måndag 5 augusti 2013

En promenad längs härdplastens underbart vackra strand.

Med den senaste tidens ordande om Norm Grabowski, Ed "Big Daddy" Roth och det balla - alternativt oballa - i fenomenet T-hot, så ägnade jag en stund åt att frottera mig i ämnet "Konstiga, en smula sjuka men ändå ganska balla sextiotalsshowbyggen"under kvällen.
Jag skulle egentligen kolla upp Norm Grabowski´s byggen men hittade inte så mycket mer än hans "Grabowski T" som jag tror publicerades i LIFE Magazine... Den är dock byggd i plåt och inget annat.
I frånvaron av Norm´s grejer hängav jag mig istället åt den gamle spjuvern Ed Roth och en del av de kreationer han åstadkom under sin levnad.
Min mening med detta inlägg är absolut inte att så frön av kreativ anarki i den eventuelle läsarens huvud, men jag kan inte avstå från att publicera en del av mina nygamla fynd.

Först ut blir i alla fall Herr Grabowski. - Detta av tre anledningar:
- Han var i princip en pionjär.
- Han hade en makalöst tuff crew cut.
- På många bilder är han lite lik Sven Erik Fernström.

Så, varsågoda!


Han var onekligen något av en spjuver den gode Norm.
Här poserar han vid sin motorcykel i en väldigt knasig mundering.


"Bucket T" eller "The Grabowski T"



Manlig lyftanordning.



Näste man till rakning blir således den pojkaktigt charmante Ed Roth. - Egentligen finns det bara en anledning till det:
- Han är, i vissa lägen, påfallande lik Gunnar Brusewitz.

Jag förutsätter att alla som någon gång varit intresserade av byggmodeller eller den så kallade "Kustom kulturen" är bekanta med Ed Roth. - Har man ingen aning om vem han var så kanske man känner till Gunnar Brusewitz eller Nils Linnman och kan då fortsätta läsa i hopp om att lära sig något om ungdomskultur.
Nedan följer i alla fall ett urval ur hans mycket digra produktion - jag har dock utlämnat allt som inte har med fordonsbyggnad att göra eftersom hans totala produktion är enorm...

Låt er väl smaka.



Druid Princess.


Tweedy Pie.


Yellow Fang.


Outlaw.


Beatnik Bandit.


Orbitron.


TV minsann.



En glad kreatör.



Mega Cycle.


Ball Trajja i lasten.

Brudarna ser lite knäsvaga ut där dom står inför Mysterion.

Blankt och fint.


Road Agent


Bubbletop.


Aktervy.

Rotar.


Utställning på gång?

På långresor nödgas man ta in på hotell - om man inte sover i bilen alltså...

Surfite.



Fram eller bak?

En läcker bil tarvar läckra modeller.


Wishbone.


Obromsat i fram.

En swinliten bil.


California Cruiser.


Ursäkta röran...


Hitlers Revenge.


Panzer Trike.


Rubber Ducky.


Secret Weapon.

Verkstaden.



En senare version av Hitlers Revenge. - Vitamin E


Candy Wagon.



Candy Wagon med släp.




Great Speckled Bird.

Märkligt.



Både en pedal och ett handtag...


Mail Box.


Långt framhjul.
Överdådig instrumentering.


Klatschig puffra.

Moldat och fint förstås.

Prova körställningen är A och O.
Notera gipssäckarna. - Man kan anta att det gick åt en del av den varan...

Det är svettigt att forma och plasta.

Till och med självaste Kungen valde att njuta höstcigarr vid rodret
på en av Ed´s farkoster. - Han ser dessutom mycket till freds ut.

20 kommentarer:

  1. Härligt Lester, du är kungen för dagen. Tror faktiskt att säckarna innehåller gips, han var tydligen förtjust i det materialet. I dag ska även jag pyssla med framtidsmaterialet glasfiberarmerad plast. Jag tillverkar formen i hönsnät,tidningspapper och tapetklister. Det är ganska smetigt att bygga T-hot, jag sörjer för god ventilation.

