fredag 13 december 2013

En Fredag som färgats av Karins visdom.

Fredag!
Nådens dag.
Att fredagar är betydligt mer storslagna än veckans övriga hjon-dagar är vid det här laget vida känt och tarvar därför ingen närmare förklaring.
Något som heller inte tarvar någon närmare förklaring är Karin Boyes dikt "I rörelse". Ur den dikten kommer ett konstaterande som är lika säkert som självaste Amen i kyrkan...

"Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst."

Jag hoppas att den eventuelle läsaren kommit så långt på sin resa att insikten om den stora mättnadens fördärv nu framstår som självklar?
Om inte så skulle den ödmjuke med största sannolikthet be om en stunds reflektion över detta.

Enligt den rådande konversationsordningen undrar jag som vanligt:
Vad har den kollektivanslutne arvssossen i avsikt att stärka sin självbild med under kvällen?
Saknaden av det löpande bandets trygghet måste naturligtvis fyllas på ett eller annat sätt. Utfyllnaden bör självfallet bestå av vad den enskilde bedömmer vara lämpligt, och de olika sammansättningarna blir således än mer abstrakta än samtliga av de kaleidoskopiska bilder en fullfjädrad och vältränad fantasi kan föreställa sig.
Att Lättgrogg, standardmjölk, ett pipstopp eller en hundpromenad då och då är jämlikar är numer ett vedertaget faktum. Den upplyste har sannolikt misstänkt detta sedan länge.

Eder ödmjuke "Kabinettsekreterare" kommer att spendera sin fredagskväll genom att tillbringa ett antal timmar i garaget, lyssna till Jussi Björling - framförallt till örhängen som Nämner du Sverige, Nessun Dorma, O helga natt och Land du välsignade, och om stjärnorna står rätt kanske det till och med blir läge att njuta tre till fem nypor Greve Hamiltons blandning i brukssnuggan.
Att det skulle bli något gjort åt projekt Sinkadus förefaller ytterst osannolikt.

Gentilt.

6 kommentarer:

  1. Det låter ju helt underbart :"Den bästa dagen är en dag av törst.", det är ju varje dag !
    Skål kamrater !

    SvaraRadera
  2. I dag gick Andreas Andy Landelius och jag i barndom. Vi köpte några starkpangare på bolaget, efter det så ville Andy gå på LOPPIS ! Vi garvade gott åt all skit som låg på hyllorna, Andy försökte köpa en plakett från vätternrundan 1976 för sin pappers-femma men haggan blev helt jävla psyko...Jag stod i kulissen och garvade på samma sätt som jag gjorde 1986... En fin dag.

    SvaraRadera
  3. Är det vid 44 vårar försent att börja nyttja "Greve Hamiltons blandning i i brukssnugga" samtidigt som man bevittnar allt ogjorda i garaget? Låter som en alldeles bra anledning att vilja hålla Liemannen på stången.

    SvaraRadera
  4. rocket.
    Det låter sannerligen swinkul! Kul att spexa till det lite extra med en pappersfemma också.

    Mansén.
    Det är aldrig försent att ta till pipan. I och med din undran kan jag inte värja mig från impulsen att bjuda på ett uttalande som myntats av självaste Albert Einstein...
    "Piprökning bidrar till en lugn och objektiv bedömning av allt som rör människor"

    SvaraRadera
  5. Min svaga karaktär håller mig från att prova piptobak, dock har några glas med Julöl från Pilgrimstad slunkit ner tillsammans med en snaps med Östersjöanknytning. Till kaffet blev det ett glas med Skotskt destillat. I akt och mening att framstå som pk med ett rikt kulturliv har jag beskådat luciatåg framföra julsånger på teckenspråk.

    SvaraRadera
  6. Mansén, du måtte ha missat all cancerreklam eller så gör du ett sista uppror innan 50-strecket? T.o.m. min fiskepolare, den mest hängivne piprökaren kastade pipan straxt innan 50, gissar att han började känna sig dödlig,...

    SvaraRadera