tisdag 3 april 2012

Jag är inte bitter...

men ibland blir jag en smula överväldigad av att det nutida är så in i helvete värdelöst.
Det måste ju ha varit bättre på den tiden då byggjobbarna drack ett par välförtjänta pilsner på frukostrasten eller när man kunde stöta på en Luffare ute... - Alltså en riktig Luffare, inte en tung narkoman i 30 års åldern, som efter att ha bevisat för samhället i 10 års tid att den är helt befriad från den kompetens och det sunda förnuft som krävs för att kunna besitta ett eget boende, tvingats alt. valt ett liv som "hemlös".
Eller varför inte stöta på en patrullerande Polis som folk respekterade av den anledningen att han var just Polis.
Sånt händer ju inte längre. Men det var faktiskt inte så fruktansvärt länge sedan som sådana saker kunde ske.
Till råga på allt så har det mesta som förr i världen klassades som bra och viktiga egenskaper inte samma tyngd längre.

Vad hände te.x. med alla Järnaffärer? Eller förresten, vad hände med alla affärer som hade en personalstyrka som faktiskt kunde hjälpa en med nåt överhuvudtaget?
Min uppfattning om dom allra flesta fackhandlar som jag besökt är att personalen som jobbar där har ett väldigt ytligt kunnande om det mesta i butiken, men om man verkligen vill veta nåt så står dom sig slätt... Det finns såklart undantag från detta. (Och självklart gör man sina affärer med undantagen, även om det är dyrare!)

Vad hände med att köra lättviktare utan körkort om man hade anlag? Eller att få jaga om man hade jaktmark och kunde skjuta som folk?

Undrar om man skulle kunna nöja sig med att sitta i en stuga och suga lite på en snugga medan man blandar sitt kaffe med Kron? (Till en angenäm styrka och smak naturligtvis.) Mitt på dan, efter att man vittjat tvåhundrade krok, glider man ut och volmar sitt hö.
Eller är man redan så pass trasig att man inte skulle klara ett liv i ett så makligt tempo som jag tror att det innebär?
Vafan är det man jagar egentligen!? Varför denna brådska?

Kron

Kaffe


Ang. nåt helt annat så hörde jag om Svensk narkomanvård (Heroinmissbrukare) på radion idag. Den var ju enl. dom som uttalade sig inte särskilt bra.
Det som jag fann lite festligt var att dom enda som uttalade sig - Iaf under den tiden jag lyssnade - var anhöriga till heroinister och folk som själva var heroinister. Det som är problemet är att vi i det här landet har för hård narkotikalagstiftning och således är vi alldeles för hårda mot missbrukarna vad det gäller olika behandlingsprogram, i det här fallet Subutexprogrammet.
Om man inte följer dom regler som gäller för att få medverka i en sån behandling så blir man utkastad. Detta är enl. pundarna själva, inte särskilt bra. Reglerna innebar, som jag förstod det, att man inte fick ha "sidomissbruk" och att man måste delta i möten med narkomanvården.
Personligen tycker jag att det är förjävligt att folk som får en chans, att på min och alla andra skattebetalares bekostnad, bli drogfria, eller åtminstone fria från ett heroinmissbruk och allt vad det sannolikt innebär. Att dessa människor ska tvingas följa regler. Det är ju helt barockt!!!
Att dom inte ens ska kunna få ha ett "sidomissbruk" utan att bli av med sina fria Subutextabletter är ju så ondskefullt att Stalin själv hade tyckt att det är lite i överkant.
Att dessa behandlingsprogram är EXTREMT kostsamma och att det kanske är bättre att satsa på dom ex.pundare som inte har ett "sidomissbruk" verkar ju också helt onödigt, i princip allt som kräver nån form av motprestation från en narkoman är ju helt omänskligt.