    SvaraRadera
  2. Rocket.
    Vad bygger du för något?

    Som en liten information kan jag förresten meddela att "Med andra ord" - A sidan på singeln med Leif Anderssons hit "Kind mot kind" - nu finns på Youtube.

    SvaraRadera
  3. Självklart är det gips! - Jag ber två gånger om ursäkt för mitt slarv.

    SvaraRadera
  4. Jag bygger en T-hot i framtidsmaterialet glasfiberarmerad plast, fyrkantsprofil som magsvetsas och motorn är en Chevrolet 350. Jag gillar att gå mina egna vägar och inte lyssna på andra. Nu måste jag spisa Leif, tack för tipset.

    SvaraRadera
  5. Att gå sin egen väg är klassiskt...

    SvaraRadera
  6. Köpte lite prylar av Micke Fors, han undrade vad jag skulle bygga, en T-23a för dom är enkla och billiga blev mitt svar. Han svarade, enkla ? det vet i fan, det är trångt överallt på dom där jävla bilarna blev hans svar...Nu vet jag vad han menade.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar skaparglädjen men har en stilla undran vad han hade för favoritknark? LSD? Svamp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knark? Tror nog han var rejält kocko utan knark. Hans hjärna krympte nog en hel del av alla isosyanider han drog i sej. ..fast det är klart, en och annan tripp kanske det blev.

      Radera
  8. LSD och svamp under idstadiet och amfetamin vid verkställandet är min teori

    SvaraRadera
  9. Fy fan vad ballt det är! Showrod is the shit!!

    SvaraRadera
  10. Mailbox: Triken med radfyra är inte så tokig, liiiite fräsigare än folkatrike.

    SvaraRadera
  11. ...och så börjar sagan om Arnolds helt sinnessjuka showrod.

    SvaraRadera
  12. Ja... Och Sebban kallade mig nedlåtande för världsmästare i fantasy...
    Nu fick han lite att bita i. Jag känner mig tämligen återhållsam i sällskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att ställa sig för eller emot i T-hot ämnet då jag gillar flera av dom, exempelvis vår kamrat från Smålands gamla porrtidnings-rod, Jokers-Tobbes gamla 26:a mfl. Ang. fantasy påhoppet så vill jag ursäkta mig med att jag tidigare hade svårt att skilja på Gollum och Frodo, även Bilbo Bagger har varit med någonstans i bakhuvudet.
      En ball rod: http://www.motorkultur.com/de/home/klassiker/19-artikel/4320-the-green-t-1926-ford-model-t-hot-rod.html

      Radera
  13. Rorrtidnings-roden var ju skitfrän. Minns med glädje bilderna i ett herrmagazin på Sven Hanssons Bilsportstukade Lincoln lowrider/Custom med inredning i krossad plysch. Undrar om Mr Boré kan snoka upp dom bilderna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar det spåra ur, Sven Hansson? var det inte han som också byggde en skitful Rambler med ett snurrande hjul i grillen? Annars exakt lika färg och inredning som den nästan lika fula Lincolnen...

      Radera
  14. Sven Hanssons Lincoln har sålts via Barrett-Jackson minst två gånger under tjugohundratalet.
    Tjugohundrasex såldes den för nästan sextiofyratusen dollar.
    Tjugohundraåtta såldes den återigen, denna gång hade priset sjunkit till det sjukt billiga femtioenturen dollar...

    Enligt Barrett-Jackson så betraktas Sven vanligen som "the George Barris of Europe."
    Det är dock ett epitet jag är helt obekant med.

    SvaraRadera
  15. Candywagon triken var nog min favorit.
    En av dom mindre skitfula trehjulingar jag skådat.
    Själva vagnen var ju förstås överflödig.

    Go Arnold go!

    SvaraRadera
  16. Härlig info Hansson...Hans SAAB/Corvette glömmer man inte i första taget. Själva customjobbet var väl inte så tokigt på Lincolnen det var ju lack och inredning som sabbade bygget.

    SvaraRadera