikas lejon" är en annan skrattlockare som jag skrivit upp i min bok.
    Piprökning är väl nästan ett måste om man spakar en gammal korsett?

    Snygg film, roligt och ambitiöst.
    Din kommentar gjorde min förmiddag!

    SvaraRadera
  3. Var precis och tittade på en Siemens-Schuckert tryckpress från 1800-talet, som fortfarande är i daglig tjänst. Ge mig mailadressen, så skickar jag en bild på typskylten.

    SvaraRadera
  4. Schuckert skolades väl i Amerika för att sedan kunna ta Europa med storm vad det gällde mekanik och senare elektromekanik?
    Tryckpress, trevligt!

    owekrans"snabela"hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Den nämnda pressen har stått på Paris-utställningen och tryckt självaste Toulouse-Lautrecs alster.

    Jag väntar på att min vitemaljerade Husqvarna No 727 ska bli varm nog för att omvandla produkten av 60 varvs vevande på farsans gamla TIX-kvarn till kaffe, sedan mailar jag bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emaljerad... - Ligger som grädde på tungan.

      Radera
  6. Lester, det du beskriver finns det ett namn för Baggböleri, tidigare ett uttryck för att olovligen avverka kronoskog (skog ägd av staten), eller att med tvivelaktiga affärsmetoder, företrädesvis sprit, köpa skogsfastighet eller timmer av annan markägare. Numera används uttrycket för att beskriva tvivelaktiga affärsmetoder i allmänhet.
    Här kan du hitta info om Svartvik, http://www.svartviksdagarna.y.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baggböleriet känner jag redan till, därav bilden på Baggböle herrgård... :)
      Kollar upp Svartvik direkt efter att jag har punkdansat färdigt till den fantastiskt svängiga rockorkestern The Accidents.

      Radera
  7. Gunnar, du verkar vara en rolig prick.
    Riktigt underhållande filmer.
    Tackar för matinen.

    SvaraRadera
  8. Måste hålla med Erik, du verkar vara en fena på att tillverka youtube film :-)

    Lester och Gunnar; hur smaka tobaken?

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska röka upp mig på Jock ikväll om allt går enl plan - återkommer...

      Radera
  9. Flugfiskaren - Har du inte fått mitt mail?

    SvaraRadera
  10. Provar ett nytt grepp idag. Kaffe och punsch INNAN lunch.

    Gud, så djärv jag är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapport: Testet utföll till belåtenhet.

      Radera
    2. Du lever ju för fan som om du vore träpatron!
      Tar starkt före lunch som om det vore den självklaraste sak i världen, Sverige behöver fler som dig Gunnar.
      Undrar om det finns nån tillväxt att tala om på träpatronslevnadssituationsfronten?

      Radera
    3. Kanske ett träpatrongymnasium? Du är nog bäst lämpad att öppna ett. Jag har aldrig ens varit i Baggböle.

      Radera
    4. Lantbruksgymnasium, skogsbruk, träpatronsinriktning.
      Belägen i Norrhyttan kanske?
      Rediga supar till lunchen, grogg och galanta damer till middagen.

      Radera
  11. Lester, eftersom allt var bättre förr rekommenderar jag att du tar en flukt i Jan Jörnmarks Övergivna Platser, http://jornmark.se, där kan man förlora sig i timmar i det som varit.
    Här finns bilder och historier från sorgliga svenska övergiva och sunkiga miljonprogramsområden till "Penthouse Bob Gucciones" Penthouse Adriatic Europa i Kroatien därman roade sig kungligt med både grogg och kaffeflickor.

    SvaraRadera
  12. Den här var för fin för att inte länkas: Max von Sydows dryckesskola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog fan en riktig förmiddagssup i det glaset. På tredje bilden när glaset är sänkt och blicken åter möter betraktaren är det fader Lankester Merrins blick som har naglat dryckesbrodern.

      Radera
  13. Gunnar for president!
    Det var fanimej det bästa sedan Bonk.
    Mera sådant !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grogg!
      Var har du varit? Vi har saknat dig. Hehehe ;)

      Radera
    2. Bonk?
      Ja, fyfan. Det var grejer det!

      "Människan vill ha maskiner - maskinen är till för att göra människan lycklig. Jag skall skänka människan maskiner hon blir lycklig av"

      Anjovisenergi är framtiden!

      Radera
  14. Hehe, jag var med och byggde bonkutställningen på kulturhuset.
    Bästa vi byggt.
    Vilka hjältar.

    SvaraRadera
  15. Nu börjar jag bli förbannad.

    Här sitter man med sitt nymalda kaffe och en skvätt punsch i tennskålen, och förväntar sig ett nytt inlägg i mahognygroggsbloggen... Men där sket man en lök!

    Producera, Lester. Det finns förväntningar och förhoppningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att stila mig, men vafan! ;)
      Jag har ju inte ynnesten att kunna sitta med Roslagspunchen på bordet och dra schuckra resonemang om varför nutiden är sämre än det förflutna, jag måste ju attackfundera OCH skriva på lediga stunder...
      Men jag kommer att författa en liten sängfösare vad det lider.

      Radera
    2. Beställde Roslagspunsch på Systembolaget idag, av en händelse.

      Radera
  16. Jag kom att tänka på en person som garanterat vet en del om Svartvik.
    Nisse, var är du!?

    SvaraRadera