Kul också att man väljer att låta vårdtagarna ventilera sina åsikter i första rummet. - Jag menar, dessa människor är ju säkerligen färgade av sin ansvarsfulla och klarsynta bakgrund, och bara det borde ju rättfärdiga att dom själva sätter upp riktlinjerna för hur mina jävligt surt förvärvade skattekronor ska användas inom det här väldigt viktiga segmentet av socialexperimentella uppdrag.
Tilläggas bör, att Subutex är en handelsvara som inte enbart hamnar i händerna på dom personer som fått det av Staten - Dvs dig och mig - på recept, utan används också som en form av skatteåterbäring för nämnda personer. Jag har full förståelse om dom vill ha tillbaks lite av deras massiva inbetalningar under årens lopp.

Nu är jag ju inte beroende av heroin och just därför kanske jag borde hålla igen käften? Hur som helst så fascineras jag av fenomenet.
Jag längtar efter den dagen då våldsbrottslingar ska utvärdera och föreslå förändringar i brottsbalken.
Eller så kan ju pensionärerna bara själva bestämma vad dom ska ha för pension. - Uppenbart så finns det ju pengar att tillgå om man verkligen vill...
Det är en gåva från mig och många andra...





28 kommentarer:

  1. Idag hos flugfiskaren; Lättgrogg (Trocadero & Eau de vie enligt receptet 25cl följt av 3cl) och ett stop Dunhill morning pipe, Trevlig kombo!! Ti mig även en Nils Oscar ctrl alt delete :-)
    Självklart Är detta nedskrivet i min motbok

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så fruktansvärt nöjd över ditt tilltag!
      Fan va shuckert med en lättmahogny på Tisdagskvällen, och så toppar du men ett pipstopp till det. Lättgrogg är så jävvla fint!

      Själv skruvade jag Triumph och rökte Greve Hamilton i Dollarpipa, mer folkligt än så blir det inte...
      Nu ska jag runda av kvällen med antingen glass, kaffe o portvin eller glass, kaffe o rom.

      Radera
  2. Låter som du nått ett inre lugn genom att ventilera det som borde vara självklart för var medborgare (men tyvärr inte är) och givetvis lättgrogg!

    Trevligt med lite garagetriumph.
    Kan det måhända dyka upp ett par bilder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är nåt på spåren med det där om ventilation och det...hahaha.
      Bilder kanske kan dyka upp, samtidigt kan man ju vara sådär flördigt hemlig om man skippar bilderna.
      Du åker väl iofs hit o kollar om nyfikenheten blir för stor? :)

      Radera
  3. Lester min vän, rätta min okunniga själ nu om jag har fel men är Trocadero och eau de vie en grossgrogg?
    Har fått för mig att sockerdricka/Eau de vie (brunsprit) blir mahogny och sockerdricka/klar spritdryck för silvergrogg?? Nu vändes min värld upp och ner, så många frågor..

    Nä nu får jag lugna nerverna med en pris

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  4. En grosshandlare är egentligen en grogg bestående av lika delar Eau de vie och Pommac, jag anser personligen att man kan använda Trocadero eller Champis också.
    En lättgrogg bestående av dessa två ingredienser blir i min värld således en Lättgrosshandlare eller om man vill, en lättmahognygrogg.
    En Grosshandlare är en mahognygrogg enl. mig.
    Tomato - Tomato...?

    Jag vill avsluta med att säga som Inge & Sten - Man tar det som man tycker ligger bäst i munnen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På tal om Inge och Sten, jag har en fantastisk bok som du skulle behöva ta del av.

      Radera
  5. Bra då har vi fått rätsida på det hela :-)

    // Flugfiskaren

    SvaraRadera
  6. Lester - det vet du.
    Måste bara trimma flintan innan det går att åka några längre sträckor.

    SvaraRadera
  7. På tal om riktiga affärer med riktig personal.

    För några år sedan behövde jag högtalarkontakter. Jag behöver nog inte förklara för dig hur en högtalarkontakt ser ut, men för snorvalpen på OnOff (när jag var liten gick man till Broddmans, innan det blev OnOff) fick jag berätta att det var en kontakt med ett platt stift och ett runt stift, enligt bästa DIN-normen.
    Inte fan begrep han.
    – Menar du inte phonokontakt?
    – Nej, jag vet väl fan vad jag vill ha.

