tisdag 20 augusti 2013

Internationalisternas strävan att förinta det nationella välmåendet.

Jag har den äran att för tillfället vara på plats i den kungliga huvudstaden om dagarna, naturligtvis i avsikt att bidra till försörjning åt 1) mig och min familj och 2) dom människor som inte försörjer sig och sin familj.
Under de dagliga resorna till min arbetsplats i Hornsberg passerar jag ett brobygge bakom Karolinska Institutet mot Essingeleden.
Det intressanta med detta brobygge är att jag aldrig sett några svenska betongare, inga svenskregistrerade lastbilar som kommer med material och heller inga materialpallar med svenska företagsnamn på. - Jag vet tyvärr inte vilken nationalitet arbetarna har och det gör sannolikt inte Trafikverket heller...
Den ointresserade gemene mannen gör kanske inte någon notis av detta scenario eftersom han förmodligen skiter i vem som gör vad längs Essingeleden, huvudsaken är att dom blir färdiga med vad dom nu gör å det snaraste.

En fundering kring detta skulle kunna låta enligt följande:

En så pass stor infrastruktursatsning är garanterat skattefinansierad, så hur i helvete kan det vara tillåtet att låta ett sånt projekt "konkurrensutsättas" med följden att allsköns jävla skojare och fifflande storfräsare kan vara med och tävla om våra skattepengar? I förlängningen lämnar pengarna sverige och sedan delas dom ut till de allra äckligaste företrädarna för det globala näringslivet. Till det finns det ett antal polska, estniska, rumänska eller irländska grovisar som får en slant som dom kan beskatta i sina respektive hemländer. - Det innebär att samtliga skattepengar som investerats i projektet försvinner, utan att ge vare sig nya skattepengar eller arbetstillfällen åt svenska grovisar.
Och ja! - Jag vet att det finns svenska företag som trollar bort beskattningsbart kapital utanför sveriges gränser men då handlar det om skatteplanering från företagets sida, vilket man naturligtvis kan ha åsikter om, och inte ren och skär statsstödd galenskap.
Hur faan skulle det kunna bli en god affär att låta alla pengar lämna landet istället för att dom användes till löner, materialinköp osv i Sverige?! - Nationella arbetstillfällen och skatteintäkter måste väl smälla högre än att förse baltikum med externt guld från Sverige?
 Hur man som politiskt vanföreställd kan låta "principideologi", och förmodligen EU direktiv, gå före det sunda förnuftet och folkets bästa är helt obegripligt.
Att folkets bästa numer är ett brokigt och vitt begrepp som inkluderar allt ifrån renbetesmark till heltäckande klädsel för kvinnor vet jag såklart, men jag tycker inte ens att man försöker värna folkets bästa.

Trafikverkets Jan Schönbeck, som aktivt försöker få in fler utländska företag i Sverige, säger:
"Vi har fått in flera utländska leverantörer, det har ökat konkurrensen." - Man ska i det här sammanhanget ha klart för sig att "utländska leverantörer" egentligen betyder "ett företag med huvudkontor och vinstbeskattning i ett bestämt land men som plockar in den billigaste arbetskraften från diverse obestämda länder"
Jag hoppas att Jan förstår att dom faktiska leverantörerna han pratar om är människan/människorna som är utförare av det praktiska arbetet och inte en företagsledare i Frankfurt.

Den kritiske skulle kanske replikera mitt resonemang med att "svenska företag minsann är ute i andra länder och jobbar och då drar ju dom in skattepengar hit" och det må vara sanning, men svenska företag är inte dummare än att dom lejer in den billagaste arbetskraften om dom kan -ute i världen är inte den svenske arbetaren den billigaste- således genererar dessa "svenska" utlandsprojekt inte mer svenska jobb än möjligtvis projektledning/projektering vilket inte är nån större folkvandring att tala om. Och för övrigt så skiter jag i om andra länder ger bort sina arbetstillfällen till oss, det är ju deras val, men det smärtar mig att vi har fallit i fällan att tro att en nation ens kan "konkurrensutsättas"!
Det säger sig ju själv att länder sinsemmellan i praktiken inte kan konkurrera prismässigt med annat än produkter. Att konkurrera med priset gällande människor är naturligtvis lockande men vad händer när Jan Schönbeck börjar jobba vid skolverket? - "Vi har fått in flera utländska leverantörer, det har ökat konkurrensen."
Eller när han blir Landshövding och ansvarig för bl a sjukvården? - "Vi har fått in flera utländska leverantörer, det har ökat konkurrensen."
Vem vet, Jan Schönbeck kanske blir Överbefälhavare... - "Vi har fått in flera utländska leverantörer, det har ökat konkurrensen."

Anledningen till intresset för "ökad konkurrens" skulle ju kunna vara att Internationalisterna vill att alla ska ha samma levnadsstandard. Vilket i sin tur skulle resultera i att hela jordens befolkning lever i en privatekonomisk situation som är jämförbar med den i Armenien.

Som tur är är jag alldeles för dum i huvudet för att förstå mig på sånt här. I annat fall hade jag sannolikt haft grava problem med att folk som har betalt för att låta nationen stå i centrum inte ens låter henne få en statistroll i föreställningen om den gränslösa girigheten och de kortsiktiga aktieägarnas krav på snabb profit, utan nationen får istället spendera föreställningen i källaren där vem som helst, helt utan motprestation, får utnyttja henne enligt sin egna smutsiga agenda. Allt medan vi hjälpsamt torkar förövarens svettiga panna...



9 kommentarer:

  1. Trafikverket har mottagit ditt meddelande. Vi återkommer med ett svar på ditt ärende

    The Swedish Transport Administration has received your message. We will respond to your query as soon as possible.

    SvaraRadera
  2. Jag kände att det vore intressant om vi kunde få höra vad trafikverket har att säga om saken...

    Det är ju många argument som är svåra att prata omkull.

    Hoppas du inte misstycker att jag bifogade texten i ett mail till trafikverket.

    Jag håller givetvis med ditt tankesätt.

    SvaraRadera
  3. Jerker.
    Jag misstycker absolut inte.
    Egna initiativ tyder på beslutsamhet och karaktär!
    Föredömligt.

    SvaraRadera
  4. Undrar hur motargumenten låter. Då menar jag inte på kanslisvenska.

    /J B

    SvaraRadera
  5. Lester, jag tror jag håller på att bli kär i dig.

    SvaraRadera
  6. Slutklämmen svider. Jag vill också emigrera.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt underhållande att läsa det du skriver Lester!
    Undrar om det finns någon på Trafikverket som kan tyda och förstå det som står i texten? Jag hoppas att det finns och att denna person kan göra sig förstådd i sitt tydliga svar, som jag hoppas kommer inom kort.
    Jag väntar...
    /MS

    SvaraRadera
  8. MS.
    Jag hoppas också på svar.
    Välkommen in, sitt ned för all del!

    SvaraRadera