    Nytt försök på Elgiganten. Samma nedslående resultat.
    Ytterligare ett försök på lokala Expert-butiken. Jo, de visste i alla fall vad det var och skägget bakom disken begav sig ner i källaren på jakt.
    Tyvärr utan resultat.

    Nästa vända gick till Krylbo, där det i sin ensamhet ligger en riktig radio & TV-handlare med Luxor ljusskylt på fasaden och klassisk trä- och glasdörr istället för modernt aluminiumtjafs.
    Hyllorna bågnade av begagnade tjock-TV och bakom disken stod en tystlåten lite butter man.
    – Har du högtalarkontakter?
    Han svarade inte. Drog bara ut en låda ur köpmandisken och plockade upp två sköngråa pluggar.
    – Ge mig åtta stycken, sa jag. De kan vara bra att ha.
    Beloppet slogs in på en riktig kassaapparat utan display.
    Inre frid.
    Hopp om livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad och inte det minsta förvånad över att du förstår vad jag pratar om.
      Jag har ett antal liknande upplevelser i bagaget...

      Radera
  8. Inte för att det har ett dugg med ämnet att göra... Men jag har ju ingen egen blogg så jag får snylta på utrymmet tills jag blir bannad och utkastad.

    Sockersuget gjorde sig påmint på förmiddagen. Stoppa enkronor i tuggummiautomaten här hemma har jag tröttnat på, så jag tog en titt i skafferiet. Det slog mig att jag inte gjort negerbollar sedan jag var liten pilt, då även de politiskt korrekta sa negerbollar om just negerbollar.
    Jag blandade ihop en smet och rullade ett par bollar. Hmm ... choklad, kaffe och socker, skulle det inte passa bra ihop med rom? Eller calvados? Kanske konjak?
    Sagt och gjort - smeten delades upp i olika delar och några flaskor rom, calvados och konjak kånkades ner från baren. Självklart räckte inte smeten till mina experiment, så en ny sats kladdades ihop. Samtidigt tullades det lite på ingredienserna, i rent utvärderingssyfte.

    Det spårade ur.
    Nu har jag kylskåpet fullt av smaksatta negerbollar i olika valörer, samtidigt som jag blev småpruttig och flickvännens förråd av smör, socker och havregryn är tömt. Hur fan ska jag förklara det här när hon kommer hem? Jag kan ju inte ens bjuda henne på negerbollarna eftersom hon hatar både rom, calvados och konjak. Dessutom ammar hon, och en del blev ju faktiskt rätt starka...

    Näh, åter till arbetet. Jag får helt enkelt låtsas som ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!
      Klockrent!
      Du kommer aldrig att bli utkastad härifrån Gunnar. Det är en ynnest att få sig så fina referat till livs.

      Berätta mer om boken, Inge o Sten är ju alltid aktuella.

      Radera
    2. Har du vägarna förbi så kan vi ha högläsning i cigarrummet.

      Radera
    3. Sådär, nu har jag ställt i ordning ett Lester-hörn på rökbordet.

      Bild på hörnan.

      Eventuellt kan en sample på negerbollarna ingå.

      Smakfullt förpackade negerbollar...

      Radera
    4. Flucker dukning! Cigarr, Rom OCH lektyr.
      Hade jag inte varit själv med ungarna i helgen hade jag banne mig packat min ränsel med ett femton spel och lite obskyr musik och gett mig av mot Dalarna.
      En eloge också för pärlsocker på negerbollarna - En del föredrar ju kokos, vilket i min värld är en skymf mot själva bakverket.

      Ang. PK eller inte så hävdar min svärfar, och många med honom, att ordet neger är värdeneutralt och kan därför inte allena användas i vare sig positiv eller negativ mening utan endast som ett konstaterande. I likhet med te.x. farbror eller kvinna.

      Radera
    5. Det ligger ett 15-spel här på kontoret, en reklampryl från Expressen, från den tid då Expressen var en djärv bildjournalistisk tidning.

      Farbror är inte helt värdeneutralt. När jag var 18 år och fräste runt i min fullständigt dekalklistrade (lacken syntes ingenstans, allt var täckt av dekaler, många med ICAnder och MonICA) Opel Kadett Caravan, så stannade jag snällt och släppte över en mor och en liten gosse vid ett övergångsställe.
      Jag hade rutan nere.
      – MAMMA, VARFÖR HAR FARBRORN SÅ FUL BIL, hojtade gossen högt och pekade på mig.
      Då var order farbror jävlarimej inte värdeneutralt!

      Radera
    6. "ordet neger är värdeneutralt och kan därför inte allena användas i vare sig positiv eller negativ mening"
      Lägger man till ordet i en mening som kan tolkas som negativ så blir ju resultatet därefter...:)
      Bil = Värdeneutralt.
      Ful + Bil = Negativ klang.
      Snygg + Bil = Positiv klang.

      Men vem fan är jag att komma och mästra? Jag som knappt kan varken läsa eller skriva.
      Det var inte min mening att "sticka opp" - Jag bara vidarebefordrar information som delgivits mig under årens lopp...

      Radera
    7. Bilen var ful. Inget snack om saken.
      De flesta bilar jag ägt har varit fula.

      Men att bli kallad farbror när man är 18 år, det svider.

      Radera
  9. Nu har du allt slagit till på fin rom Gunnar :-) mina favoriter när det vankas cubanare!
    Jävligt schysst burk till negerbollarna föresten. Kan vi rigga en mobil i rökrummet under högläsningen så jag får vara med via GSM nätet?

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  10. Jag vill också ha presenter....

    SvaraRadera
  11. Negerbollarna med rom blev bättre när de fick stå över natten.
    Nästa försök blir med en del av sockret ersatt av honung av bästa sort.

    Flugfiskaren - Var det inte du som tipsade om rom i Stellans blogg? Lydigt gick jag till Systembolaget och beställde allt på din tipslista.

    SvaraRadera
  12. Jo de va jag som skrev lite rom tips, vad tycker du om dem??

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  13. Appropå rom, nu har jag gjort mig förtjänt av ett stadigt glas (eller fler, får se ).
    Flintan är lagom sossevässad och provstyrd med ystra femti blås istället för trötta tjufem.

    Toppen planad 1mm.
    Kannan jackad ca sex mm.
    Avgas höjd två och breddad sex.
    Förgas org.


    Redo för långturer bara vädret tillåter.

    Fixarerik

    SvaraRadera
  14. Erik.
    Det verkar vara luckrativt att bygga utställningar åt ordningsmakten? Lediga dagar och inköp av kapitalvaror såsom flintor och rom... ;)
    Sossevässad! Swinbra uttryck!

    Mmmm, sossevässad.... Jag kommer att skriva upp det i min bok.

    SvaraRadera
  15. Vad är det för maskeneri flintan sitter i? 2vxl?
    Själv är man sachsofil..
    Dock ärvde jag en riktigt tjusig 1149? (raketarsle) från -64
    Av min mors morfar. Ståtlig och grann mes dryga 300mil på mätarn, gubben Einar använde den till att åka till byn å köpa söndags tidningen. Tyvärr brann laggårn ner och i stod min pärla.... Vilka minnen, att som 9 åring få susa runt på kostigarna med ett stycke svensk historia! Nä nu måste jag leta fram boken 30 knyck å drömma mig tillbaka :-)
    Fick förövrigt hem min fjärde pipa, en BBB classic de luxe no.607, kanske blir ett stopp flugfiskartobak (Jock Scott)

    //Flugfiskaren

    SvaraRadera
  16. Lester, trevligt att du är en så förstående man i dina bästa år!
    Det är ju liksom lättare att få ledigt av chefen när man är egen.
    Jobbar inte 50 men ca 70-80%, man måste ju hinna leva också!
    Starkvarorna är givetvis smuggel...

    Flintan är en tvåpet, nu med sosseväss.
    Under påsken kanske den får bromsar också, vem vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk den som hade en så benhård karaktär... Suck.
      Själv jobbar jag nog runt 120% och hinner knappt med att röka på kvällarna!
      Ajajaj, nu blev jag smärtsamt påmind om min mycket märkliga livsprioritering.

      Radera